Vad finns det för lämpliga tätskikt att använda utomhus för att täta ett gammalt betongbjälklag innan ny finsats läggs på? Det är en terass ovanpå ett kallgarage som ska renoveras.
Har tittat på papp men en nackdel är att det ligger gammal finsats idag som ska rivas och då kommer det nog inte vara speciellt slätt när den är borta och det blir så mycket extra jobb för att släta till det. Då det är ett kallgarage så är det mest täta mot droppande vatten som är det viktiga.
 
Rickard.
Har jobbat med utvändiga tätskikt en hel del men kan inget om betong. Vad är finsats?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har jobbat med utvändiga tätskikt en hel del men kan inget om betong. Vad är finsats?
helt enkelt en kaka finare betong som gjuts ovanpå bjälklaget för att få en finare slät yta att gå på. Tätskiktet vill jag ha där emellan. På 60talet gjorde man det med nåt liknande tjära/asfalt men det har gett upp...
 
Rickard.
J joelpap skrev:
helt enkelt en kaka finare betong som gjuts ovanpå bjälklaget för att få en finare slät yta att gå på. Tätskiktet vill jag ha där emellan. På 60talet gjorde man det med nåt liknande tjära/asfalt men det har gett upp...
Aah okej, Ja förr i tiden var det inte helt ovanligt att man bara kladdade, det håller såklart inte och en bättre variant var att helklistra 2 lager underlagspapp men det är också lite sådär i moderna mått mätt.

Jag tycker papp eller tätskiktsmatta (tex mataki trema) som det egentligen heter är ett riktigt bra val. Underlaget ska vara i klass med sk brädriven betong så det behöver inte vara lent som en barnrumpa. Fördelen med papp är enkelheten i montaget jämfört med mer komplicerade system, är säkert bara några timmars jobb om det inte är något komplicerat som ska täckas in.
 
  • Gilla
joelpap
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Aah okej, Ja förr i tiden var det inte helt ovanligt att man bara kladdade, det håller såklart inte och en bättre variant var att helklistra 2 lager underlagspapp men det är också lite sådär i moderna mått mätt.

Jag tycker papp eller tätskiktsmatta (tex mataki trema) som det egentligen heter är ett riktigt bra val. Underlaget ska vara i klass med sk brädriven betong så det behöver inte vara lent som en barnrumpa. Fördelen med papp är enkelheten i montaget jämfört med mer komplicerade system, är säkert bara några timmars jobb om det inte är något komplicerat som ska täckas in.
är det något man hanterar (och får tag i?) som glad hemmafixare eller ska man bara släppa det till proffsen? Det är 45kvm det handlar om.
 
Rickard.
Har ärligt väldigt svårt att tro att du löser det billigare själv men det går säkert att lösa om du brinner för det.

Lämnar du ytan ren, fin och primad med asfaltprimer från t ex biltema eller byggmax så går det väldigt fort för ett proffs. Är det en anslutning mot t ex husvägg, brunn eller något annat så tåls det att fundera på innan så allt sånt också är klart att täckas.

På detta ska/bör det ligga ett glidlager av t ex 2 lager byggfolie sen är det bara att gå loss med förberedelserna för betongen.
 
  • Gilla
joelpap
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har ärligt väldigt svårt att tro att du löser det billigare själv men det går säkert att lösa om du brinner för det.

Lämnar du ytan ren, fin och primad med asfaltprimer från t ex biltema eller byggmax så går det väldigt fort för ett proffs. Är det en anslutning mot t ex husvägg, brunn eller något annat så tåls det att fundera på innan så allt sånt också är klart att täckas.

På detta ska/bör det ligga ett glidlager av t ex 2 lager byggfolie sen är det bara att gå loss med förberedelserna för betongen.
Jag öppnar en gammal tråd. Projektet har vilat men är nu på gång, har dock hamnat i dilemmat att firman som jag hittat för att svetsa papp har lång väntetid. Du verkar ju ha koll, vad är största skillnaden på att i en sån här lösning lägga kallasfalt som tätskikt ist för papp? Tanken är ju att betongen ska vara tät i sig och hantera vattnet. Jag börjar överväga alternativen jag kan göra själv för att komma vidare och få klart altanen innan semestern är slut…
 
Rickard.
Skillnaden är helt enkelt att en är tät och den andra inte.

Min erfarenhet är att betong inte är vattentät hur länge som helst och då är det inte så dumt att skydda den ordentligt. Tätskiktets är ju inte bara för att vattentäta byggnaden utan den är också för att skydda betongen och armeringen från skadas.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Skillnaden är helt enkelt att en är tät och den andra inte.

Min erfarenhet är att betong inte är vattentät hur länge som helst och då är det inte så dumt att skydda den ordentligt. Tätskiktets är ju inte bara för att vattentäta byggnaden utan den är också för att skydda betongen och armeringen från skadas.
tack för inputs! Jag är som sagt ute efter om jag kan skynda på projektet och göra något själv. Svetsa papp förstår jag att man inte gör bara sådär, någon som har något annat förslag på tätskiktslösning man kan utföra själv och som funkar att gjuta ovanpå? Underlaget är betong som är lite sådär i fall och jämnhet och under det är det ett kallgarage där målet är att det inte ska droppa vatten uppifrån vilket är fallet nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.