Hej! Som ett extra stöd för bevattning har jag fixat en liten tunna (70 liter). Jag har inget stuprör just där tunnan står men väl en hängränna ovanför med avslut. Kan nån tipsa om nåt smart sätt att fästa en slang i rännan för att passa på att ta vatten när tillfälle ges (dvs det regnar)?

Gärna i botten på rännan annars på gaveln. Jag kan justera lutningen något och det är 10 meter till stupröret så jag är hoppfull om att det ska finnas vatten som vill låta sig ledas.
 
Om det är gjort som det ska, lutar ju rännan åt andra hållet så det ska inte samlas några direkta mängder på denna sida men annars är det väl snyggast att sätta ett stuprör på denna sida med som du kopplar till tunnan?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om det är gjort som det ska, lutar ju rännan åt andra hållet så det ska inte samlas några direkta mängder på denna sida men annars är det väl snyggast att sätta ett stuprör på denna sida med som du kopplar till tunnan?
Utmaningen är tunnans storlek och att jag inte har något bra sätt att ta hand om ett överskott av vatten på den här platsen. Det är trä kombinerat med stenläggning och långt till en dagvattenbrunn. Jag hoppas kunna få en mindre del av kakan helt enkelt.
 
Hur tänker du att du skall lösa det när tunnan är full och det fortfarande regnar?

Liknande lösningar brukar man ju ha just vid stuprör eftersom det gör det lätt att ha en automatisk lösning som helt enkelt låter tunnan brädda över till stupröret när det är fullt med vatten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hur tänker du att du skall lösa det när tunnan är full och det fortfarande regnar?

Liknande lösningar brukar man ju ha just vid stuprör eftersom det gör det lätt att ha en automatisk lösning som helt enkelt låter tunnan brädda över till stupröret när det är fullt med vatten.
Lite har jag klurat på det,
1: bara sätta en avstängningskran på in-slangen om jag inte vill ha mer vatten i tunnan.
2: Nån slags förvirrad idé om att en tunna med lock i sig skulle ge tillräckligt med motstånd för att inte orsaka någon större översvämning av det vatten som faller genom en slang.

Tankar?
 
C
A akhagen skrev:
1: bara sätta en avstängningskran på in-slangen om jag inte vill ha mer vatten i tunnan.
Tror inte det kommer att fungera något vidare med en vanlig slang. Den kommer att bli igensatt ganska snabbt av löv och bös som spolas ner från taket. Utan du måste upp i stuprörsdimensioner om det skall funka hyfsat, om du inte har någon sorts självrensande sil.
 
Den mest uppenbara lösningen kanske är att flytta tunnan till där du har hängränna? Eller finns det inte någon plats för den där?
 
T
A akhagen skrev:
Hej! Som ett extra stöd för bevattning har jag fixat en liten tunna (70 liter). Jag har inget stuprör just där tunnan står men väl en hängränna ovanför med avslut. Kan nån tipsa om nåt smart sätt att fästa en slang i rännan för att passa på att ta vatten när tillfälle ges (dvs det regnar)?

Gärna i botten på rännan annars på gaveln. Jag kan justera lutningen något och det är 10 meter till stupröret så jag är hoppfull om att det ska finnas vatten som vill låta sig ledas.
Har du kommit längre i funderingarna? Jag har samma bekymmer - stupröret i fel ände av stuprännan från där jag vill ha vattentunnan, för att stå nära en Irrigatia vattenpump. Än så länge har jag bara tänkt att en längre slang från regnvattensamlaren (anslutningen på stupröret) borde funka så länge lutningen är rätt.
 
Stuprännor är ju rätt enkla konstruktioner, går det inte enkelt att bara flytta stupröret och avslutet till andra sidan? Jag är inte säker på om det finns olika sätt att reglera lutningen längs hängrännan men har för mig att man bara gör det genom att böja hållarna så det borde gå bra att ändra lutningen så att även den går åt andra hållet.
 
Fixa en tunna till. Fällbar "pip" på stupröret. Vatentunna under pipen. Slang till tunna #2 för att bilda hävert. Vips så har du dubbelt så mycket vatten i reserv och slangen emellan tunnorna kan lätt döljas.
 
T tomasjo skrev:
Har du kommit längre i funderingarna? Jag har samma bekymmer - stupröret i fel ände av stuprännan från där jag vill ha vattentunnan, för att stå nära en Irrigatia vattenpump. Än så länge har jag bara tänkt att en längre slang från regnvattensamlaren (anslutningen på stupröret) borde funka så länge lutningen är rätt.
Ja, jag köpte en enkel slanganslutning i metall (Biltema kanske) och borrade helt fräckt ett hål i rännan med 20-25 mm borr, vanlig sån där "platt" borr inget fancy. Och så skruvade jag i anslutningen med nån bussning emellan och kopplade på en slang. Det funkade men läckte så jag tätade med silikon inne i rännan. Det bygger kanske 3-4 mm inne i rännan så jag la i en sten i rännan som stoppar upp vattnet i den här delen tillräckligt för att det ska rinna ner i min vanliga 12mm slang. Jag skulle inte räkna med att bevattna nån åker, men det fyller min 100-literstunna, som i sin tur vattnar ut i en droppslang vilket var hela poängen. Trivsamt och hyggligt välfungerande? Ja. Proffsklass? Nej.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.