5 391 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Bilbesiktningsnedslag - fel färg på billamporna.
Dum fråga kanske, men är du säker på att du måste ombesikta och inte bara fick en "Underkänt utan krav på efterkontroll"? Dvs där du själv ansvarar för att anmärkningen blir åtgärdad. Min erfarenhet är att man ofta får just det vid anmärkningar på belysning, och det är inte alltid så tydligt att man inte behöver ombesikta.
En och en halv som kunde sitt jobb... den som anmärkte lampfärgen underkände vid ordinarie besiktning för att strålkastarna var lågt ställda men inte färgen. Däremot underkände han färgen vid ombesikningen.R Rkarlsson skrev:
Viktigt att belysning är symetrisk, dvs lika på båda sidor.
Så guld kan nog passera om båda är lika men är en vit går det oftare inte. Jag skriver oftare för att besiktning sällan följer exakta protokoll till punkt och pricka.
Har man tex 6st bakljus och 1 går sönder så blir det osymetriskt och ska ge anmärkning.
Knackar man sönder ett till på andra sidan är det godkänt.
Så guld kan nog passera om båda är lika men är en vit går det oftare inte. Jag skriver oftare för att besiktning sällan följer exakta protokoll till punkt och pricka.
Har man tex 6st bakljus och 1 går sönder så blir det osymetriskt och ska ge anmärkning.
Knackar man sönder ett till på andra sidan är det godkänt.
Efter två år är det ju ändå dags att byta lampor. I alla fall är det min erfarenhet av H7, de har inte direkt lång livslängd. Men det kanske beror på att jag köper Osram "nightbreakers", de lyser ruskigt bra men vill gärna slockna efter nåt år.
Nope... Fick precis nedslag på att ena halvljuset lös för svagt. Frågade då om de mätte eller om det var rent subjektiv okulär besiktning vilket det var. Nu hade han nog rätt då lamphuset va full med vägdamm, gummiskyddet saknades bakpå. Googlade upp reglerna och de säger "påtagligt svag verkan, ur funktion". Är ju väldigt oklart och högst godtyckligt vad påtagligt svag verkan innebär.D Dilato skrev:
Det stämmer att H7 har konstruktivt kortare livslängd än flera andra halogenlampor. Ger istället lite mer ljus.Keiller skrev:
Helt hundra. Ombesiktning gälde inte enbart lamporna utan vi bytte bilruta också som underkändes. Besiktningsmannen började med lamporna, sa att "det här är underkänt" och skickade iväg min sambo därifrån utan någon skriven handling. Bilen är alltså inte godkänt besiktad.D Danieln84 skrev:Dum fråga kanske, men är du säker på att du måste ombesikta och inte bara fick en "Underkänt utan krav på efterkontroll"? Dvs där du själv ansvarar för att anmärkningen blir åtgärdad. Min erfarenhet är att man ofta får just det vid anmärkningar på belysning, och det är inte alltid så tydligt att man inte behöver ombesikta.
Ja sånt måste de bli bättre på. Kan ju inte godkänna en gång och en annan icke godkänna det. Då är det ju inte jätteseriöst.MacAver skrev:
Jag gissar att besiktningsmannen släppte er för att ni hade gott om tid kvar innan körförbud inträder. Hade han besiktat med kvarstående fel på belysningen hade körförbud inträtt om en vecka.MacAver skrev:
Kan det ha varit så?
Min erfarenhet är att bilprovningen sorterar ut fel med ganska grovt filter. Skulle de kolla exakt alla punkter efter exakta mått skulle de flesta svennsons vara utan bil.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 087 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 087 inlägg
I princip alla halogen med "extra mycket ljus" har konstruktivt kortare livslängd. Det ligger i spannet 200-1000timmar innan viss procent av lamporna slocknat. Oftast får man långt flera timmar (200 timmar är bara några veckor) men det beror nog på sättet man mäter livslängden. Olika bilar har olika spänning fram till lampan och det påverkar också livslängden stort. Köp "longlife" om livslängd är viktigare än ljusstyrka. De har en konstruktivt längre livslängd.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 087 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 087 inlägg
nej kommer inte köpa long life.B Bjober skrev:I princip alla halogen med "extra mycket ljus" har konstruktivt kortare livslängd. Det ligger i spannet 200-1000timmar innan viss procent av lamporna slocknat. Oftast får man flera timmar men det beror nog på sättet man mäter livslängden. Olika bilar har olika spänning fram till lampan och det påverkar också livslängden stort. Köp "longlife" om livslängd är viktigare än ljusstyrka. De har en konstruktivt längre livslängd.
Jag vill ha det extra ljuset då jag kör nästan uteslutande kvälll och natt
Lampor kostar inte många kronor och ställa lysena går på minuter. Inte så stor grej. Hade ju gärna velat veta att lamporna inte var OK redan vid besiktningen så slapp man stuva om ytterligare en gång i vardagslivet för att ombesikta efter ombesiktning.R Rkarlsson skrev: