D danlse skrev:
Paddan som han hade här i lördags (trodde nog att allt skulle vara klart i lördags innan jag började ifrågasätta) såg ut som minsta modellen, hur stor borde den vara?
Kan inte säga specifikt. Beror på hur tjockt lager man ska ladda åt gången. Finns de som kan sånt bättre här. Har för mig 100kg per dm paddningsdjup minst.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
B
Det står på uthyrarens hemsida, t.ex. cramo eller liknande hur mycket material man kan padda för olika paddor.

Tror minsta modellen padda kan kompaktera typ 10cm bärlager eller liknande. Så ska man köra på minsta modellen padda och ha 30cm bärlager så måste man lägga på material och sedan padda i många omgångar.

Sist var det 30kr per dag I skillnad mellan att hyra en liten padda, och en så stor padda som 2 personer orkade lyfta upp på släpkärran (100-120kg ish?), så då fick det bli den storleken.
 
  • Gilla
Tojosw och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det står på uthyrarens hemsida, t.ex. cramo eller liknande hur mycket material man kan padda för olika paddor.

Tror minsta modellen padda kan kompaktera typ 10cm bärlager eller liknande. Så ska man köra på minsta modellen padda och ha 30cm bärlager så måste man lägga på material och sedan padda i många omgångar.

Sist var det 30kr per dag I skillnad mellan att hyra en liten padda, och en så stor padda som 2 personer orkade lyfta upp på släpkärran (100-120kg ish?), så då fick det bli den storleken.
Känns som att det blir till att bevaka varje steg han tar kommande vecka men det är så tröttsamt att det ska behövas.
 
  • Gilla
ninjazin
  • Laddar…
D danlse skrev:
Hej,

Har tagit in en firma för att lägga om min garageuppfart. Stenläggningen innan var dålig med fåror efter hjulspår samt att stenarna reste sig under vintern. Underlaget då var cirka 10cm fint grus under stenarna och därunder jord. Var överens med byggaren att han skulle gräva ur 40 cm för att sen fylla på med makadam och sen stenmjöl. Totalt handlar det om 100 kvadratmeter där cirka hälften är garageuppfart och hälften gångväg / altan. Blev lite förvånad när han kom i går morse med en hantlangare och var sin spade då jag hade förutsatt att dom skulle gräva med maskin. I början såg det bra ut och dom jobbade på under lördagen men framåt eftermiddagen sa han att nu var det klart. Gick inte gräva djupare då han stött på större stenar och om han skulle ta upp dom så skulle det bli stora hål som sen skulle vara svåra att fylla igen.

På bilden syns ett djup på 15 centimeter men det är i princip det grundaste stället medan resten är runt 20 cm djupt.

Läget nu är att jag har stoppat vidare arbete för att ta reda på om det kan stämma som han säger att det räcker gräva ur 20 cm på en garageuppfart som ska stenläggas?

//Dan
Det ska grävas ner till det djup som ni bestämt, 40 cm, sedan ska det läggas en markduk som skiljer det befintliga materialet från det nya som ska läggas. Det ska vara bärlagergrus upp till den nivå som ska ha den sättsand som stenarna ska läggas i.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D danlse skrev:
Paddan som han hade här i lördags (trodde nog att allt skulle vara klart i lördags innan jag började ifrågasätta) såg ut som minsta modellen, hur stor borde den vara?
200 kg
 
  • Gilla
j_mac
  • Laddar…
J
Av ren nyfikenhet - Hur har du stött på denna firma? Finns seriösa referenser från bekanta, grannar, etc?
I mina öron ljuder varningsklockorna flera gånger om utifrån det du skrivit, inte bara kring själva djupet.
Bara en sån sak som att komma med SPADE en lördag för 100m2 ? Låter nästan orimligt oseriöst.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Hade 2 firmor här först som kom via Offerta, den första sa att det blir billigare utan kvitto, sen stegade han upp ytan och fick det till 70 kvadrat (det är 100) och sen sa han en summa - kändes inte helt seriöst…

firma två var typen med en hemsida som var både strukturerad och läsbar, kom ut 3 man och lämnade en skriftlig offert som var mer än dubbelt så dyr som firma 1.

Kollade sen vad som fanns i närområdet och då dök firman som jag anlitade upp, seriöst intryck, berättade detaljer hur han skulle lösa avrinning med mera, fick ett pris som var kanske 70% av firma 2. Pratade med en tidigare kund i Uppsala som var mycket nöjd och därefter skrev vi på Hantverkaravtalet.
 
  • Gilla
Plingan73
  • Laddar…
J
D danlse skrev:
Hade 2 firmor här först som kom via Offerta, den första sa att det blir billigare utan kvitto, sen stegade han upp ytan och fick det till 70 kvadrat (det är 100) och sen sa han en summa - kändes inte helt seriöst…

firma två var typen med en hemsida som var både strukturerad och läsbar, kom ut 3 man och lämnade en skriftlig offert som var mer än dubbelt så dyr som firma 1.

Kollade sen vad som fanns i närområdet och då dök firman som jag anlitade upp, seriöst intryck, berättade detaljer hur han skulle lösa avrinning med mera, fick ett pris som var kanske 70% av firma 2. Pratade med en tidigare kund i Uppsala som var mycket nöjd och därefter skrev vi på Hantverkaravtalet.
Att firma 2 var dubbelt så dyr mot firma ett låter inte så märkligt med tanke på hur uselt firma 1 verkar hanterat offerten.

Jag förstår att den firma du anlitat gett ett seriöst intryck vid offert så då hoppar man ju gärna på det, om referensen också var bra och pålitlig.
Men allt efteråt verkar ju vara helt uppåt väggarna. Finns inte en normal och seriös firma som kommer med spade inför ett sådant uppdrag.
Det positiva i det hela är ju att du är med på bananen och kan följa arbetet noggrant, och inte betala en spänn innan utfört uppdrag.

Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur mycket bygger stenplattorna och skall dessa vara i nivå med vägen? Isf är det ännu mindre kvar till bärlagret…
 
  • Gilla
Greyhound
  • Laddar…
Cheesen
Vår uppfart har markisolering... Det är ett billigare alternativ än att gräva och fylla till frostfritt...
 
räcker med att googla:
"Gräva
Beroende på vilken belastning du kommer ha på stenen får du gräva olika djupt. För mindre belastning räcker ca 20-25 cm. Ska du kunna köra på plattorna krävs att du gräver ca 30-35 cm djupt. Det är viktigt att du gräver hela ytan jämn och i rätt fall."

ungefär detta djup beskrivs i de "gör det själv" beskrivningar jag hittade för stenläggning. måste ju även "proffs" kunna läsa sig till. jag har en egen "padda" (liten) vet därför att man isåfall måste köra lager efter lager för att annars räcker inte kraften till.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Jag är ingen expert men när vi gjorde våran uppfart grävde vi ur så att det motsvarade gatans överbyggnad (800mm) och gjorde en utspetsning 1:20 till 500 överbyggnad just för att vi inte skulle få en "bulle" vid övergången med tiden. Sedan avjämning med krossmaterial till rätt nivå följt av några cm sättsand för mm-anpassning, och det har jävlar inte rört sig en mm på 5 år. Men det beror ju givetvis på vart i landet man är och vilka markförhållanden man har.
 
Hej - grävmaskinen är här och efter lite strul med ett band som lossnade är det nu full fart. Surt när grävaren är långt från containern så att man ändå för köra med skottkärra





Grävmaskin gräver nära en staplad stenmur med pallar av marksten och uppgrävd jord synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
henric78 och 2 till
  • Laddar…
D danlse skrev:
grävaren är långt från containern så att man ändå för köra med skottkärra
Omg snacka om att göra så att det tar lång tid, tur att du har fast pris... =)
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Här i Karlstadsområdet är det praxis med 40 cm bärlager 0-32 + sättsand (stenmjöl) som brukar vara runt 5 cm, eftersom det är vad som behövs för att lägga rör eller banor att dra av innan du lägger stenen. Finns nog inte en seriös firma som lämnar garanti på jobbet om man INTE får gräva ur så pass, oavsett marktyp.
 
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.