Vad säger etablissemanget kring spännpapp på vägg. Ny tapet ska monteras efter spackling.

1. Kan man bredspackla på en vägg som består av spännpapp samt två lager tapet.

2. De bubblor som uppstår, är det ett problem eller punkterar man bara dessa och spacklar om?

3. Det finns tapetgrunder (Alcro spärra och Alcro Kraft) men behövs de även om tapetlagrena sitter fast bra på spännpappen?
Kan man skippa det, eller är det ett måste även bland yrkesmålare oavsett om tapeten sitter bra eller inte.
 

Bästa svaret

Nu är jag absolut inget proffs.

Vi hyrde ett hus från år 1800 en period, detta hade spännväv till tak där färgen hade spruckit i varje rum och det såg fördjävligt ut, huset var totalrenoverat 1999. Jag skulle misstänka att det är för att underlaget var såpass rörligt men färgen hård.

I huset vi bor nu från 1934 har ett av sovrummen spännpapp på väggarna med någon form av strukturtapet som däremot har hållit bra, men jag ser verkligen inte hur man skulle kunna bredspackla det och få det att hålla över tid då hela väggen rör på sig om man petar på den.

Vi har haft proffs här för att offerera en renovering, deras plan är att byta ut mot renoveringsgips, bredspackla och sedan måla om.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Målarna (entreprenad) har bredspacklat en vägg med spännpapp och nu när jag ser resultatet är det katastrofalt. Bucklor på nästan 2 cm. Nu är den fina rörliga spänntapeten helt stel och bulorna kommer aldrig ge sig. Antagligen har spännpappen rört på sig av all fukt från spacklet. Eftersom spacklat torkar innan pappen hinner dra sig tillbaka så fastnar den i utbuktande läge!

Det verkar som att man tidigare år bara spacklat väldigt runt så man inte stelopererat spännpappens naturliga rörelser.

Det bästa enligt mig vore att grunda med tapetgrund typ Alcro Kraft och sen spackla tunt i skarvarna innan tapetseringen.
Men man litar ju på skickliga målare...
Betalt 105 000 kr för jobbet. Som tur är började de igår så bara ett rum är förstört just nu...
 
Varför bredspacklar man spännpapp jag tror inte dom målarna vet vad dom håller på med har man sprickor får man klistra med torremsa men med spännpapp skall man inte vänta sig släta väggar
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Hade ett hus från -70 talet där taket var vävspänt. Hade inte funnits en chans i helvetet att spackla och måla det så vi drog kniven längs kanterna och lät det falla, satte upp vitlaserad takpanel sen.
Du borde nog ha dragit på renoveringsgips på allt och spacklat för att det skulle bli bra.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vill poängtera att bara en del av väggarna är spänntapet. 4 av totalt 16.
Hade genomgång med målarna imorse och påpekade hur missnöjda vi var.

Jag påpekade att vi endast vill ha minimal spackling av spänntapeten. Det är ju två lager tapet idag och det är väldigt lite spackel vad jag kan se.

Målaren menade dock att de brukade spackla spänntapet men jag är otroligt besviken på förståelsen för hantering av äldre byggmaterial.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Hade ett hus från -70 talet där taket var vävspänt. Hade inte funnits en chans i helvetet att spackla och måla det så vi drog kniven längs kanterna och lät det falla, satte upp vitlaserad takpanel sen.
Du borde nog ha dragit på renoveringsgips på allt och spacklat för att det skulle bli bra.
Nja det är inte bara att sätta upp renoveringsgips det bygger ändå 6mm och skulle förstöra alla karmar och lister fullständigt.
Taket är väl mer känsligt än väggarna när det gäller spänntapet!?
 
Vi har även tre tak med spännväv. De är redan målade. Vilken färg ska man använda där? Funkar vanligt akrylat takfärg från Alcro?
 
Om de inte är målade med limfärg tidigare går det med vanlig takfärg
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Om de inte är målade med limfärg tidigare går det med vanlig takfärg
Har du bra sätt att bedöma om det är limfärg?
 
Slicka på fingret o stryk på ytan smetar det o blir mörkare är det limfärg
 
  • Gilla
RSAndersson och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: spännpapptapeterna har dragit sig tillbaka till nästan 90% när spacklet torkat. De slipade även bort stora delar av spacklet efter mitt krav att tapeten ska vara rörlig. Jag har även bett dem spackla betydligt mer sparsamt och de tapeterna är helt intakta.
Ska bli intressant se hur väggarna reagerar av tapetlimmet vid tapetseringen...
 
G Gabsson skrev:
Uppdatering: spännpapptapeterna har dragit sig tillbaka till nästan 90% när spacklet torkat. De slipade även bort stora delar av spacklet efter mitt krav att tapeten ska vara rörlig. Jag har även bett dem spackla betydligt mer sparsamt och de tapeterna är helt intakta.
Ska bli intressant se hur väggarna reagerar av tapetlimmet vid tapetseringen...
Hej!

Min far som är målare sedan 40 år tillbaka har nyligen hjälpt oss spackla väggar med spännpapptapeter i ett sovrum.

Enligt min uppfattning så är det omöjligt att spackla dessa väggar perfekta och man får tyvärr ta det…

Slutade med att väggarna numera har över 1000 pappspik för att få det stumt men hade inte far min lagt ner så mycket tid redan när vi märkte att det var ett omöjligt uppdrag så hade det lönat sig att riva ner allt och sedan räta/gipsa över allt.

Vi hade ca 130kvm spännpapptapeter och allt förutom sovrummet är nu gipsat
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Tapetsera inte med easy up det går inte att sätta kant i kant på ett sådant underlag använd vanliga gammaldags papperstapeter som sättes med överlapp
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Det har ju varit gamla pappertapeter med överlapp tidigare.

Tyvärr har jag redan beställt tapeter som är Non Wowen - Ja sådana som ligger kant i kant. Kanske kallas Easy-Up också?
Tapeter för 20 000 kr...

På vissa ställen är spänntapeten relativt slät så det borde gå att göra kant-kant med tapeterna men i värsta fall kan man väl köra Easy-up med överlapp??

Lite bilder från rummen som delvis har spänntapet. De väggar där spacklet är tunnast är spännpapp. övriga är gips/sten.
Renoveringsrum med gammal pappertapet, delvis slätad vägg och förberedelse för ny tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med delvis borttagna tapeter, spackel, och målarverktyg på golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med gammal pappertapet, delvis slätad vägg och förberedelse för ny tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsrum med delvis borttagna tapeter, spackel, och målarverktyg på golvskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med delvis borttagen spänntapet på väggar och skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg spänntapeten ut när det var som värst:
Hand håller spackelspade mot ojämn vägg med gammal spänntapet och spackelrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vägg med slät, gammal spänntapet och synliga skador samt rester efter avlägsnad tapet längs fotlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.