Hej. Tog bort en ful ”list” runt fönstret och nu syns isoleringen. Finns det någon liten list man kan använda för att gömma isoleringen, eller behöver man sätta nya av den sorten jag tog bort. Den jag tog bort stack ut en centimeter istället för att sluta jäms med väggen, tänker att det är minst jobb att snygga till sidorna och dölja isoleringen. Vad säger ni? Ett öppet fönsterområde där isoleringen syns efter att en list tagits bort, med utsikt mot en gårdsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jojken1 skrev:
Hej. Tog bort en ful ”list” runt fönstret och nu syns isoleringen. Finns det någon liten list man kan använda för att gömma isoleringen, eller behöver man sätta nya av den sorten jag tog bort. Den jag tog bort stack ut en centimeter istället för att sluta jäms med väggen, tänker att det är minst jobb att snygga till sidorna och dölja isoleringen. Vad säger ni?[bild]
Känns som att det var smygen snarare än en list du tog bort va? Enklaste är kanske att såga den till rätt djup om du inte vill att den ska stå ut, och sen sätta tillbaka den.
 
jonmo jonmo skrev:
Känns som att det var smygen snarare än en list du tog bort va? Enklaste är kanske att såga den till rätt djup om du inte vill att den ska stå ut, och sen sätta tillbaka den.
Ok, det är så den heter. Hur gör man när väggen är ojämn? Hela smygen kommer inte att ligga jämns med väggen. Det enda jag har att såga med är en fogsvans.
 
J Jojken1 skrev:
Ok, det är så den heter. Hur gör man när väggen är ojämn? Hela smygen kommer inte att ligga jämns med väggen. Det enda jag har att såga med är en fogsvans.
Enklast är väl att ersätta med en ny motsvarande den du tog bort, jag antar att det är samma som syns undertill.
Den som sitter där nu ser inte så trevlig ut.
 
  • Gilla
Jojken1
  • Laddar…
J Jojken1 skrev:
Ok, det är så den heter. Hur gör man när väggen är ojämn? Hela smygen kommer inte att ligga jämns med väggen. Det enda jag har att såga med är en fogsvans.
Om du bara har en fogsvans så är mer avancerade försök med att profilsåga rätt svårt om inte omöjligt. Hade du haft en sticksåg så hade du kunnat lösa det genom att du drar längst med den ojämna väggen med en passare eller något liknande och ritar på en passbit som du sen skulle kunna använda som mall.

Nu lär det bli att såga så bra du kan för att få smygen att följa väggens form, sen fyller du mellanrummet som blir med målarfog.
 
  • Gilla
Jojken1
  • Laddar…
Så här ser det ut runt dörr och fönster. Smygen sticker ut 1 cm och ser inte så fin ut. Kanske ska behålla den ändå så jag läst att man sätter en smyg med lite utstick. Hur gör man med foder vid dörren? Sätter man det bara utanför smygen?
 
Skadad dörrkarm med synliga sprickor nära en sluten brun dörr och texturerad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en brun list i dåligt skick som målats vit med dåligt resultat.
Som sagt finns det nya lister av samma modell men vad är det du vill ha istället?
 
Jag tror att det är samma som sitter runt alla fönster och dörren. Skivan väger nästan inget. Gjord av spån med en vit yta. Vet ej varför det är så slitet. Har bestämt mig för att byta runt ett fönster och runt dörren. Runt dörren vill jag även ha foder. Kan man sätta fodret utanför dörromfattningen, eller ska den ligga över den? I alla fall så var smyglisten runt fönstret 12 mm x 110 mm. Har ni tips på någon smyglist i den storleken?
 
Vilken typ av list skall det vara vid entrédörren? Den som sitter där nu ser ut som en 69mm Golvsockel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.