Hej.

Jag går i pergola tankar men är rätt tveksam till om mina takstolar från -58 klarar belastningen av denna lösning?

Om det klarar belastningen hur gör jag infästningen på bästa sätt? Monterar reglar mellan Takstolarna, bakom vindskivanoch skruvar bärlina genom vindskivan?

Takstolarna är placerade 600cc.
Takbeklädnad: 2 kupiga tegelpannor

Storleken på pergolan är 3600x2500mm och reglarna kommer placeras 600cc

Ytan med djupt takutsprång är 5200x1300

Visa bilaga 606129 Ritning som visar en föreslagen konstruktion för pergola fäst vid takstolar, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svårt att veta men jag skulle nog ha dragit regeln hela vägen in under taksprånget och antingen fäst i fasaden eller till och med på stående reglar får bäsat stabiliet (så gjorde jag när jag byggde skärmtak på senaste altanen)

Ritning av skärmtak med måttangivelser och detaljer av stödstruktur för en altanbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Svårt att veta men jag skulle nog ha dragit regeln hela vägen in under taksprånget och antingen fäst i fasaden eller till och med på stående reglar får bäsat stabiliet (så gjorde jag när jag byggde skärmtak på senaste altanen)

[bild]
Ja det var mitt andra alternativ:) klarar 120x45 en spännvidd på 4m?
Hur lång spännvidd hade du på ditt tak och vilken dimension använde du dig utav?
 
V V-54 skrev:
Ja det var mitt andra alternativ:) klarar 120x45 en spännvidd på 4m?
Hur lång spännvidd hade du på ditt tak och vilken dimension använde du dig utav?
4 meter är rätt långt.
Det beror lite på vilken snözon du bor i också.

Jag använde 195x45 i C24 för ca 3m upplägg. (i snözon 2,5). Det är lite för klent enligt korrekt dimensionering, men jag hade inte c/c 120 utan ca 100 cm. Det höll utan problem, och utan synlig nedböjning, knakande eller dylikt, i alla de år jag hade stugan (som är såld nu) och vissa vintrar var det rejält med snö...

Men för 4m är det nog egentligen limträbalk som gäller, eller iaf 220 - 245 x 45mm virke.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
4 meter är rätt långt.
Det beror lite på vilken snözon du bor i också.

Jag använde 195x45 i C24 för ca 3m upplägg. (i snözon 2,5). Det är lite för klent enligt korrekt dimensionering, men jag hade inte c/c 120 utan ca 100 cm. Det höll utan problem, och utan synlig nedböjning, knakande eller dylikt, i alla de år jag hade stugan (som är såld nu) och vissa vintrar var det rejält med snö...

Men för 4m är det nog egentligen limträbalk som gäller, eller iaf 220 - 245 x 45mm virke.

[länk]
Men om är det en klassisk pergola så finns väl inget slutet tak, bara öppna balkar där det klänger växter och solen ska strila in? Konstruktionen behöver bära upp sig själv, inte ett tak och snölast. Kan finnas vindfång men det beror på utförande med eller utan väggar på sidorna.
 
  • Gilla
Lengthway och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men om är det en klassisk pergola så finns väl inget slutet tak, bara öppna balkar där det klänger växter och solen ska strila in? Konstruktionen behöver bära upp sig själv, inte ett tak och snölast. Kan finnas vindfång men det beror på utförande med eller utan väggar på sidorna.
Sant, tänkte skärmtak.
En pergola blir ju inte lika lastad....
 
V V-54 skrev:
Ja det var mitt andra alternativ:) klarar 120x45 en spännvidd på 4m?
Hur lång spännvidd hade du på ditt tak och vilken dimension använde du dig utav?
Hur gjorde du till slut? Blev det bra? Tänkte bygga pergola men är rädd att den blir lite låg om den går under simsen.
 
  • Gilla
Lodarn1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.