Hej alla kloka,

Nu har vi stött på ett enligt oss enormt problem. Vi får inte teckna Nybyggnadsförsäkring på grund av att vår byggare har dålig ekonomi. Jag vet att det råder delade meningar om Gar-Bo osv men vi vill ha denna försäkring då det känns tryggt, vår byggare kanske inte finns om ett år eller två och med tanke på vår (fruktansvärda) historia med byggaren skulle jag inte vara förvånad om denna försäkring behövdes.

När vi skrev på med byggaren talade vi om att denna försäkring var viktig för oss och han sa att det inte är någon skillnad med att bygga med de eller med någon annan avseende försäkringsfrågan. Vi skrev inte detta i avtalet dock.

Så till saken...

Nu säger Gar-Bo blankt nej pga av byggaren kreditvärdighet och vi vet inte vad vi ska ta oss till. Denna försäkringen kan vara värd 0kr, 10 000kr eller 10 miljoner beroende på vad som händer i framtiden.

Vi undrar vad vi kan göra nu? Slutbesiktningen äger rum nästa och det är innan dess som detta måste lösas. Om det inte går att lösa, hur värderar man den "skadan", 1kr eller 10 miljoner?

Vi är väldigt oroade

PS: Vänligen kommentera inte med åsikter om Gar-Bo - jag är medveten om att folk tycker väldigt olika där

Stort tack!
 
  • Gilla
Skedarn och 1 till
  • Laddar…
Ser även att ni skapat tre trådar. Fått input. Men sen inte skrivit mer i dem.

Tips:
Om ni vill ha svar får ni nog vara lite delaktiga med :)
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Tack för din input, ser du… ett svar :) Det är mycket nu med husbyggandet… puuust…
 
Ahh. Flera olika konton. Det brukar bara förvirra :D

Saken är väl att jag förstå garbro. Ni har snart gjort klart byggt.- ni vill försäkra för att ni tycker byggarna är strulia och ni tycker det är en för stor risk.
Nu är saken att garbro med tycker att risken är för stor. Hade ni inte varit nästan klara hade jag rekommenderat byta byggare.

Vad gäller Garbro så är det nog svårt få dem att ändra sig på den vecka ni har på er.

Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad är avsikten med försäkringen, eftersom ni verkar nästan färdiga med bygget.

- att få bygget slutfört om byggaren går i kk
- skydd mot ev byggfusk/byggfel
- annat
Hem/Villa försäkringen täcker väl när bygget väl är godkänt?
 
Om ni gör bedömningen att försäkringen kommer att behöva utnyttjas som du skriver så gör ju försäkringsbolaget helt rätt i att tacka nej. För hög risk helt enkelt.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.