Hej,

Jag är ny på forumet och så även i husvärlden. Har letat febrilt i gamla trådar men kan inte hitta svaret på min fråga därav denna tråd.

Vi har nyligen köpt ett hus byggt -65 med orginaldörrarna kvar vilka vi tycker passar väldigt fint i huset. För ett par veckor sedan så fick jag höra från ett par kompisar att de i samband med renovering skulle göra sig av med en innerdörr med fönster i som är från samma era som våra dörrar. Jag erbjöd mig att köpa den av dem då jag tänkte att den skulle passa fint som kontorsdörr här hemma och måtten stämde överens med våra dörrar.

Väl hemma insåg jag att deras dörr varit upphängd på andra sidan i deras dörrkarm och då detta är gamla dörrar med lyftgångjärn/tappgångjärn går det inte att helt enkelt byta sida som ifall det varit ett snap-in gångjärn.

Frågan är nu hur jag enklast gör. Min spontana tanke är att jag på nåt sätt "filar" ut en bit i sidan på dörrbladet för att sedan kunna använda mina gamla gångjärn. Vad tror ni om detta? Kommer det bli fult och/eller instabilt?

Sen är jag också lite rädd för att jag kommer råka chippa bort bitar av faneren ifall jag går på den med en fil. Någon som gjort något liknande eller har tips på hur jag kan gå tillväga?

Här är lite bilder för att tydliggöra hur jag menar:
Två vintage innerdörrar uppställda mot en vägg, en med fönster och en utan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gammal träinnerdörr med tomma gångjärnsfästen och etikett från Svenska Dörr AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kanten av en gammal träinnerdörr med ett metalliskt lyftgångjärn och synliga användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Klimpen777 Klimpen777 skrev:
Hej,

Jag är ny på forumet och så även i husvärlden. Har letat febrilt i gamla trådar men kan inte hitta svaret på min fråga därav denna tråd.

Vi har nyligen köpt ett hus byggt -65 med orginaldörrarna kvar vilka vi tycker passar väldigt fint i huset. För ett par veckor sedan så fick jag höra från ett par kompisar att de i samband med renovering skulle göra sig av med en innerdörr med fönster i som är från samma era som våra dörrar. Jag erbjöd mig att köpa den av dem då jag tänkte att den skulle passa fint som kontorsdörr här hemma och måtten stämde överens med våra dörrar.

Väl hemma insåg jag att deras dörr varit upphängd på andra sidan i deras dörrkarm och då detta är gamla dörrar med lyftgångjärn/tappgångjärn går det inte att helt enkelt byta sida som ifall det varit ett snap-in gångjärn.

Frågan är nu hur jag enklast gör. Min spontana tanke är att jag på nåt sätt "filar" ut en bit i sidan på dörrbladet för att sedan kunna använda mina gamla gångjärn. Vad tror ni om detta? Kommer det bli fult och/eller instabilt?

Sen är jag också lite rädd för att jag kommer råka chippa bort bitar av faneren ifall jag går på den med en fil. Någon som gjort något liknande eller har tips på hur jag kan gå tillväga?

Här är lite bilder för att tydliggöra hur jag menar:
[bild] [bild] [bild]
Vända på dörrkarmen funkar ju.
Edit nej det gör det nog inte vid närmare eftertanke :rofl:
 
T Tompafix skrev:
Vända på dörrkarmen funkar ju.
Edit nej det gör det nog inte vid närmare eftertanke :rofl:
Nee precis, de blir inte riktigt det jag vill eftersom att jag vill att dörren ska sitta kvar på samma sida, annars blir det konstigt när man öppnar då dörrposten sitter i hörnet på rummet.
 

Bästa svaret

Om gångjärnet är centrerat så fungerar det att göra så.
Gångjärn på en dörrkarm med markerade höjdmått för försänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skär igenom faneren först med rakbladskniv eller knacka lite lätt på ett stämjärn, gör märke i höjden först uppe och nere lika djupt som gångjärnet ska försänkas.
Om du ska fila så dra filtagen in mot centrum och håll filen lite snett tills du har har fått av tillräckligt av faneren räta sedan filen lite eftersom.
Det är inte så mycket du behöver ta bort.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Om gångjärnet är centrerat så fungerar det att göra så.
[bild]
Skär igenom faneren först med rakbladskniv eller knacka lite lätt på ett stämjärn, gör märke i höjden först uppe och nere lika djupt som gångjärnet ska försänkas.
Om du ska fila så dra filtagen in mot centrum och håll filen lite snett tills du har har fått av tillräckligt av faneren räta sedan filen lite eftersom.
Det är inte så mycket du behöver ta bort.
Stort tack, detta hjälpte och fick mig att få ändan ur!
Här är resultatet:
Närbild av ett dörrgångjärn monterat på en dörrkarm med slitet trä och skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa problem blev dock att hålet i dörrkarmen där själva låshuset ska haka i nu sitter för högt upp.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket skiljer det i höjd för kolven och slutblecket?
Ofta räcker det att byta till slutbleck 0045 som ofta har ett större urtag än de äldre slutblecken.
 
1 123abc skrev:
Hur mycket skiljer det i höjd för kolven och slutblecket?
Ofta räcker det att byta till slutbleck 0045 som ofta har ett större urtag än de äldre slutblecken.
Lite sent svar, men har så mycket olika projekt pågående parallellt så ibland tar det ett tag (3 månader :D) mellan infallen!

Det gick inte bara att byta slutbleck, utan hålet i dörrkarmen behövde göras lite längre. Jag slog ut lite med ett stämjärn och flyttade ner blecket ett par centimeter och nu funkar dörren som den ska. Ser dock lite fult ut: Utvidgat hål i en vit dörrkarm med flyttat slutbleck och synliga spår efter stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man bara köra lite lättspackel i springan och sen måla tro? Eller blir det för poröst?
 
Klimpen777 Klimpen777 skrev:
Lite sent svar, men har så mycket olika projekt pågående parallellt så ibland tar det ett tag (3 månader :D) mellan infallen!

Det gick inte bara att byta slutbleck, utan hålet i dörrkarmen behövde göras lite längre. Jag slog ut lite med ett stämjärn och flyttade ner blecket ett par centimeter och nu funkar dörren som den ska. Ser dock lite fult ut:[bild]
Kan man bara köra lite lättspackel i springan och sen måla tro? Eller blir det för poröst?
Kör snickerispackel, det är hårt i ytan.
 
Klimpen777 Klimpen777 skrev:
Lite sent svar, men har så mycket olika projekt pågående parallellt så ibland tar det ett tag (3 månader :D) mellan infallen!

Det gick inte bara att byta slutbleck, utan hålet i dörrkarmen behövde göras lite längre. Jag slog ut lite med ett stämjärn och flyttade ner blecket ett par centimeter och nu funkar dörren som den ska. Ser dock lite fult ut:[bild]
Kan man bara köra lite lättspackel i springan och sen måla tro? Eller blir det för poröst?
Det går att spackla om du vill ha hårdare spackel så kan du använda motsvarande plastic padding kemiskt trä.
https://www.clasohlson.com/se/Plastic-Padding-kemiskt-trä-träspackel,-180-gram/p/Pr319084000
Själv har jag biltemas Zinkspackel och Härdare då det är en större burk.
Det man vanligtvis gör när det blir såhär ar att byta slutbleck till Slutbeck 0045 eller HABO 6510 som oftast täcker över tidigare urtag, det följer ofta med när man köper ett nytt låshus men finns att köpa löst.
Teknisk ritning av ett slutbleck med måttangivelser.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.