Hej,

Skulle behöva lite synpunkter och hjälp med vad jag ska göra. Betong/sten under trappa och altan "rasar". Petar man i det är det väldigt poröst just på de angripna ställena.

Vill åtgärda detta innan det blir värre och i värsta fall påverkar stabilitet på hela struktur med trapp, altan o balkong.

Några tips på hur jag ska angripa detta? Vill helst göra det själv om möjligt för att lära mig.

Tack på förhand. Bild på en trätrappa med synliga tecken på förfall och porös betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betong under trätrappsteg med sprickor och porösa ytor intill levande växter och maskrosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Porös och skadad betong vid foten av en stentrappa med synliga revor och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Poröst och skadat område på betong nära trappa och altan med synlig stensprickbildning och vittring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Sådär såg min trappa ut. Försökte reparera på olika sätt med pågjutning/putsning med nät osv, men det nya släppte som ett skal från det gamla efter något år.

Möjligtvis kan det hålla om du tar bort allt som är löst/lätt att ta bort, och sedan nätar och putsar med system för sockel. T.ex. putsbruk a.

För min del slutade det med att jag rev och gjorde nytt i samband med att vi dränera huset.

Undvik salt på vintern, klor är inte bra för betong/armering. Vet inte om det är en orsak.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Sådär såg min trappa ut. Försökte reparera på olika sätt med pågjutning/putsning med nät osv, men det nya släppte som ett skal från det gamla efter något år.

Möjligtvis kan det hålla om du tar bort allt som är löst/lätt att ta bort, och sedan nätar och putsar med system för sockel. T.ex. putsbruk a.

För min del slutade det med att jag rev och gjorde nytt i samband med att vi dränera huset.

Undvik salt på vintern, klor är inte bra för betong/armering. Vet inte om det är en orsak.
Tack för svar,

Jag har tillgång till biltema och jula, såg på biltema dom hade lite olika nät vilket bör jag välja? Finns det även rätt betong där att köpa?

Som du märker är jag nybörjare på detta, hur går man tillväga sedan ska jag bara blanda betongen, klämma i nätet i hålet och sedan kleta på med spade eller bör jag försöka bygga någon form runt hålet som sluter tätt så jag kan hälla i den blandade betongen?
 
B
Med tanke på att min lagning inte höll får du ta rådet med en nypa salt.

Jag hade inte köpt biltemaprodukter i alla fall, finja eller webers sortiment för sockel känns rimligare att snegla på.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det där skulle jag bila bort alltihop.
Ser felbyggt/dåligt utfört ut, alternativt har någon saltat på vintern.

Fundera på hur du verkligen vill ha det och återkom, så ska vi försöka hjälpa till.
 
Vad menar du med bila bort alltihop? Det är ett rum under utrymmet där på altanen och ovanpå altanen vilar en balkong. Menar du bara det under stentrappan på sidan? Jag tänkte man skulle kunna försöka få bort det som är poröst och sedan ersätta med nytt så att det förhoppningsvis inte blir värre framöver utan att behöva riva hela trappan i förtid.

Huset är från 39 och just denna del är ut mot en väg så den får ta en del vibrationer vilket säkerligen bidragit till detta.

Som du märker är jag nybörjare på detta aldrig gjort något med betong tidigare så jag vill göra det så enkelt som möjligt även om det innebär en lappning, jag vill bara att det inte ska bli värre och eskalera med tiden så min tanke var att få på ny betong som skulle hålla väder och vind borta och att det inte sliter mer.
 
Du kanske postat i fel forum, kanske är lämpligare i https://www.byggahus.se/forum/forums/byggmaterial-byggteknik.22/

Men, rent generellt så är principen att du kan bara laga med ett "mjukare" material än det du försöker fästa i, annars får du problemet att det du lagat bara lossnar som en stor bit på nytt. Så steg 1 är att utröna vad det faktiskt är uppbyggt av, tycker det ser lite väl ljust ut för att vara betong och att det pulveriserar tycker jag låter som att det är en stor andel kalk i, men jag har bara nyligen börjat undersöka detta då jag själv har ett putsat hus som behöver fixas.

Själva trappen är det väl ingen större fara med än så länge, sprickorna i altanen släpper kanske igenom rinnande vatten vilket beroende på vad som finns under kan bli problematiskt. Dessutom är risken för frostsprängning större när vatten kan samlas i sprickorna.

Givet vad jag sagt, så borde putsbruk A vara helt uteslutet, då det är den hårdaste typen :). Många verkar rekommendera hydrauliskt kalkbruk (som är det mjukaste, men som också härdar snabbare än vanligt kalkbruk) och puts D ska tydligen vara motsvarande, men oklar över innehållet. En säck bruk är ju inte speciellt dyrt, så kan kanske vara värt att prova dig fram. Läs här för beskrivning av de olika typerna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Puts

Ingen som nämnt det heller, men tänk också på vilken färg du målar med sen. Då det är fuktutsatt så behövs nog en diffussionsöppen färg (dvs, släpper igenom fukt). Om man målat med fel färg så kan säkert det också bidragit till skadorna.

Men slutligen, följ anvisningarna och slarva inte med grundjobbet, dvs rensa på löst sittande material, rengör och fukta underlaget och bygg inte på för tjocka lager. Om du behöver fylla ett djupt hål så behöver det göras i omgångar, och du behöver också fukta det regelbundet under torktiden.
 
B
@jishi har du nån leverantör/produkt som rekommenderas för en så fuktutsatt miljö som en trappa eller sockel?

Weber skriver t.ex.
"Generellt ska man aldrig använda bruk som är svagare än CS III (B)."
https://www.se.weber/fasad/olika-typer-av-putssystem/puts-pa-socklar

Hydrauliskt kalkbruk d brukar användas på fasader före ca 1950, där det tidigare putsats med sådant bruk. Dessa fastigheter brukar ofta ha en sockel anpassad för fukten, t.ex. sten eller annat material.

Ja man ska aldrig putsa hårdare puts än underlaget. Men steg 1 är ju att ta bort det lösa underlaget, så man kommer till den underliggande friska/hårda betongen.

Om betongen är från husets byggnation så är den ju 80år gammal. Den kanske inte är så frisk längre att en enkel lagring räcker, i alla fall inte om man vill få något som håller i mer än 3år.
 
B BSOD skrev:
@jishi har du nån leverantör/produkt som rekommenderas för en så fuktutsatt miljö som en trappa eller sockel?

Weber skriver t.ex.
"Generellt ska man aldrig använda bruk som är svagare än CS III (B)."
[länk]

Hydrauliskt kalkbruk d brukar användas på fasader före ca 1950, där det tidigare putsats med sådant bruk. Dessa fastigheter brukar ofta ha en sockel anpassad för fukten, t.ex. sten eller annat material.

Ja man ska aldrig putsa hårdare puts än underlaget. Men steg 1 är ju att ta bort det lösa underlaget, så man kommer till den underliggande friska/hårda betongen.

Om betongen är från husets byggnation så är den ju 80år gammal. Den kanske inte är så frisk längre att en enkel lagring räcker, i alla fall inte om man vill få något som håller i mer än 3år.
Nä, tyvärr, jag har mest ägnat mig åt research kring hur man fixar puts än så länge :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.