Jag har sett att det finns ett antal trådar på samma ämne men jag upplever inte riktigt något rakt budskap kring vad som egentligen gäller (antagligen pga att alla har olika förutsättningar/system).

Jag håller på att inreda övervåningen i ett nybyggt 1,5 plan movehome/trivselhus med FX system (frånluftsventiler i bottenplan från kök/badrum/klk till en Nibe F730 och tilluftsventiler rakt ut i det fria i de flesta rum). Det är dags att börja isolera men innan jag gör detta vill jag dra fram frånluft.

I dagsläget finns det en förberedd anslutning på övervåningen som är "proppad" som jag tänkte använda mig av. Planen är att koppla på en 45 graders böj där, sedan dra ett rör i ett av takstolsfacken upp hela vägen för att sedan ansluta ett T-rör och dra ner till 2st ventiler i lämpliga rum.

Så här ser det ut idag:
Takstolsfack med frånluftsrör ovanpå mineralullsisolering och delvis rörisolerat rör i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där aluminiumen är uppriven är alltså där den förberedda anslutningspunkten finns.

Frånluftsröret som idag ligger över mineralullsisoleringen har någon form av rörisolering på sig men följer man röret så går det även en lång bit mitt i mineralullen utan någon ytterligare rörisolering eller liknande. På ventilationsritningarna står det "Kanal placeras i lösull.isol med min 180 mm ovan kanal. Kanal isoleras med 100mm lamellmatta i kallt utrymme."

Så här ser ventilationsritningarna ut:
Ventilationsritning för inredning av övervåning med markerade kanaler, anslutningar och anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsritning för installation av FX system i bostad, inklusive anslutningspunkter och komponentdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tolkar det att så länge jag har minst 180mm isolering som går över rören så behöver jag inte isolera dom ytterligare utan jag kan låta framtida spirorör ligga under lite minerallullskivor som jag ändå kommer att placera där? I snedtaket blir det ju inte riktigt 180mm "över" röret eftersom röret har 125mm diameter och takstolsfacken är 290mm djupa. Det som "täcker" röret blir ju då bara runt 130mm om man räknar bort luftspalten men det kanske funkar ändå?

Tänker jag rätt att jag kan strunta i att köpa dyr rörisolering eller har jag gjort en tankevurpa och bör köpa något i stil med https://www.luftbutiken.se/isoleringsstrumpor/10813-isolerstrumpa-pe100-125mm-l3m-100mm.html alternativt https://www.luftbutiken.se/isoleringsstrumpor/8821-varmestrumpa-125x100-3m.html?

Stort tack på förhand!
 
  • Gilla
Deki90
  • Laddar…
Det du inte isolerar kommer du få betala i högre driftskostnader. Om du fuskar ordentligt med isolering kommer varm fuktig luft att kondensera inne i röret och på sikt kanske skapa problem.
Om 130mm räcker? Förmodligen.
Hur mycket tappar du? Går säkert att räkna på men det är nog inte mer än att du tar en öl mindre på fredagen.
Behöver du vara orolig? Finns förmodligen värre saker som kan hända om man ska tro Byggahus.se - rabiata grannar, kissande katter, fuskande snickare mm. Listan är lång innan man kommer ner till 130 eller 180mm isolering.
Som referens sitter det oftast 30mm isolering på frånluften i gamla hus från 80 talet. Gärna lite bort skavd där man gått under årens lopp. :D;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Precis som du själv kommit fram till så behöver inte frånluftsrören som går i isoleringen isoleras , se till att håll dig så nära glesen ( tom vila på) som möjligt så att det blir så mycket isolering som möjligt ovanför röret.

du skriver om att koppla på ett t rör och dra till lämpliga rum , frånluftdon har man bara i smutsiga rum dvs klädkammare toa tvättstuga kök inte i sovrum, därför gissar jag att du bara skall ha till toa om du inte skall ha en klädkammare där uppe….

sen är det oftast så att det räcker med ett 100 frånluftdon men detta krävs en ritning med beräkningar för att ”veta”
 
E egge80 skrev:
Precis som du själv kommit fram till så behöver inte frånluftsrören som går i isoleringen isoleras , se till att håll dig så nära glesen ( tom vila på) som möjligt så att det blir så mycket isolering som möjligt ovanför röret.

du skriver om att koppla på ett t rör och dra till lämpliga rum , frånluftdon har man bara i smutsiga rum dvs klädkammare toa tvättstuga kök inte i sovrum, därför gissar jag att du bara skall ha till toa om du inte skall ha en klädkammare där uppe….

sen är det oftast så att det räcker med ett 100 frånluftdon men detta krävs en ritning med beräkningar för att ”veta”
Jag har också läst att man endast brukar ha frånluftsdon i smutsiga rum. Är dock osäker på om vi kommer att ha någon klädkammare och det känns spontant "snålt" med bara ett don i badrummet? Tycker att jag läst någonstans att det inte är ovanligt att även sätta i allrummet men det skulle ju såklart vara skönt att bara behöva dra till ett rum.
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
A
J jontepd skrev:
Jag har sett att det finns ett antal trådar på samma ämne men jag upplever inte riktigt något rakt budskap kring vad som egentligen gäller (antagligen pga att alla har olika förutsättningar/system).

Jag håller på att inreda övervåningen i ett nybyggt 1,5 plan movehome/trivselhus med FX system (frånluftsventiler i bottenplan från kök/badrum/klk till en Nibe F730 och tilluftsventiler rakt ut i det fria i de flesta rum). Det är dags att börja isolera men innan jag gör detta vill jag dra fram frånluft.

I dagsläget finns det en förberedd anslutning på övervåningen som är "proppad" som jag tänkte använda mig av. Planen är att koppla på en 45 graders böj där, sedan dra ett rör i ett av takstolsfacken upp hela vägen för att sedan ansluta ett T-rör och dra ner till 2st ventiler i lämpliga rum.

Så här ser det ut idag:
[bild]
Där aluminiumen är uppriven är alltså där den förberedda anslutningspunkten finns.

Frånluftsröret som idag ligger över mineralullsisoleringen har någon form av rörisolering på sig men följer man röret så går det även en lång bit mitt i mineralullen utan någon ytterligare rörisolering eller liknande. På ventilationsritningarna står det "Kanal placeras i lösull.isol med min 180 mm ovan kanal. Kanal isoleras med 100mm lamellmatta i kallt utrymme."

Så här ser ventilationsritningarna ut:
[bild]
[bild]

Jag tolkar det att så länge jag har minst 180mm isolering som går över rören så behöver jag inte isolera dom ytterligare utan jag kan låta framtida spirorör ligga under lite minerallullskivor som jag ändå kommer att placera där? I snedtaket blir det ju inte riktigt 180mm "över" röret eftersom röret har 125mm diameter och takstolsfacken är 290mm djupa. Det som "täcker" röret blir ju då bara runt 130mm om man räknar bort luftspalten men det kanske funkar ändå?

Tänker jag rätt att jag kan strunta i att köpa dyr rörisolering eller har jag gjort en tankevurpa och bör köpa något i stil med [länk] alternativt [länk]

Stort tack på förhand!
Rören bör alltid isoleras. För att minimera förluster och effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.