Ska installera en Cinderella Comfort i en liten nybyggd toalett i sommarstugan. Inget vatten finns där, vi diskar med bräckt havsvatten (Kvarken).

Funderar på om det här skulle fungera:
- Vatten från en glasbehållare ovanför handfatet för att tvätta händerna
Glasbehållare med kran för handtvätt, föreslagen vattenkälla för sommarstugans toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- .. ner i en plasthink under handfatet
Transparent plasthink med handtag avsedd att placeras under handfat för vattenuppställning.

Skulle det fungera?
Är det dumt att ha "tvål-vatten" i en behållare i typ en vecka?
Andra bättre förslag?
 
Det funkar nog.
Jag skulle välja ett tvättfat och kanna i emalj istället, tycker Kockums är rätt snygga.
 
Miles Miles skrev:
Skulle det fungera?
Borde det väl.
Miles Miles skrev:
Är det dumt att ha "tvål-vatten" i en behållare i typ en vecka?
Kan kanske se lite sunkigt ut efter en vecka men inga direkta problem annars vad jag kan se.
Miles Miles skrev:
Andra bättre förslag?
Bättre vet jag inte men våtservetter kan vara ett alternativ. Lite enklare kanske?
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Innan vi fick rinnande vatten hade ett vanligt handfat och en hink med skopa på golvet. Så skopade man upp lite vatten, tvättade händerna och släppte ut vattnet
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Jag tycker föreslagen lösning verkar lämplig sånär som på att om det enbart är vatten från handtvätt hade jag släppt ut det i det fria :oops:

Och en varning i all välmening när det gäller den typen av glasbehållare med kran ....... Det finns säkert ett gäng olika tillverkare och någon kanske gör bra grejer men rent generellt är kvaliteten direkt usel på dessa "glasdunkar". Eller rättare sagt det är kranen som brukar vara usel.

Om det inte måste vara snyggt så hade jag hellre valt en vanlig plastdunk med kran. Det kanske finns lite snyggare sådana nu för tiden?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag tycker föreslagen lösning verkar lämplig sånär som på att om det enbart är vatten från handtvätt hade jag släppt ut det i det fria :oops:
I rör, genom golv eller vägg?
 
Tack för bra svar!

Toaletten är riktigt liten så har inte plats för en större glasbehållare än 15 cm bxh och likaså hinken under för uppsamling av gråvattnet (handfatet är 43x22 cm). Får därför inte plats med något i keramik .. får väl diska ur grejerna ordentligt med jämna mellanrum.

3D-ritning av en liten toalett med handfat och toalettstol i begränsat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kompakt handfat med modern design och kromad enkelgreppsblandare, monterat på en vit skåplucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bästerortarn skrev:
Jag tycker föreslagen lösning verkar lämplig sånär som på att om det enbart är vatten från handtvätt hade jag släppt ut det i det fria :oops:

Och en varning i all välmening när det gäller den typen av glasbehållare med kran ....... Det finns säkert ett gäng olika tillverkare och någon kanske gör bra grejer men rent generellt är kvaliteten direkt usel på dessa "glasdunkar". Eller rättare sagt det är kranen som brukar vara usel.

Om det inte måste vara snyggt så hade jag hellre valt en vanlig plastdunk med kran. Det kanske finns lite snyggare sådana nu för tiden?
Jo det skulle ju vara trevligt om man kunde släppa ut det under huset (står på plintar så inga problem att komma under toan). Men då behövs nog en stenkista .. tror inte det godkänns att det får rinna rakt ner i backen om sommarstugan granskas av miljömyndighet. Om ens en stenkista är tillåtet idag (sommarstugan ligger i Österbotten Finland).

Vet att kranarna suger på de här "glasdunkarna" ... men dom som man kan "vrida på kran" genom att bara lyfta på handtaget är väldigt praktiska för att tvätta händerna. Sen är dom mycket snyggare också än en i plast. Får väl köpa en ny när kranen går sönder ...
 
F fribygg skrev:
I rör, genom golv eller vägg?
Via wifi eller bluetooth :thinking:
 
Miles Miles skrev:
Jo det skulle ju vara trevligt om man kunde släppa ut det under huset (står på plintar så inga problem att komma under toan). Men då behövs nog en stenkista .. tror inte det godkänns att det får rinna rakt ner i backen om sommarstugan granskas av miljömyndighet. Om ens en stenkista är tillåtet idag (sommarstugan ligger i Österbotten Finland).

Vet att kranarna suger på de här "glasdunkarna" ... men dom som man kan "vrida på kran" genom att bara lyfta på handtaget är väldigt praktiska för att tvätta händerna. Sen är dom mycket snyggare också än en i plast. Får väl köpa en ny när kranen går sönder ...
Det är klart att det vore praktiskt att släppa ut tvättvattnet rakt under huset, men i Sverige är det helt förbjudet trots att det är samma vatten och samma vattenmängd om du tömmer ut din hink
 
F fribygg skrev:
Det är klart att det vore praktiskt att släppa ut tvättvattnet rakt under huset, men i Sverige är det helt förbjudet trots att det är samma vatten och samma vattenmängd om du tömmer ut din hink
Jovisst ... är nog samma i Finland. Diskvattnet har vi fortfarande rinnande ut i en stenkista, det är ok i Finland om man har "ringa mängd gråvatten" i en sommarstuga .. typ att man bär in vattnet som man ska diska med.
 
Miles Miles skrev:
tror inte det godkänns att det får rinna rakt ner i backen om sommarstugan granskas av miljömyndighet.
F fribygg skrev:
men i Sverige är det helt förbjudet
Ett eventuellt förbud skulle i alla fall jag fullkomligt strunta i. Så länge det inte är förbjudet att duscha under vattenslangen på gräsmattan är inte detta värre.

Dock skulle jag inte vilja blöta åt under huset utan dra "avloppet" en bit ifrån.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett eventuellt förbud skulle i alla fall jag fullkomligt strunta i. Så länge det inte är förbjudet att duscha under vattenslangen på gräsmattan är inte detta värre.

Dock skulle jag inte vilja blöta åt under huset utan dra "avloppet" en bit ifrån.
Visst kan man strunta i det (inte för att vi kommer att göra det, det finns en anledning till att man behöver vara försiktig med avlopp rakt ut i naturen, speciellt nära vattendrag) .. sen är ju frågan vad det ev kan kosta om man blir påkommen.
 
Miles Miles skrev:
det finns en anledning till att man behöver vara försiktig med avlopp rakt ut i naturen, speciellt nära vattendrag
Nej det finns inte någon som helst risk med att släppa ut vatten som använts för att skölja händerna efter ett toabesök i en sommarstuga. I så fall finns samma risk om vaskar av dig vid stranden för att inte tala om de föroreningar du skulle orsaka om du fick för dig att bada... ;)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det finns inte någon som helst risk med att släppa ut vatten som använts för att skölja händerna efter ett toabesök i en sommarstuga. I så fall finns samma risk om vaskar av dig vid stranden för att inte tala om de föroreningar du skulle orsaka om du fick för dig att bada... ;)
Om du inte förstår skillnaden så rekommenderar jag dig att ta ett snack med de som vet varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.