S
Vi hade exakt samma problem. Det var förhårdnad fett som satt fast i slangen som går ut från botten av diskmaskinen. Det var en räfflad slang på cirka 2dm i längd. Den krävde en rejäl rengöring då det till 95% var stopp i den. Det resulterade i att när maskinen trodde att den pumpat ut avloppsvattnet och fyllt på med nytt då var det en stor del avloppsvatten kvar och det diskade maskinen med.

mitt tips är att kontrollera den slangen :)
 
  • Gilla
StenQL och 2 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Största problemet är ju att många kör för kallt och kort program..
Förklarar en hel del. Med varmare vatten stelnar fettet längre ner i avloppsystemet, på gott och ont.

Vi har skippat ECO-programmet, för det tog så lång tid. Sedan upplevde vi också att det blev mindre rent.
Vi blandar YES och Finish diskmedel allt efter vems tabletter som kostar minst, här har vi inte upplevt någon skillnad.
 
TRJBerg
Kör för det mesta med "grytdiskproogrammet" (70C). Och använder Yes Platinum.
Inga problem. (Bosch diskmaskin.)
 
  • Gilla
Hallerudsbo och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Bra tips i tråden. Vi har hårt vatten och vi kör alltid med högsta temp 70c samt diskmaskinpulver istället för tabletter.

När man kör för länge med Eco eller Auto programmen så fastnar fettet i slangen och gör att den tömmer för dåligt och det blir kvar vatten till sköljningen. Därför kör vi alltid på 70c temp.

För att rengöra kör jag tom maskin med 1 dl ättika (12%). Då blir den som ny igen.

Viktigt med rätt inställning av salt och sköljmedel.

Tips : testa med några droppar (inte mer för då skummar det) vanligt diskmedel direkt i maskinen (inte i diskmedelsfacket) Brukar hjälpa bra.
 
Jag fick tips av Cylindas servicetekniker för ~10 år sedan att undvika ECO/Auto disk och köra med varmaste programmet, detta för att undvika fett avlagringar i maskinen.
Jag hade då problem med nivå sensorn som var igensatt av fett.

Jag brukar också köra med lite YES i maskinen, blir lite som en fördisk innan diskmedels luckan öppnas.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
D
gizmo007 gizmo007 skrev:
Jag fick tips av Cylindas servicetekniker för ~10 år sedan att undvika ECO/Auto disk och köra med varmaste programmet, detta för att undvika fett avlagringar i maskinen.
Jag hade då problem med nivå sensorn som var igensatt av fett.

Jag brukar också köra med lite YES i maskinen, blir lite som en fördisk innan diskmedels luckan öppnas.
Du ska ABSOLUT inte köra med vanligt diskmedel i maskinen, om det är det du menar med Yes?
 
EddieHansson
D djac skrev:
Du ska ABSOLUT inte köra med vanligt diskmedel i maskinen, om det är det du menar med Yes?
Varför då? Vi pratar om lite grann, inte matskedar.
 
Det löddrar och förstör packningarna i diskmaskinen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
EddieHansson
J Josth skrev:
Det löddrar och förstör packningarna i diskmaskinen.
Löddrar om du har mycket. Men har du belägg för det där om packningarna?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är vad jag själv råkade ut för med min första diskmaskin... Reparatören från Cylinda sa då så.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är vad jag själv råkade ut för med min första diskmaskin... Reparatören från Cylinda sa då så.
Låter orimligt att några droppar vanlig Yes skulle kunna skada något som tål maskindiskmedel. Löddret hade jag dock varit rädd för. Har en "kompis" som i en lånad lägenhet för över 30 år sedan hade slut på maskindiskmedel och tyckte att vanlig handdiskmedel borde funka lika bra. :geek: Det gjorde det inte... :oops::oops::oops:
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D
EddieHansson EddieHansson skrev:
Löddrar om du har mycket. Men har du belägg för det där om packningarna?
Maskindiskmedel är specifikt gjort för att inte löddra och samtidigt smörja lager och tätningar i pumpen, handdiskmedel löddrar, tar du lite så blir det mindre såklart, löddret innehåller luft och då smörjs pumpen sämre och slits ut.
 
Unikt namn
Vilket ämne i maskindiskmedel agerar smörjmedel?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Låter orimligt att några droppar vanlig Yes skulle kunna skada något som tål maskindiskmedel. Löddret hade jag dock varit rädd för. Har en "kompis" som i en lånad lägenhet för över 30 år sedan hade slut på maskindiskmedel och tyckte att vanlig handdiskmedel borde funka lika bra. :geek: Det gjorde det inte... :oops::oops::oops:
En kollega gjorde motsvarande i en tvättmaskin på jobbet för ~25 år sedan, tvättmedlet var slut så det blev handtvål ur automaten på väggen. Mycket lödder blev det...som tur var så var utrymmet vattentåligt.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.