Har varit inne under grunden (krypgrund) på vårt tilltänkta renoveringsobjekt. Lukten därinne är inte trevlig, det ligger gammal kartong utspridd över halva marken, lite plast inemellan och "pulvret" som ni kan se på bilderna. Vad är det? Luktar unket, typ som mögel, är lite som smuldeg i konsistensen och ligger överallt. Är det helt enkelt mögel av någon sort? Hittade även lite rötskador etc men det sparar vi till en annan tråd... Ett problem i taget.

Kan tillägga att tillbyggnaden som grunden finns under gjordes 1967 och har under de senaste typ 30 åren knappt varit uppvärmd.

Vore jättetacksam om någon kunde säga vad det är för något och hur det kan åtgärdas.
 
  • Norra.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Norra bortre.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju onekligen vara en ultimat plats för mögel om det ligger papper och plast om vart annat. Dock så är det väldigt svårt att avgöra vad det kan vara. Du kanske kan ta med dig ett prov och fata till något försäkrignsbolag eller liknande för att få ett säkrare svar...

/V
 
Jag har varit med om ett liknande fall.

Det där är vad som händer när man låter byggavfall, sågspån osv ligga kvar på backen vid renovering. Ser verkligen ut som mögel.

Hoppas att du inte har krupit runt där under och vispat runt i det än. Gör det inte. Det där bör tas om hand på rätt sätt. Nu har det legat still och grott bara, börjar man röra i det så sprids det till huset och då är det kört.

Jag skulle inte köpa det huset utan att någon saneringsfirma hade varit där först.
 
Hmm, det lät ju inget bra. Vi hade nog hoppats att det "bara" var att städa ur ordentligt, lägga dit plast och sedan var problemet borta. Låter som att vi kanske skall ligga lågt och ta dit någon besiktningsman, saneringsfirma el dyl istället... Tack för svaren och varningen om att röra runt i det för mycket!

Någon som vet vad en sanering kan tänkas kosta (mellan tummen och pekfingret)? Ytan är ca 45 kvm och huset ligger i Huddinge, södra Stockholm.

Vi håller på och försöker räkna på vad alla nödvändiga renoveringar kommer kosta och summan att få ordning på grunden blir kanske (betydligt?) större än vi först trodde.
 
Hur gammalt är huset? Tillägs isolerat??

Kan vara isolerskum som man använde ett tag för att tillägs isolera gamla hus. Helt värde löst då det försvann och kvar blev som klumpar av pulver... Vit är det också...
 
it-snubben skrev:
Hoppas att du inte har krupit runt där under och vispat runt i det än. Gör det inte. Det där bör tas om hand på rätt sätt. Nu har det legat still och grott bara, börjar man röra i det så sprids det till huset och då är det kört.
Jag skulle vilja veta mer om detta. PÅ vad sätt smittar mögel av sig på hela huset?

Som jag förstått det finns mögelsporer överallt och växer om det finns rätta förhållanden, men om det inte finns fukt så smittar det inte av sig. Dvs om man tar bort det biologiska materialet och ser till att fukten är underkontroll skall detta inte vara ett problem.
 
Att skyffla in oanvänt virke, lämna organiskt skräp eller låta gjutformen vara kvar i krypgrunden är ett stort misstag, som tyvärr förekommer.

Då ligger det där och suger upp fukt vilket medför mögel och röta. Om det ligger så att det inte kommer i kontakt med husets trä så kan det ligga ganska säkert. Men petar man i det så sprider sig mögelsporerna i luften och till huset.

Därför anser jag att det inte är något som man ska ge sig på själv. En saneringsfirma vet hur man tar hand om detta utan att det sprider sig. En besiktning av tex Anticimex bör också göras.
 
Huset är en tillbyggnad gjord -67 och den är inte tilläggsisolerad någon gång. Angränsar till ett hus byggt -39 med källare.

Då vi tittade under grunden kunde vi i alla fall inte se några tydliga mögelangrepp på blindgolvet (heter det så?), men vi kontrollerade ju långt ifrån hela golvet på nära håll. Och det kanske var lika bra att vi inte kröp runt mera... Däremot såg vi rötangrepp på syllen (låg mellan betong och golv) vilket inte är så konstigt då vare sig syllpapp eller tryckimpregnerat trä använts...
 
S
Tag genast bort skiten, inte bra alls, vi har haft ett hus som såg ut som en sopstation under och vi fick hussvamp pga av en massa bråte i grunden.
 
Det ser ut som någon form av hussvamp. Men hussvamp, såvitt jag vet, luktar just svamp. Men vissa verkar mena att man inte ska röra det, för då sprids det. Sprider inte svampen sporer själv också? Och om det inte är tillräckligt fuktigt så blir inte träet angripet. Dvs. förutsättningarna är inte tillräckligt goda. Äkta hussvamp kan transportera in fukt själv, men det ser man väl om den har hunnit upp till grunden/trossbotten. Ser inte riktigt ut som den äkta hussvamp jag har sett, men det är ingen säker bedömning.

Tveksamt att köpa ett hus med en sån grund utan saftig rabatt. Hur gjorde ni? Blev det affär? Det är ju ett tag sen det skrev i den här tråden.

Men, som flera konstaterat tidigare: Ingent virke eller papp osv. i kontakt med marken någonsin! Inte ens det är någon garanti, men det är en viktig regel!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.