Hej
Denna trotjänare till tvättmaskin, FT27.62 från ca år 2000 har nu vid något tillfälle överfyllt, alltså den slutar inte ta in vatten och nödpumpning startar. ”Överfyllning” visas i displayen.

Efter vissa efterforskningar här på forumet har jag monterat bort tryckkammare/tuben, dvs. plaströret som sitter under baljan, anslutet dels med en grov gummislang till avloppspumpen, dels med en tunn gummislang till pressostaten. I tuben fanns en brun gucka, se bild.

Frågor:

1. Kan denna ganska lilla mängd skit verkligen orsaka att nivåregleringen missar?

2, Bör även den grova slangen från pumpen tas loss och rengöras?

3. Bör den tunna slangen till pressostaten bytas samtidigt?

Jag har inte kollat pressostatens funktion, antar att det är den rödbruna runda efter y-kopplingen och inte den mindre, svarta med rött lock, till höger i bild. Vad har den svarta för funktion?

Jag byter samtidigt kol i motorn, de verkar helt nedslitna, samt drivrem. Möjligen kan ett hasande ljud i samband med att trumman börjar snurra bero på att remmen slirat något. Remskivan (trummans) var helt svart i slitbanan och remmen ganska löst spänd. Den gick inte att spänna mer.

Nyfiken på kommentarer

Hand som rengör brun gucka ur en genomskinlig plasttub från en tvättmaskin, med suddig bakgrund av ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskinens pressostat och kopplingar med textdetaljer synliga, eventuell felkälla för överfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre av tvättmaskin med synlig motor, kolborstar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
Jag skriver i din text

Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hej
Denna trotjänare till tvättmaskin, FT27.62 från ca år 2000 har nu vid något tillfälle överfyllt, alltså den slutar inte ta in vatten och nödpumpning startar. ”Överfyllning” visas i displayen.

Efter vissa efterforskningar här på forumet har jag monterat bort tryckkammare/tuben, dvs. plaströret som sitter under baljan, anslutet dels med en grov gummislang till avloppspumpen, dels med en tunn gummislang till pressostaten. I tuben fanns en brun gucka, se bild.

Frågor:

1. Kan denna ganska lilla mängd skit verkligen orsaka att nivåregleringen missar?
JA

2, Bör även den grova slangen från pumpen tas loss och rengöras?
Nej

3. Bör den tunna slangen till pressostaten bytas samtidigt?
Nej den innehåller bara luft

Jag har inte kollat pressostatens funktion, antar att det är den rödbruna runda efter y-kopplingen och inte den mindre, svarta med rött lock, till höger i bild. Vad har den svarta för funktion?
Den vänstra är torrkokningsskydd den högra ställer in nivån exakt (analog)

Jag byter samtidigt kol i motorn, de verkar helt nedslitna,
Nej dina kol är inte helt nedslitna

samt drivrem.
Drivrem gnäller vid rotationsbyte av trumma när den är sliten.

Möjligen kan ett hasande ljud i samband med att trumman börjar snurra bero på att remmen slirat något.
Hasandet kan vara vad som hellst

Remskivan (trummans) var helt svart i slitbanan och remmen ganska löst spänd. Den gick inte att spänna mer.
Spelar liksom ingen roll

Nyfiken på kommentarer

[bild] [bild] [bild]
 
electroluxaren skrev:
Jag skriver i din text
Tack för svar.
Nu har jag iofs beställt både kol och drivrem. Kan ju inte skada att byta efter 20+ år, när jag ändå är där och fixar liksom.
Skönt att slippa göra rent/byta slangar.
Noterat att pressostaten klickar tydligt vid lätt blås i slangen, men den sitter helt lös i nåt enkelt plastfäste, kan flexa flera mm. Har fixerat den med silvertejp, det kan väl inte heller skada antar jag?
Återkommer när maskinen provkörts.
Återigen tack för fin input.
 
  • Gilla
bossel51
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hej
Denna trotjänare till tvättmaskin, FT27.62 från ca år 2000 har nu vid något tillfälle överfyllt, alltså den slutar inte ta in vatten och nödpumpning startar. ”Överfyllning” visas i displayen.

Efter vissa efterforskningar här på forumet har jag monterat bort tryckkammare/tuben, dvs. plaströret som sitter under baljan, anslutet dels med en grov gummislang till avloppspumpen, dels med en tunn gummislang till pressostaten. I tuben fanns en brun gucka, se bild.

Frågor:

1. Kan denna ganska lilla mängd skit verkligen orsaka att nivåregleringen missar?

2, Bör även den grova slangen från pumpen tas loss och rengöras?

3. Bör den tunna slangen till pressostaten bytas samtidigt?

Jag har inte kollat pressostatens funktion, antar att det är den rödbruna runda efter y-kopplingen och inte den mindre, svarta med rött lock, till höger i bild. Vad har den svarta för funktion?

Jag byter samtidigt kol i motorn, de verkar helt nedslitna, samt drivrem. Möjligen kan ett hasande ljud i samband med att trumman börjar snurra bero på att remmen slirat något. Remskivan (trummans) var helt svart i slitbanan och remmen ganska löst spänd. Den gick inte att spänna mer.

Nyfiken på kommentarer

[bild] [bild] [bild]
Ett generellt tips som jag lärde mig är att byta vitvaror efter 20 år, om man har råd. För de går ofta sönder strax efter.
Dessutom får du lägre elförbrukning, även p.g.a. effektivare program - om man startar upp innan man går och lägger sig eller innan jobbet har tex. Electrolux ett sparprogram på 5-6 timmar som funkar tidsmässigt, kanske bättre tvättresultat, mindre slitage på kläderna, större trumma än förr, tidur, lägre vattenförbrukning.
Jag har en sådan maskin, funkar mkt bra.

Det är väl bara om du inte har råd att köpa en ny som det är idé att pilla med detta.
 
  • Haha
svengunnar och 1 till
  • Laddar…
A
J Jan Young skrev:
Ett generellt tips som jag lärde mig är att byta vitvaror efter 20 år, om man har råd. För de går ofta sönder strax efter.
Dessutom får du lägre elförbrukning, även p.g.a. effektivare program - om man startar upp innan man går och lägger sig eller innan jobbet har tex. Electrolux ett sparprogram på 5-6 timmar som funkar tidsmässigt, kanske bättre tvättresultat, mindre slitage på kläderna, större trumma än förr, tidur, lägre vattenförbrukning.
Jag har en sådan maskin, funkar mkt bra.

Det är väl bara om du inte har råd att köpa en ny som det är idé att pilla med detta.
Du har rätt i en sak: de tar in mindre vatten för att spara på uppvärmningen (elförbrukning och tid)
men de kompenserar detta med mycket längre gångtid för att få det rent vilket sliter mycket mer på kläderna.
Förr tvättade maskinerna genom att tvättgodset gick igenom en vattenyta - skonsamt- nu är det nästan inget vatten i så de tvättar mer med fukt och resultatet gnuggas fram efter många timmar.

I dag håller en tvättmaskin oftast garantitiden ut men om TS gör rent nivåbehållaren så håller den 20-år till vilket är bra för miljön istället för att byta maskin vart femte år dvs 4st under den tiden.

Dagens maskiner reparerar man inte efter garantitiden är slut öht. så oavsett om maskinen är 1år eller 5år så är det aldrig lönt att reparera samtidigt som det är ett högriskprojekt då ofta något mer går sönder ganska omgånde.
 
  • Gilla
svengunnar och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har rätt i en sak: de tar in mindre vatten för att spara på uppvärmningen (elförbrukning och tid)
men de kompenserar detta med mycket längre gångtid för att få det rent vilket sliter mycket mer på kläderna.
Förr tvättade maskinerna genom att tvättgodset gick igenom en vattenyta - skonsamt- nu är det nästan inget vatten i så de tvättar mer med fukt och resultatet gnuggas fram efter många timmar.

I dag håller en tvättmaskin oftast garantitiden ut men om TS gör rent nivåbehållaren så håller den 20-år till vilket är bra för miljön istället för att byta maskin vart femte år dvs 4st under den tiden.

Dagens maskiner reparerar man inte efter garantitiden är slut öht. så oavsett om maskinen är 1år eller 5år så är det aldrig lönt att reparera samtidigt som det är ett högriskprojekt då ofta något mer går sönder ganska omgånde.
Jag har infon från utb. att det sliter mindre på kläderna idag än förr, mäts på vikten.
 
A
J Jan Young skrev:
Jag har infon från utb. att det sliter mindre på kläderna idag än förr, mäts på vikten.
det låter som om försäljningsavdelningen slirar på sanningen inte minst för att de centrifugerar i 1600rpm istf 1000.
frågan är vem och hur det har mätts och enligt vilken normal
inte förrän då kan man uppskatta sanningshalten
 
electroluxaren skrev:
det låter som om försäljningsavdelningen slirar på sanningen inte minst för att de centrifugerar i 1600rpm istf 1000.
frågan är vem och hur det har mätts och enligt vilken normal
inte förrän då kan man uppskatta sanningshalten
Verifieras med vikt. Det går att kolla upp om man frågar. Fråga ingen säljare
1400 rpm har funnits i minst 30 år. Cylinda hade vi hemma förr.
 
J Jan Young skrev:
Jag har infon från utb. att det sliter mindre på kläderna idag än förr, mäts på vikten.
Du saknar alltså egen erfarenhet om jag förstår dig rätt?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
J Jan Young skrev:
Verifieras med vikt. Det går att kolla upp om man frågar. Fråga ingen säljare
1400 rpm har funnits i minst 30 år. Cylinda hade vi hemma förr.
Du får gärna nämna en modell som för 29 år sedan som hade 1400rpm, cylinda gjorde en ca 2005 med sina FT24ór
AEG hade en toppspecad maskin vid den tiden med 1600rpm dock inte för vanliga dödliga
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du får gärna nämna en modell som för 29 år sedan som hade 1400rpm, cylinda gjorde en ca 2005 med sina FT24ór
AEG hade en toppspecad maskin vid den tiden med 1600rpm dock inte för vanliga dödliga
Vet ej vilken. Mina föräldrar hade på 90 talet en. Var det runt 25 år sedan? Något sådant
 
Har en Cylinda 20003 från ca1993 som har 1500rpm.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har rätt i en sak: de tar in mindre vatten för att spara på uppvärmningen (elförbrukning och tid)
men de kompenserar detta med mycket längre gångtid för att få det rent vilket sliter mycket mer på kläderna.
Förr tvättade maskinerna genom att tvättgodset gick igenom en vattenyta - skonsamt- nu är det nästan inget vatten i så de tvättar mer med fukt och resultatet gnuggas fram efter många timmar.

I dag håller en tvättmaskin oftast garantitiden ut men om TS gör rent nivåbehållaren så håller den 20-år till vilket är bra för miljön istället för att byta maskin vart femte år dvs 4st under den tiden.

Dagens maskiner reparerar man inte efter garantitiden är slut öht. så oavsett om maskinen är 1år eller 5år så är det aldrig lönt att reparera samtidigt som det är ett högriskprojekt då ofta något mer går sönder ganska omgånde.
J Jan Young skrev:
Ett generellt tips som jag lärde mig är att byta vitvaror efter 20 år, om man har råd. För de går ofta sönder strax efter.
Dessutom får du lägre elförbrukning, även p.g.a. effektivare program - om man startar upp innan man går och lägger sig eller innan jobbet har tex. Electrolux ett sparprogram på 5-6 timmar som funkar tidsmässigt, kanske bättre tvättresultat, mindre slitage på kläderna, större trumma än förr, tidur, lägre vattenförbrukning.
Jag har en sådan maskin, funkar mkt bra.

Det är väl bara om du inte har råd att köpa en ny som det är idé att pilla med detta.
J Jan Young skrev:
Ett generellt tips som jag lärde mig är att byta vitvaror efter 20 år, om man har råd. För de går ofta sönder strax efter.
Dessutom får du lägre elförbrukning, även p.g.a. effektivare program - om man startar upp innan man går och lägger sig eller innan jobbet har tex. Electrolux ett sparprogram på 5-6 timmar som funkar tidsmässigt, kanske bättre tvättresultat, mindre slitage på kläderna, större trumma än förr, tidur, lägre vattenförbrukning.
Jag har en sådan maskin, funkar mkt bra.

Det är väl bara om du inte har råd att köpa en ny som det är idé att pilla med detta.
Du missar lite av poängen: Det är kul att skruva med gamla maskiner, ren avkoppling.

Sen är det ju också så att byggkvaliteten på en gammal Cylinda inte kan hittas ens för mycket pengar idag, inklusive hos Miele. Det betyder att det lönar sig med underhåll såsom byte av slitdelar, kol, drivrem, rengöring av tryckkammare eller lagerbyte i trumaxeln, förutom att det är avkopplande.

Vad gäller förbrukningsvärden står sig FT 27.62 mycket bra i konkurrensen med nya maskiner. Standardtvättprogrammet bomull 60 grader klaras på 125 minuter med 0,95 kWh och 59 liter vatten. Få nya maskiner kan slå det, även viktat på maskinstorlek, alltså utslaget på kg tvätt.

Jag funderar nu t.o.m. på att byta trumlager. De visar tecken på att vara utslitna. Detta nöje unnar jag mig bara om det är någorlunda lätt. Av sprängskissen ser det ut som om baljan är i ett stycke. Tips någon, Electroluxaren kanske?

Sprängskiss av en tvättmaskin med numrerade delar för underhåll och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svengunnar
  • Laddar…
A
u får ta ut trumman 325
sen klara du dig nog med 328,329,330,ev 332
är axeln skadad får du spruta och svarva om den
 
electroluxaren skrev:
u får ta ut trumman 325
sen klara du dig nog med 328,329,330,ev 332
är axeln skadad får du spruta och svarva om den
Har läst i annan tråd om en FT 46, som bör vara identisk i detta avseende, att det är skitsvårt att få ut trumman. Kan man slå ut den via axeländen bakifrån om den trilskas, medan en medhjälpare håller i trumman på framsidan?

Nettoparts säljer kit enligt bild med två lager, backbox (329) och en o-ring, alltså bara en o-ring (328 eller 322?). Delarna ska enligt Nettoparts passa till denna maskin.

På sprängskissen syns bara ett lager, men visst ska det väl vara två?

Jag har inte en susning om axelns skick, men hoppas den är ok, om inte blir det skroten. Bör axelns dimensioner kollas med skjutmått innan jag beställer lager?

Lager-kit med två kullager och en o-ring för Cylinda tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.