Har aldrig sett ett sådant tak. Kan taket vara gjort av asbest när det ser ut så här? Av det jag kan se påminner det lite om vävtapet. Väggarna är betong. I besiktningen står bara allmän info om asbest men det fetmarkerade får mig orolig över att det är sådana plattor man menar skulle kunna vara asbest.

"Är det hårda skivor i innertak, om ventilationskanaler är gråa och till formen fyrkantiga är de förmodligen av eternit."

Hur vanligt var det att asbest användes till innertak? Och var den här typen av tak-design populär och vanlig på 60-talet? Vinkelvy av ett vitmönstrat innertak bredvid en betongvägg, potentiellt innehållande asbestmaterial. Tak med kvadratiska skivor som liknar vävtapet med en taklampa och en trälist längst ned.

Tacksam för input :)
 
Svårt att säga med bara några utklippta mäklarbilder (?) som underlag.
Asbestmaterial i innertak användes vanligen i pannrum, där det behövdes brandskydd.
Skivor av asbestmaterial ger bara ifrån sig hälsoskadliga fibrer när de bearbetas (rivs, sågas, borras), när de enbart sitter där utgör de ingen hälsorisk.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Svårt att säga med bara några utklippta mäklarbilder (?) som underlag.
Asbestmaterial i innertak användes vanligen i pannrum, där det behövdes brandskydd.
Skivor av asbestmaterial ger bara ifrån sig hälsoskadliga fibrer när de bearbetas (rivs, sågas, borras), när de enbart sitter där utgör de ingen hälsorisk.
Hej! Tack för ditt svar. Jag förstår att dt är svårt med bara ett par mäklarbilder, men det är det man har att gå på inför ett husköp, då budgivningen går i rekordfart och det är säljarens marknad. Eller hur upplever ni andra det? Jag vet att det inte är skadligt förran det bearbetas men i taket kommer man ju behöva borra för att tex sätta upp lampor.



SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Svårt att säga med bara några utklippta mäklarbilder (?) som underlag.
Asbestmaterial i innertak användes vanligen i pannrum, där det behövdes brandskydd.
Skivor av asbestmaterial ger bara ifrån sig hälsoskadliga fibrer när de bearbetas (rivs, sågas, borras), när de enbart sitter där utgör de ingen hälsorisk.
 
Det är troligtvis inte asbest.
För att vara 100% måste man ta prov.
Så ingen här på forumet kan ge dig e tt definitivt svar.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är troligtvis inte asbest.
För att vara 100% måste man ta prov.
Så ingen här på forumet kan ge dig e tt definitivt svar.
Tack för svar. Nej, det är svårt att få svar via forum :/ Jag funderar hur folk överlag resonerar kring köp av hus från den tiden. Ju mer jag läser om det, desto mer rädd blir jag för att köpa ett hus med nåt renoveringsbehov (byta golv tex) från den tiden. Kan ju finnas asbest lite överallt, och som sagt så är detta ingen man får tillfälle att skicka iväg på analys innan köp. Samtidigt är det ju många som köper hus från de åren... chansar man bara? sorry för lite OT.
 
A Ayla19 skrev:
Tack för svar. Nej, det är svårt att få svar via forum :/ Jag funderar hur folk överlag resonerar kring köp av hus från den tiden. Ju mer jag läser om det, desto mer rädd blir jag för att köpa ett hus med nåt renoveringsbehov (byta golv tex) från den tiden. Kan ju finnas asbest lite överallt, och som sagt så är detta ingen man får tillfälle att skicka iväg på analys innan köp. Samtidigt är det ju många som köper hus från de åren... chansar man bara? sorry för lite OT.
förvisso men asbest är inte lika med rabiessmitta. Det är bara ett ämne som många andra och oftast bundet i något. Dessutom är inte förekomsten av asbest nåt som garanterat gör någon sjuk. Den slumpen är nog lika stor som att du blir sjuk av bilars utsläpp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Känn lite på skivorna under visningen, antingen är det någon typ av pressat material eller så en typ av akustikplattor, beroende på var i huset dom sitter. Ingen av dessa innehåller asbest.
 
A Ayla19 skrev:
Tack för svar. Nej, det är svårt att få svar via forum :/ Jag funderar hur folk överlag resonerar kring köp av hus från den tiden. Ju mer jag läser om det, desto mer rädd blir jag för att köpa ett hus med nåt renoveringsbehov (byta golv tex) från den tiden. Kan ju finnas asbest lite överallt, och som sagt så är detta ingen man får tillfälle att skicka iväg på analys innan köp. Samtidigt är det ju många som köper hus från de åren... chansar man bara? sorry för lite OT.
Så länge du inte river massor i det så är asbesten oftast helt ofarlig. Det viktigaste är ju att känna till vart man har asbest (och det får man forska lite i när man köpt huset) så att man hanterar det rätt när man ska renovera. I övrigt behöver du inte vara särskilt orolig.

Vanliga ställen där du kan hitta asbest om huset är från "rätt tid": Rörisolering (i böjarna) kring vatten och värmerör, ventilationskanaler, mattlim (svartlim), kakelfix.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.