N
T TypRätt skrev:
Jag håller med här, är väl en tolkningsfråga och vad man egentligen menar. Själv anser jag precis som innan att de faktiskt inte köpt något än därför att avtalet som upprättats kring köpet inte är fullgjort. Ett avtal i detta fallet stipulerar ju reglerna kring ett köp där betalning av slutlikvid är en högst avgörande del. Du kan inte säga att jag nu äger något bara för att båda parter skrivit under då jag inte betalt än. Jag har inte fullgjort min del av avtalet, jag skriver inte under en överföring av egendom utan att jag förbinder mig till det som står i avtalet. Först när avtalet i fullo är uppfyllt äger jag det vi avtalat om och kan söka lagfart.
Du har rätt när det gäller allt annat än en fastighet. För fastighet gäller jordabalken 4:1 ”Köp av fast egendom slutes genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen.” Det innebär att äganderätten övergår när avtalet har skrivits under. Det finns även flertalet rättsfall på detta så det finns inget att diskutera egentligen. Om man avtalat om att köpebrev ska upprättas så kan ju köpet hävas om pengarna inte betalas och då går äganderätten tillbaka. Har man inte avtalat om att köpebrev ska upprätta och betalning uteblir så gäller köpet ändå och man får kräva in pengarna via domstol eller möjligtvis kronofogden.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Du har rätt när det gäller allt annat än en fastighet. För fastighet gäller jordabalken 4:1 ”Köp av fast egendom slutes genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen.” Det innebär att äganderätten övergår när avtalet har skrivits under. Det finns även flertalet rättsfall på detta så det finns inget att diskutera egentligen. Om man avtalat om att köpebrev ska upprättas så kan ju köpet hävas om pengarna inte betalas och då går äganderätten tillbaka. Har man inte avtalat om att köpebrev ska upprätta och betalning uteblir så gäller köpet ändå och man får kräva in pengarna via domstol eller möjligtvis kronofogden.
Ahh ok där ser man, så vid vanligt ”villa-köp” med mäklare är det ett köpebrev som upprättas då, tänker på alla saker som kan tas med som besiktningsklausul osv? Nvm hittade en bra förklaring på en advokatbyrås hemsida.
 
Redigerat:
N
T TypRätt skrev:
Ahh ok där ser man, så vid vanligt ”villa-köp” med mäklare är det ett köpebrev som upprättas då, tänker på alla saker som kan tas med som besiktningsklausul osv? Nvm hittade en bra förklaring på en advokatbyrås hemsida.
Ja, det vanliga vid vanliga köp är ju att köpebrev ska upprättas. Och när köpebrevet upprättats är köpet fullbordat. Alla villkor som är med i köpekontraktet som man vill ska fortsätta gälla måste även stå med i köpebrevet.
 
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har skrivit två inlägg i tråden, där det ända du bidrar med är att hissa den ena deltagaren
och dissa den andra. Men hur vet vi att du har rätt? Varför skulle bara den ena ha rätt?
Komma med mothugg, absolut. Men så måste man få försvara sig.
Emil är en av experterna i "fråga experten" med just detta ämne som expertområde
Profilbild på juristen Emil Karlsson, en expert inom avstyckning och fastighetsrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
Emil är en av experterna i "fråga experten" med just detta ämne som expertområde
[bild]
Och? Det var ingenting i hans sätt att uttrycka sig som sa att han var proffs. Så vad det har att göra med mitt inlägg vet jag inte.
För någon som är proffs så inger inte det språkbruket något vidare förtroende.
 
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och? Det var ingenting i hans sätt att uttrycka sig som sa att han var proffs. Så vad det har att göra med mitt inlägg vet jag inte.
För någon som är proffs så inger inte det språkbruket något vidare förtroende.
Hans sätt att uttrycka dig på gör ju inte det han säger mindre rätt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Hans sätt att uttrycka dig på gör ju inte det han säger mindre rätt.
Tja om jag utrycker mig så här, Om någon utrycker på ett sådant sätt tappar säkert många förtroendet. Så även du. Men om människan ska vara expert, så skadar det ännu mer. Men eftersom han hyllade dig förstår jag att det hela är känsligt.
Jag tänker inte lägga mig i vem som har rätt eller fel. Dels är min kunskap för dålig och dels för att jag inte tänker sätta mig in i det.
Dock tänker jag inte säga att bara du har rätt.
Det finns i den här tråden.
 
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja om jag utrycker mig så här, Om någon utrycker på ett sådant sätt tappar säkert många förtroendet. Så även du. Men om människan ska vara expert, så skadar det ännu mer. Men eftersom han hyllade dig förstår jag att det hela är känsligt.
Jag tänker inte lägga mig i vem som har rätt eller fel. Dels är min kunskap för dålig och dels för att jag inte tänker sätta mig in i det.
Dock tänker jag inte säga att bara du har rätt.
Det finns i den här tråden.
Då lägger du ju dig i iallafall.
 
N Nils ST skrev:
Då lägger du ju dig i iallafall.
hade jag lagt mig i hade jag uttryckt mig annorlunda på vilket sätt skulle jag lägga mig i?
 
  • Haha
Nils Terminus
  • Laddar…
harry73
@Bananskalare , du skriver rätt så mycket i en tråd där du inte tillför något eftersom du inte har kunskaperna.
Det enda du gör är att försöka förolämpa de som har kunskaper i ämnet och ställer upp för att hjälpa andra. Kan du inte tagga ner lite?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@Bananskalare , du skriver rätt så mycket i en tråd där du inte tillför något eftersom du inte har kunskaperna.
Det enda du gör är att försöka förolämpa de som har kunskaper i ämnet och ställer upp för att hjälpa andra. Kan du inte tagga ner lite?
Tja, hittills har jag inte försökt förolämpa mer än en person. Det jag skrev står jag för. Det roliga är att du själv förolämpar mig. Håll med om att det är lite lustigt!?
Så... Varva ner lite sätt dig ner och njut av livet! Jag är inte värd att stressa upp sig för
 
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det roliga är att du själv förolämpar mig.
Hur förolämpar jag dig?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.