Hej,
jag har ett inrett rum i källaren där det i dagsläget ligger en heltäckningsmatta direkt på betongen. Jag antar att klinkers skulle fungera bra med tanke på fukttransport . Jag hade inte tänkt lägga något värmegolv, blir klinkers väldigt kallt då tro? Vad krävs om man vill ha ett laminat eller parkettgolv, behöver man regla uppgolvet eller funkar det med pltonmatta?
 
Många lägger nog med platonmatta och ventilerande lister. Själv kommer jag att lägga klinker med någon trevlig matta på...
 
TF83
Istället för platon matta som är rätt dyr har både coop bygg och byggmax alternativ på sådan matta som funkar bra och är mkt billigare, och köpa ventilerande dyra lister behöver du inte göra om du sätter dom vanliga listerna nån mm ovanför golvet och på så vis ventilerar. Så håller jag på och gör iaf och ska även lägga klinkers i ett rum, små kallt men man kan ju lägga matta på dom ställena man springer på mest.

Mvh Tommy
 
Jag har lagt klinker i källaren och det blir mycket obehagligt att ha fötterna på om man inte bär tofflor. Jag kommer lägga nått laminatgolv uppe på en "platonmatta" från coop i resterande del av källaren. Då kan man ju ha fötterna på golvet utan att det känns ända in i benmärgen. Men ska du lägga golvet i en hall eller entre så lägg klinker.
 
I min källare kommer jag att lägga, först "platon" från byggmax, sedan 20mm EPS(frigolit) och ovanpå det parkettgolv. Eps:en gör att jag förmodligen slipper en del av golvkylan. Att tänka på är att Eps:en ska klara att bära lite tyngd utan att svikta. Tror det ska vara över 200kps eller nåt sånt.
Sen bör ju underlaget vara något sånär jämnt annars blir det till att flytspackla innan platonmattan.
 
Hur är det med den gamla hederliga nålfiltsmattan? Släpper inte den igenom fukt så att den kan ligga direkt på betongen? Detta borde vara ett bra alternativ då den numera finns i lite trevligare färger.
 
Vi har nålfiltsmatta i den ännu orörda gillestugan, mattan har ett skumgummilager under som väl inte gynnar fukttransport direkt. Men den är behaglig att gå på, känns inte kall. Det har fått mig att tänka på "konstgräs" som ju på många sätt liknar nålfiltsmattan, men som definitivt är fuktgenomsläppligt. Den har lite grövre struktur dock, och finns inte i så många färger. Dessutom fanns den inte tillräckligt bred för det hobbyrum som vi håller på att renovera just nu, därav klinkersen.
 
När jag hade hus, så tog jag bort heltäckningsmattan och la platon matta och klickgolv över.
Istället för ventilerade lister använde jag vanliga lister, men bakom dessa mot väggen, hade jag sågat små kvadrater av masonit som jag la mellan list och vägg. Och fick på så sätt luftspalten.
Enkelt,bra och billigt tyckte jag.
 
Jag tycker inte att klinker är mycket kallare än lackat laminatgolv när båda ligger i kalla rum - båda lika otrevliga att gå barfota på. Skillnaden mellan klinker och riktig trägolv är mera kännbar till stor fördel för trä.
gaia
 
snuttjulle skrev:
Sökte lite på Nålfilt och hittade detta hos Tarkett
Där verkar det som att nålfilt kan vara ett bra alternativ. Då det står att den ej har gummerad baksida.
Flyttade in i nybygge -76 (Norrland) där man lagt nålfilt i sovrummen - direkt på betongplattan. I resterande utrymmen hade vi beställt parkett. Ett snubbel en vintermorgon med frukostbrickan gav stor plaskvåt fläck av teakannan. Upptorkning med handdukar. Eftersom huset var uppvärmt (ingen golvvärme där inte!) försvann fläcken ganska snabbt.

Men varje sommarhalvår dök det våta upp och vi lärde oss att inte tassa barfota just där! Betongen lagrade teat väl :D.

I källare skulle jag lagt klinker direkt på betongen och lite flyttbara mattor här och där för frusna fossingar. Det är snällast för huset också.
 
Jag kan rekommendera Bergo-plattan i källaren.
Vi har lagt det i tvättstugan samt i ett extrarum i källaren.
Fördelarna är:
Du får ett varmt golv.
Det går superlätt att lägga.
Du kan dammsuga och våttorka som vanligt.

Vi har lagt ett rutmönster med silvergrått och ljusgrått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.