R Rkarlsson skrev:
Sen är det ju tråkigt att biltema skriver det med minimal text så att folk köper de i god tro för inte har vi väl en enda man här som läser några broshyrer eller varningstexter??
Hmm, läser man inte informationen på produkten man köper får man nog skylla sig själv tycker jag.
 
Dum fråga kanske, men är du säker på att du måste ombesikta och inte bara fick en "Underkänt utan krav på efterkontroll"? Dvs där du själv ansvarar för att anmärkningen blir åtgärdad. Min erfarenhet är att man ofta får just det vid anmärkningar på belysning, och det är inte alltid så tydligt att man inte behöver ombesikta.
 
R Rkarlsson skrev:
Du har råkat ut för 2 st som inte kunde sitt jobb innan helt enkelt. Nu råka du ut för en som kunde sitt jobb. Det jobbar väldigt varierande människor på besiktningar. Men det finns en och annan som faktiskt kan det =)
En och en halv som kunde sitt jobb... den som anmärkte lampfärgen underkände vid ordinarie besiktning för att strålkastarna var lågt ställda men inte färgen. Däremot underkände han färgen vid ombesikningen.
 
Viktigt att belysning är symetrisk, dvs lika på båda sidor.
Så guld kan nog passera om båda är lika men är en vit går det oftare inte. Jag skriver oftare för att besiktning sällan följer exakta protokoll till punkt och pricka.
Har man tex 6st bakljus och 1 går sönder så blir det osymetriskt och ska ge anmärkning.
Knackar man sönder ett till på andra sidan är det godkänt.
 
Efter två år är det ju ändå dags att byta lampor. I alla fall är det min erfarenhet av H7, de har inte direkt lång livslängd. Men det kanske beror på att jag köper Osram "nightbreakers", de lyser ruskigt bra men vill gärna slockna efter nåt år.
 
D Dilato skrev:
Förr i tiden kollade man väl bara ljusbilden och styrkan visuellt.
Skulle inte förvåna mig om dagens mätutrustning mäter både styrka och färg.
Nope... Fick precis nedslag på att ena halvljuset lös för svagt. Frågade då om de mätte eller om det var rent subjektiv okulär besiktning vilket det var. Nu hade han nog rätt då lamphuset va full med vägdamm, gummiskyddet saknades bakpå. Googlade upp reglerna och de säger "påtagligt svag verkan, ur funktion". Är ju väldigt oklart och högst godtyckligt vad påtagligt svag verkan innebär.
 
Keiller Keiller skrev:
Efter två år är det ju ändå dags att byta lampor. I alla fall är det min erfarenhet av H7, de har inte direkt lång livslängd. Men det kanske beror på att jag köper Osram "nightbreakers", de lyser ruskigt bra men vill gärna slockna efter nåt år.
Det stämmer att H7 har konstruktivt kortare livslängd än flera andra halogenlampor. Ger istället lite mer ljus.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hmm, läser man inte informationen på produkten man köper får man nog skylla sig själv tycker jag.
Exakt så är det.
 
D Danieln84 skrev:
Dum fråga kanske, men är du säker på att du måste ombesikta och inte bara fick en "Underkänt utan krav på efterkontroll"? Dvs där du själv ansvarar för att anmärkningen blir åtgärdad. Min erfarenhet är att man ofta får just det vid anmärkningar på belysning, och det är inte alltid så tydligt att man inte behöver ombesikta.
Helt hundra. Ombesiktning gälde inte enbart lamporna utan vi bytte bilruta också som underkändes. Besiktningsmannen började med lamporna, sa att "det här är underkänt" och skickade iväg min sambo därifrån utan någon skriven handling. Bilen är alltså inte godkänt besiktad.
 
MacAver MacAver skrev:
En och en halv som kunde sitt jobb... den som anmärkte lampfärgen underkände vid ordinarie besiktning för att strålkastarna var lågt ställda men inte färgen. Däremot underkände han färgen vid ombesikningen.
Ja sånt måste de bli bättre på. Kan ju inte godkänna en gång och en annan icke godkänna det. Då är det ju inte jätteseriöst.
 
MacAver MacAver skrev:
Helt hundra. Ombesiktning gälde inte enbart lamporna utan vi bytte bilruta också som underkändes. Besiktningsmannen började med lamporna, sa att "det här är underkänt" och skickade iväg min sambo därifrån utan någon skriven handling. Bilen är alltså inte godkänt besiktad.
Jag gissar att besiktningsmannen släppte er för att ni hade gott om tid kvar innan körförbud inträder. Hade han besiktat med kvarstående fel på belysningen hade körförbud inträtt om en vecka.
Kan det ha varit så?

Min erfarenhet är att bilprovningen sorterar ut fel med ganska grovt filter. Skulle de kolla exakt alla punkter efter exakta mått skulle de flesta svennsons vara utan bil.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
B Bjober skrev:
Det stämmer att H7 har konstruktivt kortare livslängd än flera andra halogenlampor. Ger istället lite mer ljus.
samma skit med osram night breaker h4.
Haft 3 uppsättningar nu i min bil.
Håller cirka 6-7 månader.
Har dock 4-5000 mil körda på ett år.
 
H Hallerudsbo skrev:
samma skit med osram night breaker h4.
Haft 3 uppsättningar nu i min bil.
Håller cirka 6-7 månader.
Har dock 4-5000 mil körda på ett år.
I princip alla halogen med "extra mycket ljus" har konstruktivt kortare livslängd. Det ligger i spannet 200-1000timmar innan viss procent av lamporna slocknat. Oftast får man långt flera timmar (200 timmar är bara några veckor) men det beror nog på sättet man mäter livslängden. Olika bilar har olika spänning fram till lampan och det påverkar också livslängden stort. Köp "longlife" om livslängd är viktigare än ljusstyrka. De har en konstruktivt längre livslängd.
 
H
B Bjober skrev:
I princip alla halogen med "extra mycket ljus" har konstruktivt kortare livslängd. Det ligger i spannet 200-1000timmar innan viss procent av lamporna slocknat. Oftast får man flera timmar men det beror nog på sättet man mäter livslängden. Olika bilar har olika spänning fram till lampan och det påverkar också livslängden stort. Köp "longlife" om livslängd är viktigare än ljusstyrka. De har en konstruktivt längre livslängd.
nej kommer inte köpa long life.
Jag vill ha det extra ljuset då jag kör nästan uteslutande kvälll och natt
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja sånt måste de bli bättre på. Kan ju inte godkänna en gång och en annan icke godkänna det. Då är det ju inte jätteseriöst.
Lampor kostar inte många kronor och ställa lysena går på minuter. Inte så stor grej. Hade ju gärna velat veta att lamporna inte var OK redan vid besiktningen så slapp man stuva om ytterligare en gång i vardagslivet för att ombesikta efter ombesiktning.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.