Ni som har S600, brukar er klippare ställa sig rakt i laddstationen eller hamnar den lite på sniskan?

Vår hamnar alltid lite vriden medurs sett uppifrån:

Robotgräsklippare står snett i en laddstation inbyggd i trästruktur med synliga kablar och halvpallkragar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta innebär lite problem iom att vi valt att bygga ett hus till den av halvpallkragar, så öppningen är rätt smal. Jag har testat att lossa guidekabeln från de små klämmorna på undersidan och lagt den mer till höger vilket hjälpt lite grann...med kabeln i mitten krockade den med "dockningstungan" till höger om avsett hål och backade ut för att försöka några gånger tills den gav upp och varnade. Med kabeln dragen lite åt höger lyckas den i alla fall docka, men hamnar alltså snett som bilden visar.

Hur står era maskiner vid laddstationen?

Mvh
Fred
 
Svärmors står också lite till vänster men inga problem med dockning/laddningen.
 
M Max R70 skrev:
Svärmors står också lite till vänster men inga problem med dockning/laddningen.
Tack för svaret!

Att det var problem med dockningen är jag rätt säker på beror på att det är så trångt i huset. Bra dock att veta att även svärmors står lite till vänster. Det innebär att jag kan vrida laddplattan lite för att kompensera denna skevhet, så roboten kan backa ut rakt. Jag har en misstanke om att sträckan från övergången jord-->plattfundament ställer till det lite också, så jag ska testa att flytta bak hela huset lite. Då får roboten en längre sträcka att köra på utan att underlaget ändrar sig, vilket kanske gör att den kör lite mer konsekvent sista biten.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vår stor också så där. Men jag trodde det berodde på att jag fuskat med dragningen av guideslingan.
 
M Max R70 skrev:
Svärmors står också lite till vänster men inga problem med dockning/laddningen.
P Paxman skrev:
Ni som har S600, brukar er klippare ställa sig rakt i laddstationen eller hamnar den lite på sniskan?

Vår hamnar alltid lite vriden medurs sett uppifrån:

[bild]

Detta innebär lite problem iom att vi valt att bygga ett hus till den av halvpallkragar, så öppningen är rätt smal. Jag har testat att lossa guidekabeln från de små klämmorna på undersidan och lagt den mer till höger vilket hjälpt lite grann...med kabeln i mitten krockade den med "dockningstungan" till höger om avsett hål och backade ut för att försöka några gånger tills den gav upp och varnade. Med kabeln dragen lite åt höger lyckas den i alla fall docka, men hamnar alltså snett som bilden visar.

Hur står era maskiner vid laddstationen?

Mvh
Fred
P Paxman skrev:
Ni som har S600, brukar er klippare ställa sig rakt i laddstationen eller hamnar den lite på sniskan?

Vår hamnar alltid lite vriden medurs sett uppifrån:

[bild]

Detta innebär lite problem iom att vi valt att bygga ett hus till den av halvpallkragar, så öppningen är rätt smal. Jag har testat att lossa guidekabeln från de små klämmorna på undersidan och lagt den mer till höger vilket hjälpt lite grann...med kabeln i mitten krockade den med "dockningstungan" till höger om avsett hål och backade ut för att försöka några gånger tills den gav upp och varnade. Med kabeln dragen lite åt höger lyckas den i alla fall docka, men hamnar alltså snett som bilden visar.

Hur står era maskiner vid laddstationen?

Mvh
Fred
Byurn Byurn skrev:
Vår stor också så där. Men jag trodde det berodde på att jag fuskat med dragningen av guideslingan.
P Paxman skrev:
Ni som har S600, brukar er klippare ställa sig rakt i laddstationen eller hamnar den lite på sniskan?

Vår hamnar alltid lite vriden medurs sett uppifrån:

[bild]

Detta innebär lite problem iom att vi valt att bygga ett hus till den av halvpallkragar, så öppningen är rätt smal. Jag har testat att lossa guidekabeln från de små klämmorna på undersidan och lagt den mer till höger vilket hjälpt lite grann...med kabeln i mitten krockade den med "dockningstungan" till höger om avsett hål och backade ut för att försöka några gånger tills den gav upp och varnade. Med kabeln dragen lite åt höger lyckas den i alla fall docka, men hamnar alltså snett som bilden visar.

Hur står era maskiner vid laddstationen?

Mvh
Fred
Min står likadant. Har försökt dra om guidekabeln och flyttat lite på laddstationen. Vi får se om det hjälper.
 
Precis så gjorde jag...flyttade guidekabeln lite till höger under plattan.

Boten är inte helt konsekvent i hur den kör inom en halvmeter av dockan. De gånger jag övervakat den så har den kommit in ca kl 11 mot tungan som ska träffa hålet, stannat med någon decimeter kvar, korrigerat med ett litet ryck och backat in. Väl framme gör den en extra push in, och sedan står den där den ska.

Idag såg jag dock att den kom in ca kl 1. Jag tänkte att nu korrigerar den till kl 2 och missar helt, men till min stora förvåning korrigerade den till kl 12 och dockade helt perfekt. :surprised: Frågan är ifall det inte finns någon sensor i rumpan som känner av var tungan är i förhållande till hålet...:thinking: (F*n...det där blev mycket mer sexuellt än jag tänkte...men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det på ett annat sätt...:crysmile:)
 
  • Haha
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
När jag flyttade guidekabeln lite till höger om mitten sett mot laddstationen och såg till att den är helt i våg har det fungerat bra. Sedan dessa ändringar har robotklipparen dockat korrekt varje gång.
 
  • Laddstation för robotgräsklippare justerad med guidekabel till höger på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo Lundahl och 1 till
  • Laddar…
Min gör likadant.
Oftast hamnar den så snett att den missar helt och får flipp.
Kör rakt ut från huset (dockan) och börjar backa runt över hela gräsmattan som ett mongo. Ignorerar helt guidekablar och liknande i detta stadie.

Synd då det är en mycket imponerande maskin för övrigt.
 
R Robin Lindgren skrev:
Min gör likadant.
Oftast hamnar den så snett att den missar helt och får flipp.
Kör rakt ut från huset (dockan) och börjar backa runt över hela gräsmattan som ett mongo. Ignorerar helt guidekablar och liknande i detta stadie.

Synd då det är en mycket imponerande maskin för övrigt.
Då verkar det som något inte är helt kurant med din bot och/eller installation.

Efter lite justeringar av hus, platta och guideslinga så fungerade det helt OK för oss förra sommaren. Visst missade boten någon gång ibland, men inte värre än att vi kunde leva med det. Får se hur det funkar när det är dags att släppa ut den på grönbete den här säsongen. I år har jag installerat Robonect, så jag har kommunikation över wifi istället för bt, vilket gör att jag kommer få notifieringar via appen om något strular. Dessutom kan jag fjärrstyra boten manuellt, så jag hoppas kunna backa in den i huset om den skulle missa någon gång.
 
P PJBloom skrev:
När jag flyttade guidekabeln lite till höger om mitten sett mot laddstationen och såg till att den är helt i våg har det fungerat bra. Sedan dessa ändringar har robotklipparen dockat korrekt varje gång.
Det kan ju funka att lägga guidekabeln litle snett för att kompensera, men svårt att få det helt bra. Hade samma problem i början, det visade sig att det var begränsningskabeln som låg för nära stationen och påverkade. På bilden står laddstationen snyggt men begränsningskablarna kommer ju väldigt nära, speciellt närmast tornet. Prova att flytta fram stationen en meter o lägg begränsningskablarna vinkelrätt ut från tornet. Guidekabeln ska ligga i clipsen i mitten av undersidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.