V
Önskar råd hur jag ska göra med detta. Har köpt och för 3 veckor sedan flyttat in i en lägenhet där vi upptäckt att ventilationen är kass. Det luktar konstant smått av rök i lägenheten. Vi trodde först att det berodde på grannarna under som röker på sin balkong, att vi kände lukten när vi hade öppet. Pratade med dem och de var jättetrevliga och flyttade sin rökning till framsidan för att vi skulle kunna använda balkongen. Men läget har inte förbättrats. Till saken hör är att jag är gravid i vecka 30 och är extremt orolig för vår och barnets hälsa. Min sambo känner inte detta lika tydligt som jag och jag har funderat på om det är gravid-symtom med förändrat luktsinne, att jag blivit knäpp helt enkelt. Men vi har nu köpt en luftrenare som också indikerar på att det är skit i luften, den reagerar på ”gas” och lite pm2, ej allergi.
Vi kände inte detta på visningen, inte heller vid inflytt, men när man spenderar en dag i lägenheten liksom smyger det sig på och jag känner mig även sträv i halsen av andningen.

Har förstått att brf är ansvarig för ventilation och hade tänkt kontakta föreningen för att kolla detta med ovk osv. Men förstår också att är det fel i våran lägenhet åker vi på att betala? Och att detta inte går som ett dolt fel mot säljarna? Sitter nu i valet och kvalet om jag ska börja jaga mäklare, säljare och ordförande eller om jag egentligen bara ska hålla tyst för att inte vi ska behöva betala en hel renovering av någon ventilation. Vad är det egentligen som gäller?
 
R
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
V
Tack jag ska se om jag får tag i det. Men har jag förstått rätt att om något är tokigt där alt man begär en ny besiktning och fel framkommer, så kommer vi som nuvarande ägare att bli skyldiga att lösa det?
 
V Valter V 1 skrev:
Tack jag ska se om jag får tag i det. Men har jag förstått rätt att om något är tokigt där alt man begär en ny besiktning och fel framkommer, så kommer vi som nuvarande ägare att bli skyldiga att lösa det?
Det är föreningen som är ansvarig för ventilationen och de eventuella åtgärder som kan behövas. Undantaget är möjligen om det vidtagits åtgärder i er lägenhet som inte är godkända av föreningen. Då kan man möjligen begära att den som gjort dessa åtgärder korrigerar Om det finns en godkänd OVK så är det svårt att kräva en ytterligare besiktning i förtid.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V
K klimt skrev:
Det är föreningen som är ansvarig för ventilationen och de eventuella åtgärder som kan behövas. Undantaget är möjligen om det vidtagits åtgärder i er lägenhet som inte är godkända av föreningen. Då kan man möjligen begära att den som gjort dessa åtgärder korrigerar Om det finns en godkänd OVK så är det svårt att kräva en ytterligare besiktning i förtid.
Om ändringarna i min lägenhet gjorts efter senaste OVK, kan man begära nåt då eller får man bara invänta nästa planerade besiktning?
 
V Valter V 1 skrev:
Om ändringarna i min lägenhet gjorts efter senaste OVK, kan man begära nåt då eller får man bara invänta nästa planerade besiktning?
Prata med föreningen . Vad står i senaste OVK? Har ändringar gjorts i er lägenhet sedan dess? Ventilationen i bostäder kan nog variera en hel del, så det behöver inte vara fel även om det är sämre än vad ni är vana vid
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V
K klimt skrev:
Prata med föreningen . Vad står i senaste OVK? Har ändringar gjorts i er lägenhet sedan dess? Ventilationen i bostäder kan nog variera en hel del, så det behöver inte vara fel även om det är sämre än vad ni är vana vid
Ska se till att få tag i den. Jag har bott i 15 lägenheter totalt i livet och håller med om att det kan variera. Men att man ska känna konstant röklukt, kan alltså inte avgöra när en granne röker utan det ligger som en grundton som sticker i halsen hela tiden, det har jag aldrig varit med om. Att även nu luftrenaren ger markanta utslag på dålig luft känns inte okej. Känner mig totalt grundlurad av detta köp och panik pga min graviditet. När jag tycker det är jobbigt att andas inomhus, hur ska det påverka en nyfödd bebis som ska utveckla sina lungor i detta :(

Jag är rädd att gräva i det då jag är rädd att vi blir skyldiga att betala något, då vi precis satsat alla pengar vi har och sparat en längre tid för att få råd med detta större boende för familjen. Vet vi officiellt om felet antar jag att vi inte kan sälja lägenheten ”ovetandes” som förra säljarna gjorde till oss, utan måste ta upp detta felet i försäljningen? Känner att vi satt oss i skiten rejält.
 
V Valter V 1 skrev:
Ska se till att få tag i den. Jag har bott i 15 lägenheter totalt i livet och håller med om att det kan variera. Men att man ska känna konstant röklukt, kan alltså inte avgöra när en granne röker utan det ligger som en grundton som sticker i halsen hela tiden, det har jag aldrig varit med om. Att även nu luftrenaren ger markanta utslag på dålig luft känns inte okej. Känner mig totalt grundlurad av detta köp och panik pga min graviditet. När jag tycker det är jobbigt att andas inomhus, hur ska det påverka en nyfödd bebis som ska utveckla sina lungor i detta :(

Jag är rädd att gräva i det då jag är rädd att vi blir skyldiga att betala något, då vi precis satsat alla pengar vi har och sparat en längre tid för att få råd med detta större boende för familjen. Vet vi officiellt om felet antar jag att vi inte kan sälja lägenheten ”ovetandes” som förra säljarna gjorde till oss, utan måste ta upp detta felet i försäljningen? Känner att vi satt oss i skiten rejält.
Börja med att se till att ni får tillgång till OVK. Det ska finnas information om när den gjordes tillgänglig i trapphuset eller på annan plats. Fundera sen över om det kan ha gjorts någon försämring i er bostad. När man till exempel flyttar kök kan det ge problem. Ni kan också beskriva er fastighet övergripande (ålder, självdrag eller ej och liknande). Äldre hus med självdrag har ofta bristfällig ventilation. Det kan även vara otäta bjälklag. Det finns personer här som kan ventilation bra, min bedömning är mer övergripande.
Tyvärr har du kanske rätt att detta kan bli problematiskt för er. Ni löper knappast någon risk att behöva betala för det som görs om det finns behov. Däremot kanske ni hamnar i situationen att det inte går att förbättra och då väljer att flytta. I så fall kanske ni bör vara försiktiga. Om ni gör tydligt att ni ser det som ett problem inför föreningens styrelse och den tillfrågas vid en försäljning så får intresserade denna information. Hade ni kontakt med styrelsen före ert köp för att ställa frågor om eventuella problem?
 
OVK är inte alltid så rättvisande, i Badrum och kök ska det finnas någon form av frånluft, kolla om ett papper sugs fast på donet. finns det tilluftsventiler vid fönsterna? eller finns det tilluftsdon i sovrum? Är köksfläkten ansluten till ventilationen, eller är det med kolfilter? Luktar det någonting? Finns det nya golv eller möbler? är det hela tiden? eller märks det bara när man kommer hem?
 
BirgitS
P Plutus skrev:
finns det tilluftsventiler vid fönsterna? eller finns det tilluftsdon i sovrum?
Det är ju lämpligt att kolla att föregående ägare inte har stoppat in något i ventiler eller något annat liknande. En del får ju för sig att det är för mycket kalldrag som de måste göra något åt.

Så här års bör det ju gå bra att vädra med korsdrag ett par minuter varje timme och ändå mer under sommaren.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Unikt namn
Kan någon granne ha monterat en köksfläkt istället för spiskåpa, och även röker under sagda fläkt?

Det kan i så fall orsaka doft längs hela ventilationsstammen, och det är ju inte säkert att andra rökande grannar reagerar på en svag doft.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan det vara en inrökt lägenhet där man helt enkelt har målat över den inrökta ytan? Att det inte handlar om ventilationen utan om rökskada?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan någon granne ha monterat en köksfläkt istället för spiskåpa, och även röker under sagda fläkt?

Det kan i så fall orsaka doft längs hela ventilationsstammen, och det är ju inte säkert att andra rökande grannar reagerar på en svag doft.
Det är ett bra inspel. Att ansluta en egen fläkt till en centralventilation är inte tillåtet, just för att det orsakar problem i andra lägenheter. Den typen av egna initiativ upptäcks vid en OVK-besiktning.
 
R rolflidvall skrev:
Det är ett bra inspel. Att ansluta en egen fläkt till en centralventilation är inte tillåtet, just för att det orsakar problem i andra lägenheter. Den typen av egna initiativ upptäcks vid en OVK-besiktning.
Egen fläkt till husets ventilation kan visst vara tillåtet, det beror helt på husets ventilation och föreningens beslut.
 
R
P Plutus skrev:
Egen fläkt till husets ventilation kan visst vara tillåtet, det beror helt på husets ventilation och föreningens beslut.
OK, jag fattar att det finns olika lösningar och att man behöver ta reda på exakt vad som gäller i fastigheten. Hursomhelst så kommer att framgå av protokollet om det finns något otillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.