A
Jag håller på räkna av två fastigheter men blir inte klockare på detta någon som är lite smart och har lust att klura ut?

väljer mellan två alternativ. Dels ”vanliga” 3-glasfönster och dels ett ur driftkostnadsperspektiv bättre 3-glasfönster.

Följande förutsättningar gäller för båda alternativen:

Ekonomisk livslängd:20 år

Kalkylränta: 6%

Energipris: 1,10 kr/ kWh

Antal kvadratmeter: 80 kvm

För de två alternativen gäller :

Vanliga fönster: Investeringskostnad: 160 000 kr

Driftkostnad per år: 150 KWh/ kvm

Bättre fönster: Investeringskostnad: 240 000 kr

Driftskostnad per år: 75 KWh/ kvm


Beräkna livscykelkostnaden för respektive alternativ.
 
A
Någon som har lust att hjälpa till? Någon smartare mig? :)
 
A Anderas Djurfs skrev:
Jag håller på räkna av två fastigheter men blir inte klockare på detta någon som är lite smart och har lust att klura ut?

väljer mellan två alternativ. Dels ”vanliga” 3-glasfönster och dels ett ur driftkostnadsperspektiv bättre 3-glasfönster.

Följande förutsättningar gäller för båda alternativen:

Ekonomisk livslängd:20 år

Kalkylränta: 6%

Energipris: 1,10 kr/ kWh

Antal kvadratmeter: 80 kvm

För de två alternativen gäller :

Vanliga fönster: Investeringskostnad: 160 000 kr

Driftkostnad per år: 150 KWh/ kvm

Bättre fönster: Investeringskostnad: 240 000 kr

Driftskostnad per år: 75 KWh/ kvm


Beräkna livscykelkostnaden för respektive alternativ.
Vad menar du med kalkylränta?
Ska du ta lån för fönsterbyte?
Är ju stor skillnad om du ska betala av på 1år eller 20år vad räntekostnaden blir.
 
Det låter som en skoluppgift ? ;-)

Hur som helst, nu vet jag inte hur läroboken lär ut hur ni ska räkna på det men ett alternativ skulle vara:

Livscykelkostnaden är investeringskostnad + driftskostnad, båda korrigerade med ränta.

Så investeringskostnad korr. för 20 års ränta-på-ränta +
Driftskostnad år1 korr. för 19 års ränta (om man antar att fakturan betalas den siste dec) +
Driftskostnad år2 korr för 18 års ränta +
... osv

Den senare kan man beräkna smartare med geometrisk summa men det funkar ju att peta in i excel och köra en rad för varje år.

Gör samma sak för båda alternativen så har du ditt svar.
 
Staggelito Staggelito skrev:
Vad menar du med kalkylränta?
Ska du ta lån för fönsterbyte?
Är ju stor skillnad om du ska betala av på 1år eller 20år vad räntekostnaden blir.
Man kan väl likna kalkylränta i ett företag med vad man kan tänka sig ha för avkastning på pengarna om man INTE gör en investering. Man kan ju tänka sig att behålla gamla fönster också, sätta pengarna i aktier och betala den högre elräkningen med avkastningen.
 
Kalkylräntekostnader;
Inv. 240k: 288k
Inv. 160k: 192k
Diff: 96k

Besparing;
(150-75) * 80 kvm * 1,1 kr/kWh * 20 år = 132k

Business case;
36k i mindre kostnad över de 20 åren.

Reflektion; 20 år är kort tid för fönster, att det skulle skilja så mycket i energiförbrukning mellan två 3-glasfönster känns optimistiskt, elpris på 1,1 kr/kWh kanske är lågt i framtiden.
 
En snabb latmans-beräkning skulle se ut ungefär så här.

Notera ex att första årets driftkostnad på 12 000 motsvarar med 19 års ränta 39938:- sista året blir det däremot 12000:- exakt då ingen ränta läggs på.

Investeringskostnaden är beräknad på 20 års ränta då jag antar man betalar den direkt men årets driftskostnad den siste.

EDIT. Korrigerat för 1,1kr/kWh också som jag missat.

Tabell med beräkning av driftkostnader för två investeringsbelopp över 20 år med räntor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Kalkylräntekostnader;
Inv. 240k: 288k
Inv. 160k: 192k
Diff: 96k

Besparing;
(150-75) * 80 kvm * 1,1 kr/kWh * 20 år = 132k

Business case;
36k i mindre kostnad över de 20 åren.

Reflektion; 20 år är kort tid för fönster, att det skulle skilja så mycket i energiförbrukning mellan två 3-glasfönster känns optimistiskt, elpris på 1,1 kr/kWh kanske är lågt i framtiden.
Ett par frågor:

1. Hur beräknar du kalkylräntekostnaden? Jag tänker mig vad är 240 000 värt om 20 år med 6% ränta.
2. Varför ingen ränta på driftskostnaden?
 
A
Tack för svar, uppgiften går till på så sätt att man ska jämföra två olika fastigheter med olika fönster typer. Och göra en räkning på vilken av fastigheten kommer att investera mer.

eftersom jag inte är guds smartaste barn så har jag lite svårt att förstå hur man löser uppgiften.

Sen undrar jag någon som vet hur man beräkna livscykelkostnaden?
 
A
Tack för svar men är uppgiften komplett? Jag förstår ingenting. Ja man önska att man va lika smart som dig. :)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det låter som en skoluppgift ? ;-)

Hur som helst, nu vet jag inte hur läroboken lär ut hur ni ska räkna på det men ett alternativ skulle vara:

Livscykelkostnaden är investeringskostnad + driftskostnad, båda korrigerade med ränta.

Så investeringskostnad korr. för 20 års ränta-på-ränta +
Driftskostnad år1 korr. för 19 års ränta (om man antar att fakturan betalas den siste dec) +
Driftskostnad år2 korr för 18 års ränta +
... osv

Den senare kan man beräkna smartare med geometrisk summa men det funkar ju att peta in i excel och köra en rad för varje år.

Gör samma sak för båda alternativen så har du ditt svar.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ett par frågor:
1. Hur beräknar du kalkylräntekostnaden? Jag tänker mig vad är 240 000 värt om 20 år med 6% ränta.
2. Varför ingen ränta på driftskostnaden?
1. Räntekostnaden för de två alternativen under 20 år.
2. Görs inte normalt i sådana här investeringsberäkningar.
 
A Anderas Djurfs skrev:
Sen undrar jag någon som vet hur man beräkna livscykelkostnaden?
I den riktiga världen utanför skolan brukar det se ut så här;
Inköp av produkten + drift och underhåll över den bedömda tekniska eller ekonomiska livslängden + "framtida avvecklings-/skrotkostnad".
 
Redigerat:
K Kane skrev:
I den riktiga världen utanför skolan brukar det se ut så här;
Inköp av produkten + drift och underhåll över den bedömda tekniska eller ekonomiska livslängden + "framtida avvecklings-/skrotkostnad".
Vet inte om det stämmer så bra med beräknignen ovan... Om en ekonom hade sagt till mig att 6% ränta över 20 år blir 20 * 6% = 120% som du räknat på ovan så hade jag nog funderat lite extra på dennes utbildning. Nu är jag ingen ekonom själv förstås. Undrar vad du arbetar som dock?

Däremot är det den bedömningen man gör som du skriver, inköp, drift, avveckling och med en av företaget satt kalkylränta som kan variera väldigt mycket och vara (vid första anblick) orimligt hög. Men man kan se den som vilken avkastning bolaget anser man ska ha på sitt kapital.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.