Idag kom huset här kommer det ett par bilder.

Mastma
 
  • P6140067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6150036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6140007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad fint det ser ut Mastma! Vad häftigt det är att det går så fort. Ska bli spännande att följa ert bygge. Du får uppdatera med bilder emellanåt. Har de jobbat med det även idag eller har byggarna ledigt i helgen? Skönt att regnet inte har kommit ännu men nu är väl taket tätt, eller?
 
hej

Nä dem är ledig i helgen. Sedan kör dem på Mån-Tors 0700-20.00.
Huset ska nu vara vattentätt.
Vi har haft en dialog med eksjöhus gällande gårdagens nyhet om att man förbjuder gips i badrum. vi har dock inte hört ännu hur eksjöhus kommer att agera. Har ni tagit upp frågan med er leverantör?
 
Vad har ni betalat för ustakning av huset och vem utförde arbetet?
 
Vi betalade ca 8100 och det är kommun som skickade fakturan så jag antar att det är kommun lantmäteriet som mätt. De tar betalt för antal hörn på huset. Denna faktura gäller både garage o hus.
 
För allmän kännedom kan jag meddela att det bara är Telia som grävt ner kommunikationsnät i hela detaljplaneområdet.

Inga andra operatörer har viljat konkurrera med Telia och kommunen har
trots rekommendation från Tekniska Verken/Utsikt valt att inte gräva ner ett parallellt stadsnät öppet för andra operatörer.

Det är alltså bara att glömma eventuella idéer om stadsnät och fiberanknutet bredband för internet, IP-telefoni och TV utan att betala Telias monopolpriser.

Och jag som trodde det var Norge som var den sista öststaten...
 
Har pratat med Telia i dag och då informerade de oss att nu går det att få fiber med Telia i Lambohov. Det sa de i alla fall i morse......Men man vet inte om de ändrat sig hihi
 
Enligt Telias kundtjänst så har de inte fått in alla uppgifter om Brukaregatan ännu, men att det numera alltid läggs fiber i gatan och att man efter sommaren kommer kunna beställa FiberLAN och paketpris för Internet, IP telefoni och digitalTV med 3 veckors leverenstid för inflyttning.

Vidare hävdar hon att det med FiberLAN inte tillkommer någon anslutningskostnad, som för det fasta telenätet annars uppgår till minst 7000kr,
där det ingår kabeldragning och lite grävning, skruvande och borrande.

Detta verkar intressant.

Jag ställer mig dock frågande till vem som drar fibern vidare från gatan och in i huset i mina framtida nergrävda kabelrör, samt vad detta arbete kostar.
Enligt personen jag pratade med så kostar det inget.
Jag är skeptisk.

Är det någon som har bättre koll än Telia?
 
Puh jag är helt slut, men nu har vi målat större delen av garaget ett varv. Kul att se att färgen vi valt är lika fin som vi trodde. Hoppas det är uppehäll mer i helgen så vi kan fortsätta.

//maria
 
Värst vad ni börjat jobba! Träningvärk imorgon nu då :) Skönt att ni är nöjda med färgen. Den kan ju upplevas annorlunda på stor yta än på en liten provbit. Hoppas ni får tur med vädret.

Trevlig midsommar!
 
Apropå IP-telefoni, digital-TV etc. - Hur har ni andra gjort med avseende på tele/tv/tp-uttag? Drar ni t.ex. coax-kabel i huset för antenn till TV eller kör ni TP-uttag för hela slanten?

Linda: Ni som bygger Myresjöhus, tog ni deras nätverkspaket? Tänk då på att det bara verkar ingå Cat 5 kabel i det. Att inte stoppa in kabel i väggarna som klarar Gigabitnätverk (åtminstone för lite framtidssäkring) tycker jag verkar väldigt dumt. Borde inte kosta många kronor extra. Vi ska iallafall prata med elektrikern om det.
 
ByggareBacchus skrev:
Jag ställer mig dock frågande till vem som drar fibern vidare från gatan och in i huset i mina framtida nergrävda kabelrör, samt vad detta arbete kostar.
Enligt personen jag pratade med så kostar det inget.
Jag är skeptisk.

Är det någon som har bättre koll än Telia?
Jag bygger inte i Lambohov (färdigt hus i Ekängen sedan ett år tillbaka). Vi hade iallafall gratis inkoppling av fibern och jag blev lika förvånad som du.

Vår markfirma fixade rör från gatan in till huset. Sen skickade Telia en hantverkare som drog in fiber till fasadmätarskåpet och installerade en fiberkonverter inne i huset. När hantverkaren kommer bör man m.a.o. ha bestämt var man vill ha sin korskopplingspunkt inne i huset.

Telias tjänster fungerar mycket bra när man väl har fått det uppkopplat på rätt sätt. Jag har inte märkt av något driftsstopp alls på ett år. Jämför det med ADSL från bredbandsbolaget som jag hade innan, där man hade längre stopp minst en gång per månad. De problem jag hade i början var att man på Telias kundtjänst inte talade om att jag behövde en Switch först i nätet, vilket är konstigt eftersom de själva tillhandahåller den gratis. Jag kopplade min router direkt till fiberkonvertern och kopplade sen in dator och telefonidosa bakom. Det funkade inte bra. Se till att Telia skickar en switch så kopplar du sen router, telefon-dosa och TV-box till olika portar på denna.

Jag kör bredband och IP-telefoni. Har även en TV-box eftersom Telia började erbjuda det gratis under våren. Jag kör dock mest TV via Boxer eftersom jag haft det från början. IP-tv fungerar väl bra de gånger jag tittar, men det tar över en minut att få bild när man startar upp boxen. Jag antar att den ska stå på jämt. Jag vet inte hur många samtidiga kanaler man kan titta på, men man får bara en box i startpaketet. Sen beror ju valet av Boxer/Telia på vilka kanaler man vill ha...

Ett sista tips: Kontakta Telia angående inkoppling av fiber LÅNGT i förväg. Jag ringde 3 månader innan inflytt och det hela var klart 1,5 månad efter.
 
Hej

Jag var i kontakt med telia och fick priser på fiber bredband för brukargatan 1-27:
0,25 kostar 175kr/mån
10/10 kostar 275kr/mån
100/10 kostar 320 kr/mån
IP telefoni fasta kostnaden låg på 99kr/mån + normala samtalsavgifter
Nackdelen med att dra in fibern är framför allt att man låser upp sig mot en bredbandsleverantör

Vi kommer nog att välja "vanlig" boxer då vi saknar vissa kanaler i telias tv-utbud.

När det gäller nätverk i huset tänker jag se till att det finns rör förberedda i väggar på väl vald platser som man kan nyttja när behov av ytterliggare nätanslutningar blir aktuella.
Vi kommer att dra coax-kabel till tv men skall se om det går att lägga in så pass stora rör att dem kan kompletteras med nätverkskabel så småningom. (om behov uppstår)
 
Jag pratade med kommunen idag och enligt dem ska det finnas både Telia- och Utsikt-fiber nergrävt. Jag antar att man får ringa och kolla med Utsikt om det verkar stämma.
 
Kolla gärna det för när vi kollade med Utsikt så sa de att Telia "köpt" området och de skulle inte kunna leverera dit.

Steha: När kommer er stomleverans? Ser att de börjat på er tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.