Hej,

Jag håller på att bygga en bastu och ogillar olika typer av värmesköldar runt kaminen samt "brandskyddsplattor" som den vedeldade bastukaminen ska stå på.
Därför har jag murat upp väggarna bakom bastukaminen med lättbetongblock för att kunna komma så nära väggen som möjligt med kaminen utan värmesköldar. Jag har även lagt ett lager med 10cm lättbetongblock (på träbjälklag) under bastukaminens placering för att slippa "brandskyddsskiva" under bastukaminen.
Nu grubblar jag då på hur jag ska lösa tätskiktet på golvet under bastukaminen.
Byggarbetsplats för bastu med grå betonggolv och lättbetongblock vid väggen, redo för installation av vedeldad bastukamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina alternativ är:
1. Bara lägga tätskikt på "golvet" runt kaminuppbyggnaden med uppvik runt kanterna och uppbyggnad. - Dvs inget tätskikt under kaminen. - Inte idealiskt, men tänker att det borde inte vara sådana stora mängder vatten som hamnar på golvet runt kaminen samtidig som värmen torkar upp bra..
2. Lägga tätskikt upp på kaminuppbyggnaden med uppvik mot "ytterväggarna". - Min oro är att det blir väldig varmt under kaminen och tätskiktet kommer smälta under klinkern med dålig lukt/ångor i bastun som följd.
3. Lägga tätskikt upp på kaminuppbyggnaden med uppvik mot "ytterväggarna" och placera värmeskydd i form av någon tjockare sten under kaminens underdel. - Detta är exakt vad jag ville undvika med uppbyggnad för kaminen.

Det verkar inte finnas något "facit" här...
Hur skulle ni göra?
 
Redigerat:
Varför skall du ha ett tätskikt? Skall det vara en kombinerad dusch eller så?
 
Robert Lann Robert Lann skrev:
Varför skall du ha ett tätskikt? Skall det vara en kombinerad dusch eller så?
Nej, det ska inte vara en dusch i bastun. Men jag har en golvbrunn/spygatt för att kunna spola av bastun från duschen som ligger i direkt anslutning utanför bastun. Eftersom det också är ett träbjälklag så känns det lämpligt med tätskikt.
 
OK, förstår. Spontant så känns alternativ 1 bäst, givet var du är i processen och hur du skall använda (spola av). Bastun är en torr plats annars.
 
E ErikAP skrev:
Hej,

Jag håller på att bygga en bastu och ogillar olika typer av värmesköldar runt kaminen samt "brandskyddsplattor" som den vedeldade bastukaminen ska stå på.
Därför har jag murat upp väggarna bakom bastukaminen med lättbetongblock för att kunna komma så nära väggen som möjligt med kaminen utan värmesköldar. Jag har även lagt ett lager med 10cm lättbetongblock (på träbjälklag) under bastukaminens placering för att slippa "brandskyddsskiva" under bastukaminen.
Nu grubblar jag då på hur jag ska lösa tätskiktet på golvet under bastukaminen.
[bild]
Mina alternativ är:
1. Bara lägga tätskikt på "golvet" runt kaminuppbyggnaden med uppvik runt kanterna och uppbyggnad. - Dvs inget tätskikt under kaminen. - Inte idealiskt, men tänker att det borde inte vara sådana stora mängder vatten som hamnar på golvet runt kaminen samtidig som värmen torkar upp bra..
2. Lägga tätskikt upp på kaminuppbyggnaden med uppvik mot "ytterväggarna". - Min oro är att det blir väldig varmt under kaminen och tätskiktet kommer smälta under klinkern med dålig lukt/ångor i bastun som följd.
3. Lägga tätskikt upp på kaminuppbyggnaden med uppvik mot "ytterväggarna" och placera värmeskydd i form av någon tjockare sten under kaminens underdel. - Detta är exakt vad jag ville undvika med uppbyggnad för kaminen.

Det verkar inte finnas något "facit" här...
Hur skulle ni göra?
Tätskiktet kommer inte att påverkas under klinkern. Klinkern tar upp den värme som avges och fördelar den. Tätskiktet uppnår inte sådan temp att den påverkas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.