Det är kört va…
Eller finns det en strimma hopp?
 
  • Vanvårdad trädgård med döende gulnade plantor och bar jord, möjlig oro för plantornas återhämtning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns goda chanser att plantera något spännande istället ;)
 
  • Gilla
Kostamagnus och 1 till
  • Laddar…
I inish skrev:
Det är kört va…
Eller finns det en strimma hopp?
Tyvärr hurrar Stilpolisen just nu för tujor är inte vackra! Satsa på avenbok eller något med kvalitet! Våga vägra svennebanan!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Släng in en kornell, lite hägg, lite hagtorn...
 
  • Gilla
inish
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr hurrar Stilpolisen just nu för tujor är inte vackra! Satsa på avenbok eller något med kvalitet! Våga vägra svennebanan!
Men jag trivs ju så bra med mitt svennebananliv jö jag behöver verkligen insynsskydd
 
D Dilato skrev:
[länk]
Tack för länken
 
kashieda kashieda skrev:
Det finns goda chanser att plantera något spännande istället ;)
Har du tips på annan bra hög täckande insynsskydd som växer fort? Gärna billig också eftersom det behövs runt en tomt på 1600 kvm. Detta var ju precis det som var tanken med thujahäcken.. tills den dog.
 
I inish skrev:
Har du tips på annan bra hög täckande insynsskydd som växer fort? Gärna billig också eftersom det behövs runt en tomt på 1600 kvm. Detta var ju precis det som var tanken med thujahäcken.. tills den dog.
Du kanske borde ta reda på varför den dog, annars lär nästa häck gå samma öde till mötes.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
M maximm skrev:
Du kanske borde ta reda på varför den dog, annars lär nästa häck gå samma öde till mötes.
Jag tycker jag gjorde allt som rekommenderades men tydligen var något fel ändå. Inte lätt med odling tydligen.
 
T
M maximm skrev:
Du kanske borde ta reda på varför den dog, annars lär nästa häck gå samma öde till mötes.
Det är ingen rocket sience; thujorna dog eftersom vårsolen värmde grenverket och triggade rötterna att börja suga upp vatten. Tyvärr var marken frusen och thujorna dör/blir bruna då de inte får något vatten. Lösningen är att täcka in grenverket så länge marken är frusen med något som andas, men som blockerar solstrålarna.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Det är ingen rocket sience; thujorna dog eftersom vårsolen värmde grenverket och triggade rötterna att börja suga upp vatten. Tyvärr var marken frusen och thujorna dör/blir bruna då de inte får något vatten. Lösningen är att täcka in grenverket så länge marken är frusen med något som andas, men som blockerar solstrålarna.
Varje år eller bara när de är små och mer känsliga?
 
T
Hep Hep skrev:
Varje år eller bara när de är små och mer känsliga?
Varje år för att vara säker. Men risken minskar tydligen med åren. Fenomenet kallas tydligen "tjältorka":

https://thujor.se/blogs/nyheter/vintertackning
 
  • Gilla
inish och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.