Efter bara lite drygt ett år har vårat FTX-system havererat. Det verkar som att roton havererat. Bifogar bilder på hur delar av rotorn sticker ut och nötts av och landat som metalldelar på botten av agregatet. Firman som installerade har gått i konkurs och såhär långt går det lite trögt med Swegons support. Någon som varit med om något liknande eller har lite tips på hur jag ska vända mig här?

Skadade delar och metallspån från ett havererat FTX-systems rotor på enhetens botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av en skadad FTX-systemrotor med synliga nötta metalldelar och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter cellerna i rotorn löst? Kan du trycka de på plats?
Tror att materialet som lossnat ej påverkar återvinningsgraden. Men det kan påverka livslängden om det hamnat flisor i lagret.
 
Jaga Swegon, detta borde de lösa på Goodwill!

Lycka till
 
J
Har köpt ett Swgon R2VL av Klaravik 26.5-23
Aggregatet är tillverkat -21 och fabriksnytt.
Installerades av mig själv som är utbildad VVS-ingenjör och har egen VVS-firma.
OVK besiktning utfördes för 2-3 veckor sedan utan någon anmärkning.
Efter en vecka efter besiktning och ett års drift pajade kretskortet. På Swegons hemsida skryter dom om 5 års garanti. Tyvärr hävdar Swegon att garantin inte gäller när man köpt genom Klaravik.
Nämnas kan att ett nytt kretskort kostar i runda slängar 5 tusen ink. moms
Man kan tycka att Swegon borde vara mera rädd om sitt rykte och att som ren goodwill stå för kostnaden för ett nytt kretskort. Men icke.
Köpte ungefär samtidigt ett annat Swegonaggret eftersom jag trodde att jag uppgraderade ventilationsaggregaten till kvalitetsaggregat.
Men att Swegon är lika med kvalité kan man glömma. Nä. Skitgrejer är vad det är.
Välj andra fabrikat. Garantier kan ni glömma
Däremot är dom väldigt generösa med otrevligt bemötande vid kontakt med deras kundcenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.