Idag har jag fixat i trädgården och tagit bort täckningen på thujan och måste säga att jag är lite orolig för den.. någon som är bra på nyplanterade thujor som kan komma med tips på vad man kan göra eller är den bortom räddning? Har gödslat med kogödsel idag och vattnat och sen ska vi fortsätta vattna med droppslang ca 3 gånger i veckan om det inte regnar då… låter det som en bra plan?

den är planterad i höstas (september 2021) och många plantor hade väldigt lite rötter .. de är inte krukodlade… har ju varit och en ganska hård vinter här i Värmland och en solig vår..

Rad av nyplanterade thujor i trädgården med synliga tecken på stress, nära ett växthus och en gul lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad av nyplanterade thujor i en trädgård med varierande tecken på stress, intill ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad av nyplanterade thujor med delvis brunfärgade blad i en trädgård vid ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rad av nyplanterade thujor i trädgården med tecken på stress eller skada, omgivna av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Svaret är att vattna och vänta.

Tuja ska nog inte höstplanteras i Värmland. Den är som ung och oetablerad känslig för vinter. Sen blir den benhärdig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret är att vattna och vänta.

Tuja ska nog inte höstplanteras i Värmland. Den är som ung och oetablerad känslig för vinter. Sen blir den benhärdig.
oki, jag läste på en hel del innan jag valde att plantera den på hösten och vad jag kunde läsa mig till på nätet fanns både för och nackdelar med att plantera på hösten.. men som du säger börjar jag ångra mig för sent dock så får vänta och Se då
 
Claes Sörmland
S Sussi88 skrev:
oki, jag läste på en hel del innan jag valde att plantera den på hösten och vad jag kunde läsa mig till på nätet fanns både för och nackdelar med att plantera på hösten.. men som du säger börjar jag ångra mig för sent dock så får vänta och Se då
Mycket av det som skrivs gäller södra Sverige. Och där är det milda vintrar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mycket av det som skrivs gäller södra Sverige. Och där är det milda vintrar.
typiskt Håller tummarna de blir bättre under sommaren nu ✊
 
Det löser sig, jag nyplanterade en häck och sedan kom lång, kall,torr vinter och "dödade" häcken.
2014:
En trädgård med en delvis vissnad häck vid ett trästaket, markerad som "Häcken".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vattnade ofta och mycket, och efter ett år eller så började den ta sig på riktigt.

2020:
Lush green hedge thriving beside a wooden fence with a pointer and text 'Häcken' indicating the hedge's growth.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Det löser sig, jag nyplanterade en häck och sedan kom lång, kall,torr vinter och "dödade" häcken.
2014:
[bild]

Jag vattnade ofta och mycket, och efter ett år eller så började den ta sig på riktigt.

2020:
[bild]
åh hoppas min löser det med Då finns det hopp iaf!
 
Min häck återhämtade sig väldigt bra andra säsongen speciellt efter jag kopplade in en automatisk bevattning som mäter fukten i jorden.
 
  • Gilla
inish och 1 till
  • Laddar…
Man ska undvika att plantera thuja på rotklump på hösten. Deras bästa period är våren till och med Juni. Kör istället krukodlade som snabbare etablerar sig inför vintern och kommande vår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.