Hej,

Jag har ett hus som är byggt 1936 och ventilationen är urdålig, det känns som luften står stilla. Jag skulle vilja få en bättre ventilation i huset samtidigt som jag skulle vilja sprida värmen från en kakelugn som står i hallen på bottenvåningen. Vi håller på att renovera hallen på bottenvåningen så nu har vi chans att bygga in lite ventilationsrör mm som skulle behövas för att få fart på värmespridningen och ventilationen.

Jag har en ide på hur man skulle kunna få önskat resultat, men eftersom jag inte är helt kunnig på ventilation och luftförflyttning så tänkte jag höra mig för här för att få lite råd och kommentarer om mina idéer.

Min tanke är att föra in kalluft till kakelugnen och via en värmeväxlare få kakelungen att värma upp luften och sedan föra den uppvärmda friskluften vidare via rör till de två rummen på bottenvåningen samt att sedan föra vidare luften till övervåningen och släppa ut friskluften i de två sovrummen. För att komma med friskluften till det sista sovrummet på övervåningen måste jag gå upp med rör på vinden och ner i garderoben bredvid sovrummet.

Jag tar ut luften genom de båda WC-utrymmena på respektive plan.

Jag vet inte hur jag skall värma upp inluften med kakelugnen, finns det någon sådan värmeväxlare, eller måste jag släppa ut den kalla inluften bakom kakelugnen och suga in varmluft framför kakelugnen, men med detta system vet jag inte hur cirkulationen blir i huset på bottenvåningen, man kanske suger in smutsig varm luft istället för varm friskluft.

Har en liten skiss på huset och rördragningen, huset är 10x8 meter i bottenplattan.

Tacksam för hjälp.
Mats
 
  • ventilation.jpg
Hittade värmeväxlare som är gjorde just för detta ändamål tex hade Fresh en sådan den heter ILTO 430/440. På denna värmeväxlare kan man koppla in en extra varmluftsintag tex från kakelugnen, de kallar det för cirkulationsluft.

Det kan ses i pdf filen sid 7
http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf

På detta sätt kan jag installera ett FTX system och få bra ventilation samt varmespridning från kakelugnen.

Är det någon som har erfarenhet av detta, finns det fler värmeväxlare med cirkulationsluftintag?

mvh
Mats
 
Gamla kakelugnar suger in friskluft genom gamla husens springor. Dvs när man eldar kommer det in lika mycket frisk luft som går ut i skorsten (så när som på CO2 och H2O).
Alltså inga slangar utifrån till härden.
Valter P
Rönninge
Kakelugnskonsult
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.