Vår kolonistuga får i veckorna nytt kommunalt avlopp och vatten. Som stugägare ansvarar vi själva för anslutningen från gatan genom tomten till huset.

Vårat problem är att det är totalt 13 meter mellan husfasad och anslutningspunkt, samt att på grund av hur dagens avloppssystem som är kopplat till en stenkista ser ut, har vi svårt att dra nya avloppsrör under huset, vi måste alltså troligen gå runt hela huset vilket blir grävning om cirka 25 meter. Det är dessutom mycket trångt och jag har svårt att se framför mig en grävmaskin klara av att manövrera detta.

Till frågan. Det kommunala vattnet stängs av på vintern och vi kommer heller inte använda stugan den delen av året när det är frost eller risk för frost. Är det rimligt att tänka att man lägger vatten och avloppsrör tämligen grunt, tillsammans med en frostvakt som man kan koppla på OM det är så att man under vinterperioden kommer använda avloppet på något sätt? Annars är väl både avloppsrören och vattenrören tomma över vintermånaderna vilket gör att det inte finns risk för sprängning av rören på något sätt? Tänker att vi vid anslutningspunkten installerar en avstängningsventil som vi kan använda för att tömma systemet på vatten inför vintern.

Ser fram emot kloka svar.

edit: kan tillägga att vi är i Skåne så antalet kalla dagar är rätt begränsade.
 
Vår kolonistuga får i veckorna nytt kommunalt avlopp och vatten. Som stugägare ansvarar vi själva för anslutningen från gatan genom tomten till huset.

Ser fram emot kloka svar.

hej
Vad trevligt med vatten!
Jag har också en stuga i Skåne… när jag köpte den fanns redan kommunalt vatten… det hade några år tidigare renoverats och grävts ner frostfritt.
Problemet var att från tomtgräns till stuga var det inte nergrävt frostfritt, och det är bara drygt… Föreningen (vi) valde att ha vattnet till året runt, Finns inget syfte att stänga av det! Nu när kommunen grävt ner sitt frostfritt.
Mitt är nergrävt ca 40cm. Och det är hyfsat frostfritt i Skåne. Dock isolera jag brunnen, en frigolit korv, som en kork i en vinflaska. Att ha en tömningsventil som du nämner ska du absolut ha Jag gjorde ett länkage genom korven och locket, så man kan stänga och tömma enkelt utan att öppna brunnen. Sen var problemet där vattenledningen kommer upp. (Plint grund) där grävde jag ner tills röret vinklades. Därefter byggde jag en låda (slitz) som jag isolera. Blev riktigt bra. Nu är den svaga punkten mellan toa och kök. Vattenledningen kommer upp i min låda på toan, men ledningen går därefter i golvet till köket. Där kan det frysa. Jag borde tilläggsisolera under golvet längs den vattenledningen. Jag hade lite fundering på värmeslinga i ledningen till tomtgräns med frostvakt. Men valde att isolera, hmm gammalt vatten som står med värme=bakterier. Jag vill bara komma dit o njuta….
Avlopp behöver du inte isolera / gräva frostfritt… det är fall och står i princip tomt. = ingen risk för sprängning.
Mitt tips till dig är att gräva frostfritt och isolera brunn och slitz. Finns kanske möjlighet att isolera slangen hänga upp den under huset tills där den ska gå in..
 
Lådan (slitz)
 
  • En öppen slitz-låda under en röd stuga med synlig isolering och rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.