Hej!
Jag undrar om nån har något råd att ge mig. Har planerat klart det mesta nu till det blivande köket men är lite osäker på dörren el. dörrarna som ska vara under diskhon, till sopor. Antingen blir det en 60 cm. dörr där (öppnas med knopp) eller 2st. 35cm vardera (=70-skåp). Vi har inte plats för nåt 80-skåp eftersom det blir väldigt nära ändå mellan vatten och spis. Och diskhon är inte bestämd än heller. Blir en stor ca.50cm. eller troligtvis en stor 34cm. och liten 17.5cm. Tar gärna råd om det med!
Det man tänker på är ju att öppna en dörr på hela 60cm. flera gånger per dag. Tycker att man öppnar där ganska ofta (mammaledig). Är det inte lättare med två dörrar där?
Gärna synpunkter!
 
Låter som enklare med två dörrar, en går ut så långt när den öppnas. Välj en stor diskho, istället för en mellan och liten.
 
Utdragbar dörr under diskhon, ikea har sådana. En diskho. Har själv en liten och en stor. Lilla används aldrig.
 
Vi har en dörr i ett 60-skåp under våran nya diskho, det funkar tillfredställande. Två mindre dlrrar hade nog sett konstigt ut, dessutom kan det antagligen vara svårt att få tag i sopkärl som är så små att de går använda med bara en 30-dörr öppen.

/ Fredrik
 
Har nyligen monterat en utdragbar konstruktion efter att tidigare haft vanlig 60-dörr. Väldigt belåten med att alla sopkärlen kommer ut tillsammans med dörren och alltså blir lätt tillgängliga. Tidigare var vi tvungna att böja oss ned och in för att kasta en del saker, nu räcker det med att släppa det rakt ned i lämplig bytta. Rekommenderas varmt!
 
Ja, den där utdragshistorien låter som den bästa varianten! Vad heter Ikeas variant? Själva har vi en vanlig 60-dörr just för att kunna nå allt från en dörr. Att den går ut långt när den öppnas är inget som stör oss.
 
Jag skulle valt 600 dörr med utdrag för sopor. Sen 2 hoar, skit med 1 ho och disk. Ingenstans att skölja.

//J
 
Jag skulle ha valt 2 dörrar. Särskilt eftersom det gäller under diskbänken. Det är lättare att ta ett litet steg åt sidan och öppna en av dörrarna, än att behöva ta ett steg bakåt bort från diskbänken för att öppna dörren.

Anser också att två st diskhoar är ett måste. Även fast den ena är liten kan man skölja av i den.
 
Är det till ett IKEA-kök? IKEA lovade länge att utdragsmodellen skulle komma - det var nya datum hela tiden, men senaste månaderna har vi inte tittat eftersom köksrenoveringen lagts på is fn. Men har de kommit med sin utdragsvariant kanske det är dags att skaka liv i planerna igen :)

/alacs

FemTummar skrev:
Har nyligen monterat en utdragbar konstruktion efter att tidigare haft vanlig 60-dörr. Väldigt belåten med att alla sopkärlen kommer ut tillsammans med dörren och alltså blir lätt tillgängliga. Tidigare var vi tvungna att böja oss ned och in för att kasta en del saker, nu räcker det med att släppa det rakt ned i lämplig bytta. Rekommenderas varmt!
 
alacs skrev:
Är det till ett IKEA-kök? IKEA lovade länge att utdragsmodellen skulle komma - det var nya datum hela tiden, men senaste månaderna har vi inte tittat eftersom köksrenoveringen lagts på is fn. Men har de kommit med sin utdragsvariant kanske det är dags att skaka liv i planerna igen :)

/alacs
Det är väl deras hurts med tre lådor som används, men man använder endast understa lådan och byter ut lådfronten mot en hel lucka.
 
Det lutar åt att det blir 2 dörrar i ett 70-skåp. Samt 2st. hoar, varav den ena lite mindre. Det är inte ett ikea-kök utan ett tibro-kök.
 
nimhed skrev:
Det är väl deras hurts med tre lådor som används, men man använder endast understa lådan och byter ut lådfronten mot en hel lucka.

Nja, den variant som skulle komma har en kortare nedersta skiva för att avloppsrören ska gå fria, och så är det en hylla högt upp som kan dras ut separat, t.ex. för diskborsten, proppen till hon, etc. Men det är klart man kan göra som du skriver också, fast då måste man mecka med avlopp och vatten på ngt sätt.

/alacs
 
Förra helgen när vi var på Ikea och beställde vårt kök så visade försäljaren utdragsvarianten för diskbänkskåpet. Ett krux är dock att avloppsröret inte får gå ut för långt, för då ryms inte lådan. För oss skulle det inte passa, tyvärr. Men jag är riktigt sugen, så nu funderar vi på om man kan snickra till lådan lite så att det passar ändå - någon som testat detta eller har några reaktioner om huruvida det kan funka? För att skriva någon on topic :) så tycker jag att utdragslåda verkar vara det mest praktiska om man kan välja det. Diskbänksskåp tenderar att bli ganska äckliga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.