Hur lång tid tar det att göra en sarg/ram av 19mm MDF och lacka den vit (B100xL50xH15cm)

  • Antal röster
    20
Hur lång tid tar det för ett professionellt snickeri att göra en rektangulär sarg/ram av 19mm MDF och lacka den vit (B100xL50xH15cm)

Jag förutsätter att kex eller plugg används för att sammanfoga ramen.
 
Jag förstår inte riktigt hur det ska se ut.

Som en öppen boxkonstruktion? Inget bakstycke? Gerade kanter? Ska mdfen behandlas innan målning så den blir typ ikea blank runtom eller det är ok om sågytorna har annan finish än resten?
 
Redigerat:
Inget tak och ingen botten, bara en sarg.

Hälften av sidorna 8 st ska vara synliga och ha perfekt finish, inget spår av sågytor.

Det ska sitta en högtalare i sargen.
 
Det ska vara ett snickeri med ordningställd spraybox då, gissar att alla inte har det utan istället samarbetar med någon annan som målar. Att preppa/måla tycker jag är mest tidskrävande, mycket ledtider, och främst därför gissar jag att det drar iväg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Snickeriet har en helt rum för spray
 
Varför MDF? Jättesvårt att få till sågytorna snyggt - till slut sugs lim och färg in i materialet. Varför inte massivt trä - finns ju limträskivor? Lättare att jobba med. Lite dyrare material men det är en bråkdel av arbetskostnaden.
 
På täcksidor av MDF så går det ju att få snygga sågytor…

Dessutom är väl MDF ”dödare” än limträ vilket borde innebära att MDF rör sig mindre
 
D Derbyboy skrev:
På täcksidor av MDF så går det ju att få snygga sågytor…

Dessutom är väl MDF ”dödare” än limträ vilket borde innebära att MDF rör sig mindre
Vad jag hört kör ex Ikea med nån teknik där de värmer och pressar till sågytorna för att göra dom jämna o fina o målningsbara. För ett random snickeri är det nog spackel eller rätt grundfärg följt av slipning som gäller.

Tycker mdf är rätt val, massivt trä kommer inte ge en helt jämn yta utan ådringen kommer synas igenom.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vad är det som tar 5-6 h eller mer, vilka moment tänker ni er då när det nästan tar en arbetsdag att göra en låda och sedan lacka?

Såga till MDF 4 bitar eller 4 snitt. På Bauhaus tar det 5 minuter men säg att det tar 20 på ett snickeri

kexa, plugga eller skruva ihop lådan kan väl kanske ta 40 min

1:a spackla ovansidan och fyra kanter, 20 min

slipa 10 min

Spraya 10 min inkl hämta sprutan i disken

slipa 10 min

spraya 10 min

rengöra sprutan 15 min

2 Max 3 h skulle jag säga, men jag kanske missar något. Då tycker jag att jag räknat högt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.