Ja då hade jag ställt den upp.
Om du ska prova mät komp innan om du har möjlighet.
 
Nu är det lite mindre rök. Går rätt jämt tycker jag!


Är rengöra förgasaren nästa steg?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Well, jag tror faktiskt att en av de signifikanta sakerna som står där är helt fel idag. Det kan ha stämt tidigare men gör det inte längre.....nämligen det att mineralolja skulle hålla för högre lagertryck.

Som jag förstår det, vilket står på många ställen, är det längden på molekylstrukturen som styr hur stort lagertryck oljefilmen hanterar och syntetolja har i storleksordningen 10 ggr längre strukturer än en mineralolja. Tvärtom mot resonemanget i mcpoolens länk mao. Jag tror den där infon är för gammal för att vara sann.

Ju mer jag läser desto mer säker är jag på att min klippo kommer må bra av OKQ8 standardolja......
Med tanke på hur många gräsklippare det går som gått i många år utan att någon bytt olja på dom överhuvudtaget. Dom kanske kollar nivån en gång i början på säsongen. Så kan det inte vara så hemskt noggrant med vilken olja man häller i en Briggs motor. Kan ju nog hända att det är mer noggrant på en Honda motor.

Inte för att jag tror att det har så stor betydelse med tanke på hur gräsklippare behandlas. Men det är troligen viktigare att kolla att oljan passar till luftkyld motor än att den har exakt rätt klass.
 
N Niq skrev:
Med tanke på hur många gräsklippare det går som gått i många år utan att någon bytt olja på dom överhuvudtaget. Dom kanske kollar nivån en gång i början på säsongen. Så kan det inte vara så hemskt noggrant med vilken olja man häller i en Briggs motor. Kan ju nog hända att det är mer noggrant på en Honda motor.
Inte för att jag tror att det har så stor betydelse med tanke på hur gräsklippare behandlas. Men det är troligen viktigare att kolla att oljan passar till luftkyld motor än att den har exakt rätt klass.
Blandar du inte ihop 2- och 4-taktare nu?
 
K Kane skrev:
Blandar du inte ihop 2- och 4-taktare nu?
Hur ofta byter man olja i en 2-taktare?

Jag håller med @Niq Briggs motorer är överlag väldigt stryktåliga och så länge oljan tål den höga temperaturen det blir i en luftkyld motor så funkar i princip vad som helst.
 
useless useless skrev:
Hur ofta byter man olja i en 2-taktare?
Aldrig.

Edit: Fel svar. Hela tiden byts oljan i 2-taktare.....
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
nivv nivv skrev:
Nu är det lite mindre rök. Går rätt jämt tycker jag! [video]

Är rengöra förgasaren nästa steg?
Jag tycker det ryker lite åt blått och då är det olja som förbrukas.
Får den för mycket bensin ryker det svært.

Mvh Patrik
 
I en manual till en honda som jag tittade i så kunde man använda en rak 30 olja eller en multigradeolja.
Så man kan nog ta det som finns hemma och hälla i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.