Jag vet inte om jag kapar tråden nu och ber om ursäkt i såfall, men min fråga är av liknande karaktär så det kändes onödigt att starta en ny tråd.

Vår tomt är en skafttomt avstyckad från huset "framför" oss. Grannen hade tidigare en 2-bils-carport som var tvungen att rivas för vår skaftväg. Efter att vi köpt tomten sålde grannarna sitt hus och de nya ägarna frågade ifall de inte kunde få behålla en del av carporten, dvs så de fick plats för en bil. Halva carporten skulle då vara på vår mark. Eftersom det handlade om väg upp till vårt hus och vägen ändå var bred nog så sa vi att det gick bra. Vi sa också att vi skulle skriva något papper, men det är inte gjort.

Så min fråga är nu vad som gäller i det här fallet? För min del får deras carport stå där så länge jag bor här, men om vi någon gång säljer huset så kanske en ny ägare vill något annat och då vill jag att carporten ska kunna rivas. Det här är vi och grannen överens om, men de kan ju också sälja innan vi säljer och då kanske vårt muntliga avtal glöms bort.
 
Jag skulle se till att få papper på avtalet! Tänk också igenom vad carporten innebär för framkomligheten. Kommer en större bil än eran fram på vägen? Till exempel en ambulans eller en brandbil? En flyttbil? Någon typ av arbetsfordon som ni kanske kommer att behöva vid en kommande renovering?
Visst är det bra att låta carporten stå kvar om den inte är i vägen. Men se också upp med vad du avtalar om ...
 
Tack för svaret!
Carporten står inte i vägen för någon, vår skaftväg är bred som vilken väg som helst så där är det inget problem.

Så för min del kan den stå kvar så länge jag äger tomten, det ändå jag vill uppnå med ett avtal är undvika att vi plötsligt "skänkt bort" ett antal kvadratmeter tomt.

Ser nu att jag inte alls skrev min fråga i en gammal tråd utan ändå skapade en ny. Därav den lite konstiga början på min fråga.
 
Är det inte bättre ni skriver ett arrendeavtal, så de får arrendera markplätten och betala något för det. Då har du allting på papper.
Om du bara låter carporten stå där har jag för mig att du efter en viss tid inte kan göra något åt den.
 
Arrendeavtal kanske är det som är lösningen. Ska försöka läsa lite om det för att se hur vi gör. Har ingen lust att betalat x antal tusen för en jurist som ska skriva något avtal åt oss, men samtidigt känns det som om just en jurist är vad som krävs för att få ett giltligt avtal.
 
Ja, en jurist kan nog vara bra. "Hellre betala 2 000 nu än förlora 20 000 om några år."
Lycka till, och berätta gärna hur avtalet blev.
 
Nu ska jag ta tag i det där avtalet har jag tänkt. Är det någon som har gjort något liknande och har tips på en jurist som kan hjälpa till att skriva ett avtal?
 
Precis som nämnts så är nog arrende att föredra, ett s.k. lägenhetsarrende borde kan tänkas vara lämpligt.

Var dock noga med att avtala om en uppsägningstid så avtalet kan sägas upp den dagen ni vill sälja. Se till att göra ett skriftligt avtal (dubbla original!), men undvik att få det inskrivet i fastighetsregistret, där finns nämligen ingen uppgift om uppsägningstid och det kommer att framstå som en belastning för fastigheten.

Vidare bör ni även vara noggranna med att reglera ansvaret för skötsel, samt att eventuella uppkomna skador på fastigheten pga carporten skall ersättas av grannen.
 
Jag håller också med om att anlita en jurist, då det som någon vi person sa; efter några år "brukar det råda delade meningar om vad man gemensamt kommit fram till..."
 
I
Nej. Nej. Nej. Inget arrendeavtal. Med det i näven går kanske din granne och får det inskrivet i fastighetsboken och då står carporten där.

Skriv istället ner på ett papper i två likalydande exemplar (båda original) vad ni kommit överens om och underteckna båda dessa handlingar i två vittnens närvaro. Det blir då en frivillig överenskommelse. Se då till att få med att du har rätt att begära rivning av carporten på din fastighet/uppfartsväg på din grannes bekostnad med 14 dagars skriftligt varsel, verkställt inom en månad, eller vilka tidsgränser ni finner lämpliga. Och om så ej sker ska du förbehålla dig rätten att riva den del av carporten som står på din sida om tomtgränsen utan att avsluta det mot grannens kvarstående del. Skriv oxå uttryckligen att denna överenskommelse ska gälla oavsett vem som bebor fastigheterna. Så är det hela klarggjort för er båda och efterkommande köpare.

Skriver du arrendeavtal måste du ange en tid som avtalet ska gälla och då kan ingen ändra på det i efterhand. Din granne eller dennes köpare har rätt att ha den kvar så länge avtalet gäller oavsett vad du eller din köpare har för intentioner i framtiden. Utan sådant arrendeavtal har den inget existensberättigande alls för ny köpare oavsett vem som äger grannens hus vid köptillfället. Din köpare kan begära borttagande av din (nya) granne med 14 dagars varsel, verkställt inom en månad eller riskera att du/din köpare själv river det utan att avsluta jobbet på den del som står kvar.
______________
Byggaren
 
Kanske skulle man lägga till att en eventuell rivning av carporten sker på grannens bekostnad, ifall att den sker med hjälp av hantverkare. (Alltså om grannen låter bli att riva inom verkställandetiden trots uppmaning.) Annars kanske grannen tycker att det är skönt att slippa riva själv och struntar i det ... Om man ytterligare ska måla f-n på väggen kanske man kan nämna hur rivningsresterna ska hanteras, att grannen ansvarar för bortforslandet av dessa, men att det "sollentuna" eller dåvarande fastighetsägare kan göra det på grannens bekostnad om det inte sker inom avtalad tid.

Men kanske bara ser konfliktmöjligheter där de inte finns, kanske ska man hålla avtalet så kortfattat som möjligt:)
 
Om jag vänder på frågan istället:

Vad kan hända ifall vi inte skriver något avtal alls? Det bästa för oss vore att vi slapp skriva avtal och att det bara är att be grannen om rivning den dag en ev. köpare av vår tomt vill bli av med carporten.

Jag har gått med i Villaägarna nu så jag ska höra med deras jurister vad de tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.