Hej på er allihopa!

Tänkte sätta på sommardäcken och upptäckte att de har någon form av "defekt".. Det är inte alltför enkelt att få med på bild, men det är som en insjunken rand, nån knapp cm brett... Det är Michelin Energy saver, tillverkade v33 2016, så varken nya eller lastgamla, och det är en eller två "ränder" på alla däcken....

Hade hoppats på en säsong till ur dem, men frågan är om de är säkra att åka på?
 
  • Bilhjul med Michelin Energy Saver-däck som visar en insjunken rand längs sidoväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av hand som håller en linjal mot ett bilddäck för att visa en insjunken rand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett bilhjuls slitbana med insjunken rand och Michelin Energy Saver-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilddäck monterat på en aluminiumfälg med insjunken rand längs slitbanan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bildel av sommardäck med insjunken rand och text "ENERGY SAVER" synlig på däcksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Däck med insjunken rand jämfört med ett rakt trästycke för att visa defekten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har däcken förvarats?
Är det bara på ena sidan eller på bägge?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har själv observerat liknande på några däck jag haft genom åren.
Det har blivit så att jag trots viss olustkänsla använt däcken och hittills har jag aldrig råkat ut för ett däckhaveri .

Det enda vettiga rådet är väl egentligen att rådfråga sakkunnig, men i detta fall kommer det ju enbart sluta med att denna gör allt för att sälja nya däck till dig, så du får nog ingen opartisk bedömning är jag rädd.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
6 år är gammalt för de skitdäcken. Körde på samma ett år.

Du lär väl som mest få punka och behöva köpa nya däck =) Jag hade själv kört.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur har däcken förvarats?
Är det bara på ena sidan eller på bägge?
Liggande under tak utomhus... Inte i direkt solljus...

Det är på både in och utsida....
 
R Rkarlsson skrev:
6 år är gammalt för de skitdäcken. Körde på samma ett år.

Du lär väl som mest få punka och behöva köpa nya däck =) Jag hade själv kört.
Tja, pyspunka kan man ju överleva, men det brukar ju bli minst en resa per sommar till Malmö, dvs nån timme eller två i 140 kmh plus på E4-an.. Man vill ju inte att de ska separera totalt då..

Men det är "nya" däck i alla fall, inga regummerade?
 
K Kasken skrev:
Jag har själv observerat liknande på några däck jag haft genom åren.
Det har blivit så att jag trots viss olustkänsla använt däcken och hittills har jag aldrig råkat ut för ett däckhaveri .

Det enda vettiga rådet är väl egentligen att rådfråga sakkunnig, men i detta fall kommer det ju enbart sluta med att denna gör allt för att sälja nya däck till dig, så du får nog ingen opartisk bedömning är jag rädd.
Hade tänkt ta dem till min lokala däcknasare på måndag, men det är ju som du säger, de kommer ju vilja kränga på mig nya...
 
Tycker det ser ut som det är märket på fälgen som är det största felet.
 
  • Haha
  • Gilla
JonnyN80 och 4 till
  • Laddar…
Har sett det där flera gånger på däck av samma typ och fabrikat. Har inte varit några problem så vitt jag vet. Är däcken bara runda och jämna så hade jag kört vidare. Det är värre om det buktar ut eller om slitbanan är ojämn.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Frågan är om det har uppstått när de legat länge, kanske trycket minskat?

Jag hade krängt på dom och kört några dagar och se om det kvarstår.
 
R Rkarlsson skrev:
6 år är gammalt för de skitdäcken. Körde på samma ett år.

Du lär väl som mest få punka och behöva köpa nya däck =) Jag hade själv kört.

Är Michelin energi saver ett skitdäck? Vad grundar du det på? Min andrabil(Megane) har haft dessa sedan hösten 2013 och inte förrän i år var det dags för byte(bilen har gått 13000 mil totalt.). Nu bytte jag till Goodyear och de kanske är bättre men betydligt bullrigare iaf.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är skarven, däck görs av en gummiremsa och den får en skarv.
Kanske det går söka ”manufactoring tires ” på you tube.

Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Tycker det ser ut som det är märket på fälgen som är det största felet.
Förstår inte vad du menar?

När jag ser den såhär i kvällssolen får jag mysklubba, och en tår i ögat för att det är så vackert, samtidigt...
 
  • Vit bil upphöjd med domkraft och verktyg på marken vid kvällstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Rooten48 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
L lob skrev:
Är Michelin energi saver ett skitdäck? Vad grundar du det på? Min andrabil(Megane) har haft dessa sedan hösten 2013 och inte förrän i år var det dags för byte(bilen har gått 13000 mil totalt.). Nu bytte jag till Goodyear och de kanske är bättre men betydligt bullrigare iaf.
De är väl hårda för att sänka förbrukningen, men dåliga vet jag inte heller. Körde dessa på vår V60 tidigare, då det var originaldäck. Nu kör vi Primacy 4 istället, tystare och lite mjukare.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har sett det där på många däck genom åren, absolut inget att vara orolig för, skruva dit de och var glad.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.