Jag fick i dag hem två soakhoses/fuktslangar och gick ut och testade den ena. 50 meter lång och förutom en snutt mot slutet där det blaskade på rätt bra kom väl 75% av vattnet ut de första tio metrarna och även där rätt ojämnt. Jag bytte plats på kopplingarna så slangen gick åt andra hållet. Ännu värre. Insåg att även om det här var ett måndagsexemplar så behöver jag något mirakel för att den andra slangen skulle vara bra nog. Jag har inte just lagt 80 000 på en ny häck för att det ska falla på dålig bevattning.

De jag köpte var rätt billiga. Hade det hjälpt med dyrare svettslangar, eller är hela idén opålitlig?

Amazon var väldigt förstående, betalar tillbaka hela ordern direkt och vill inte ha tillbaka prylarna. Nu är det på väg "riktig" droppslang av dyraste märket. Men vad gör jag nu med 50 meter bevisat kass slang och 50 meter med okänd men troligen lika usel kvalitet? Sprayar med silverfärg och hänger i julgranen?


 
  • Gilla
Sajhmon och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Funkar det verkligen lika dåligt om hela slangen ligger utdragen och platt på marken?
 
B
Du kanske kan använda korta delar av den i nån annan applikation?

Har också lite dålig erfarenhet av billiga trädgårdsgrejer som ofta slutar i sopkorgen...

Jag har en vanlig gardena droppslang, jag kan inte se nån skillnad på droppet längs slangen (ca 30m längd).
 
  • Gilla
tille1 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Funkar det verkligen lika dåligt om hela slangen ligger utdragen och platt på marken?
Kanske lite bättre, men fortfarande kass.
 
Har du inte för högt vattentryck?
 
  • Gilla
Sickan78
  • Laddar…
Ingen aning om det var för högt tryck. Fast eftersom det knappt blev fuktigt mot slutet av slangen var det nog inte hela svaret.
 
Mata från båda håll? Kan ju vara intressant att se resultatet i alla fall.
 
Jag har en sån där från biltema, visserligen bara 10 meter eller något liknande. Men vid fullt tryck beter den sig som vattenspridare bitvis, men när jag sänkt trycket (stänger igen gardena-kran) så droppar den mer jämnt över hela slangen
 
Vanligtvis ska droppslangar ha lägre tryck än vad det är i kranen, så kopplar man den bara rakt på finns stor risk att den antingen inte sprider jämnt och/eller går sönder snabbt.
 
Det är mycket möjligt att jag gjort fel, men eftersom det inte stod något om tryck i varken reklamen eller lappen som låg med känner jag mig bara delvis skyldig. Jag har fått pengarna tillbaka och har slangarna kvar, så jag får väl testa på den oanvända och se om det blir bättre. Fast jag tror att den mer traditionella droppslangen som är på väg får ta hand om nya häcken.
 
Även Gardenas hårda nergrävningsbara slang med runt tre dropphål per meter har reduceringsventil, dock ej reglerbart flöde. Mycket jämn spridning, ca 10 l per meter per timme.
 
Provade också droppslang från en av lågprisladorna. Helt värdelös. Fick returnera den med löfte om att inte köpa den igen. (!). Det fick bli Gardenas droppslang. Funkar helt OK. Den har klarat två vintrar liggande precis i markytan. Det märks ingen större skillnad i droppar mellan början och slutet av slangen.
 
Har du aktivt försökt tömma den innan vintern på något sätt, eller har den klarat frysningen ändå?
 
Hep Hep skrev:
Har du aktivt försökt tömma den innan vintern på något sätt, eller har den klarat frysningen ändå?
Tog bara bort regulatorn dvs den 20 cm långa plastgrejen som håller trycket lagom.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.