Hej,

Mitt problem är följande. Vill bygga en skyddad uteplats. Med ett plank och ett skärmtak för att skydda en del som är uteplats idag, men inte skyddad.

Problemet är att den naturliga avgränsningen för detta är en bredd på 6 meter. Det innebär att planket, och delar av skärmtaket, kommer utanför gränsen för bygglovsbefriade åtgärder för skärmtak och skyddad uteplats på 3,6
meter.

Det innebär att jag måste söka bygglov. Min tanke är att eftersom detta plank och skärmtak liknar bygglovsbefriade åtgärder och ligger mycket långt från närmaste granne och närliggande vägar så borde det gå att få bygglov.

Skärmtaket blir i min skiss ca 20 kvadratmeter.

Men kommunen säger då att byggrätten är förbrukat , och att det därför inte går att få lov för taket, inte ens om det minskas till 15 kvm.

MEN handläggaren säger något som ger en tanke: går det att minska taket till 15 kvm och göra en bygganmälan som en attefallstillbyggnad? Det är ju ingen traditionell sådan, men uppfyller ändå de övergripande kriterierna.
Det som stör är ju att då både behöva betala för byggovsansökan plank (några tusen) och för byggnmälan attefallstillbyggnad - det säger kommunen kostar 5-6000 kr.

Men det är en senare fråga - vad tror ni om möjligheterna att anmäla skärmtaket som attefallstillbyggnad.

Hur omfattande behöver en sådan anmälan vara?

Bifogar en skiss på hur vår tanke var från början. Vid en minskning av taket till 15 kvm så är tanken att göra taket "smalare" närmare huset och "full bredd" de 3 yttersta metrarna.

En sista fråga: har förstått att det är taket sett från luften som s a s räknas. Om man har lutning på taket, vilket vi tänker ha, så kan själva takytan vara större än 15 kvm, det är ytan som täcks av taket som är det som räknas. OM det stämmer - vet ni om det finns en formel för hur mycket större taket kan vara vid en viss lutning?
 
  • Skiss av uteplats med tak och plank sedd från sidan, angiven skala 1:50, idé för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör om planket till ett väldigt smalt förråd säg 0,6 meter brett och maximalt 25 meter långt och håller dig 4,5 meter från tomtgränsen så kan du räkna det som friggebod och då behöver du inte bygglov, bygganmälan eller något annat.
Nu kan du bygga 15 kvadratmeter bygglovsbefriat skärmtak mellan friggeboden och huset. Verkar dessutom inte finnas någon begränsning att skärmtaket bara får sträcka sig 3,6 meter utan det gäller bara själva ett eventuellt plank. Ytan som räknas är den yta som taket upptar på marken oavsett lutning. Du kan dock göra det lite större om taket kragar ut från ramverket upp till 50 centimeter och behöver då inte räkna med de 50 centimetrarna på samma sätt som ditt bostadshus takutsprång inte heller räknas såvida det inte är större än 50 centimeter.

Om du vill hålla dig till regelverket skulle du kunna ansöka om attefallstillbyggnad för 5 kvadratmeter skärmtak och sedan göra resten av skärmtaket enligt bygglovsbefriade skärmtaksregeln om 15 kvadratmeter för att få till ett 20 kvadratmeter stort tak. Alternativt bygger du ramverket för 20 kvadratmeter. Lägger råspont och papp på 15 kvadratmeter och låter resten vara pergolaliknande med luft då det då inte räknas som skärmtaksarea.

Är du på god fot med dina grannar och inte har nitiska bygglovsinspektörer springande i kvarteret stup i kvarten skulle i alla fall jag fundera på att lägga råspont och papp på de sista 5 kvadraten också och för det fall det skulle upptäckas inom 10 år vara beredd på att riva bort papp och råspont på den delen alternativt skruga det nerifrån så det lätt skulle gå att lyfta av om du har behov av att följa regelverket.
 
Tack ,mycket kreativt med friggebodsidén!

Men det verkar något oklart om 3,6 metersregeln gäller om man sätter tak mellan friggebod och hus? I vart fall inte klart att den inte gäller väl?

Och skulle jag sätta skärmtaket mellan hus och friggebod uppfyller nog inte friggeboden längre kravet om att vara fristående, utan blir en del i en tillbyggnad som kräver bygglov. Men de behöver ju inte sitta helt ihop.

Men tack igen! Fick igång nya tankar hos mig :)
 
Hej igen,

En annan tanke som har salgit mig efter ditt inlägg är ju att det borde gå att bygga ett skärmtak på 15 kvm som friggebod (det har vi ingen på fastigheten idag) om det inte sitter fast i huset. Att det sitter fast i mur och ev plank borde väl inte diskvalificera det som fristående?
Det finns väl inte krav på friggebod att de ska ha väggar?


I igelkotten82 skrev:
Om du gör om planket till ett väldigt smalt förråd säg 0,6 meter brett och maximalt 25 meter långt och håller dig 4,5 meter från tomtgränsen så kan du räkna det som friggebod och då behöver du inte bygglov, bygganmälan eller något annat.
Nu kan du bygga 15 kvadratmeter bygglovsbefriat skärmtak mellan friggeboden och huset. Verkar dessutom inte finnas någon begränsning att skärmtaket bara får sträcka sig 3,6 meter utan det gäller bara själva ett eventuellt plank. Ytan som räknas är den yta som taket upptar på marken oavsett lutning. Du kan dock göra det lite större om taket kragar ut från ramverket upp till 50 centimeter och behöver då inte räkna med de 50 centimetrarna på samma sätt som ditt bostadshus takutsprång inte heller räknas såvida det inte är större än 50 centimeter.

Om du vill hålla dig till regelverket skulle du kunna ansöka om attefallstillbyggnad för 5 kvadratmeter skärmtak och sedan göra resten av skärmtaket enligt bygglovsbefriade skärmtaksregeln om 15 kvadratmeter för att få till ett 20 kvadratmeter stort tak. Alternativt bygger du ramverket för 20 kvadratmeter. Lägger råspont och papp på 15 kvadratmeter och låter resten vara pergolaliknande med luft då det då inte räknas som skärmtaksarea.

Är du på god fot med dina grannar och inte har nitiska bygglovsinspektörer springande i kvarteret stup i kvarten skulle i alla fall jag fundera på att lägga råspont och papp på de sista 5 kvadraten också och för det fall det skulle upptäckas inom 10 år vara beredd på att riva bort papp och råspont på den delen alternativt skruga det nerifrån så det lätt skulle gå att lyfta av om du har behov av att följa regelverket.
 
B BloomingOnion skrev:
Hej igen,

En annan tanke som har salgit mig efter ditt inlägg är ju att det borde gå att bygga ett skärmtak på 15 kvm som friggebod (det har vi ingen på fastigheten idag) om det inte sitter fast i huset. Att det sitter fast i mur och ev plank borde väl inte diskvalificera det som fristående?
Det finns väl inte krav på friggebod att de ska ha väggar?
Det verkar sant. Då kan dessutom planket ni ville bygga vara en del av denna friggebod som då består av en vägg med 15 kvadratmeters tak. Rent tekniskt borde ni sedan kunna förlänga taket med ytterliggare 15 kvadratmeter enligt reglerna om bygglovsbefriade skärmtak. Men som du själv skriver se till att det inte sitter ihop med huvudbyggnaden.

Jag brukar läsa på boverkets hemsida för att se hur reglerna ser ut. Sen får man själv tolka utifrån vad som står där eller vad som inte står där. Exempelvis i fallet med det bygglovsbefriade skärmtaket så står det ingenstans någonting om 3,6 meter och då utgår jag ifrån att det inte gäller själva skärmtaket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/
 
O
Ett tips är att spana in Boverkets länk i inlägget ovan. Där framgår det relativt tydligt.

Skärmtakets storlek behöver vara högst 15 kvm, dvs. blir det svårt att tillgodoräkna sig taksprång om 50 cm utöver dessa 15 kvm.

Skärmtaket kan inte heller utgöra en "brygga" mellan enbostadshus och friggebod/attefallshus då dessa byggnader behöver vara fristående.

Ett av de kriterier som finns avseende attefallstillbyggnad är att det rör sig om BTA. Det blir därmed knepigt att nyttja dessa regler för att bygga ett skärmtak om det inte är en sluten volym så att säga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Om du bor utanför detaljplanerat område så kan du göra det som en komplementbyggnad, inget bygglov, får inte sitta fast i huset och inte dominera över huvudbyggnaden.
 
Tack för svar!

Vad gäller bygglovsbefriat skärmtaks placering: även om inte 3,6 regeln står explicit i den del som du läser finns en tydlig referens till att det bygglovsbefriade skärmtaket endast får sättas upp över altan, balkong, entré eller skyddad uteplats. Och referensen till skyddad uteplats innebär ju att 3,6 meter gäller, eftersom skyddad uteplats enbart för göras inom 3,6 meter (utan bygglov),


I igelkotten82 skrev:
Det verkar sant. Då kan dessutom planket ni ville bygga vara en del av denna friggebod som då består av en vägg med 15 kvadratmeters tak. Rent tekniskt borde ni sedan kunna förlänga taket med ytterliggare 15 kvadratmeter enligt reglerna om bygglovsbefriade skärmtak. Men som du själv skriver se till att det inte sitter ihop med huvudbyggnaden.

Jag brukar läsa på boverkets hemsida för att se hur reglerna ser ut. Sen får man själv tolka utifrån vad som står där eller vad som inte står där. Exempelvis i fallet med det bygglovsbefriade skärmtaket så står det ingenstans någonting om 3,6 meter och då utgår jag ifrån att det inte gäller själva skärmtaket.
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.