Jag får inte ihop hur det funkar, eller om det inte funkar som jag tror och hoppas.

Snar ska det sås en massa gräs och tillsammans med nyplanterad häck kommer det behöva vattnas mycket, ofta och på olika ställen. Jag har kanske surfat fram en bra lösning, men det känns lite för bra för att vara sant.

Med en vattenfördelare https://www.gardena.com/se/produkte...utomatik/vattenfordelare-automatic/966749301/ och en bevattningskontroll https://www.gardena.com/se/produkte...tomatik/bevattningskontroll-master/967927901/ ihopkopplade ska jag kunna styra sex olika slangar/områden. Jag har läst manualer och broschyrer och sett på snygg film
. Styrdelen har batteri och kan programmeras. Fördelaren har inget batteri, ingen sladd och kopplas ihop med styrdelen med en vanlig vattenslang. ¨

Hur i h-v kan det funka? Hur vet fördelaren att den ska byta utgång och hur kan det ske utan ström? Det vore en väldigt bra lösning, men eftersom jag varken tror på magi eller ärlighet i reklam så vågar jag inte trycka på beställaknappen.
 
Fördelaren är tryckstyrd och fjäderdriven.
När trycket försvinner så hoppar en revolvertrumma fram ett steg till nästa utgång.

Typ.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Aha, det förklarar en del av magin. Fast styrdelen behöver väl på något sätt veta vilken utgång som är aktiv - hur går det till?
 
Jag köpte precis samma saker ifjol för jag sådde ny gräsmatta och ville inte springs omkring o vattna flera gånger om dagen utan ha allt automatiskt.

Men du kan enbart köra 1 cykel om dagen dvs direkt du lägger till en fördelare i bevattningsdatorn så kan den helt plötsligt bara ha en starttid varje dag och inte 6st som det så fint står.
Står jätteluddigt i manualen, så jag hörde till och ned gardena om just detta.

Edit, du lägger till antal aktiva utgångar i datorn så håller den räkningen själv pp vart den är
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Aha, det förklarar en del av magin. Fast styrdelen behöver väl på något sätt veta vilken utgång som är aktiv - hur går det till?
Fördelaren går utgång 1 till 7 i rak sekvens. Bevattningsdatorn kan vi inte välja utgång på fördelaren utan den programmerar du bara på och av.
När trycket varit borta en kort stund byter fördelaren till nästa utgång.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Ok, nu börjar det klarna vad som är funktion och marknadsföring. Med fördelaren kan jag ha en bevattningsperiod per dag och utgång - stämmer det?

Eftersom jag på lite längre sikt absolut kan ha nytta av en manick som vattnar en gång per dag och område kan den funka. När jag ska så gräs kommer jag behöva flera korta vattningar per dag och område så att det inte torkar. Första tiden kanske den kan fungera som en ren fördelardosa utan styrenheten.

En tanke. Den växlar alltså utgång varje gång trycket försvinner. Ifall jag koppar fördelaren direkt mot kranen utan styrenhet - kan jag få den att växla ett steg genom att slå på och av vattnet? I så fall borde man väl rätt enkelt växla och vattna varje nysått område en stund, flera gånger per dag. Det förutsätter såklart att jag själv stänger av och på vattnet, men med hemmakontor är det inga problem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

Det stämmer en programmerad bevattning per dag och utgång när du har fördelaren inkopplad.

Jag blev mäkta sur då dom smög med den infon om att det inte går att köra 6ggr per dag som utlovat.

Men iaf jag löste det genom att jag körde automatiken på morgonen och sen körde jag genom allt manuellt genom att trycka på knappen på datorn, då kör den en viss inställd tid visst man fick trycka och sen när det stannat så fick man gå o trycka igen. Men det var enså relativt smidigt kontra att byta slangar och hålla på o strula.

Jag har kvar grejerna om det blir att renovera sista delen av gräsmattan.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag hade förvisso en annan modell av fördelare så jag vet inte om det även gäller denna.

Men.
Gardena skriver även i manualen att grejerna inte klarar minusgrader, inget direkt chockerande.

Men jag blev ändå förvånad att fördelarna sprängdes trots avstängt vatten, tömning av systemet och lämnade över vintern med öppna kranar.
De tål verkligen inte temperaturer under nollan.

Det blev en dealbreaker för mig att behöva demontera allt och förvara inomhus varje år, så jag släpar runt vattenspridare som en vanlig grottmänniska.
 
L Lutte skrev:
Det stämmer en programmerad bevattning per dag och utgång när du har fördelaren inkopplad.

Jag blev mäkta sur då dom smög med den infon om att det inte går att köra 6ggr per dag som utlovat.

Men iaf jag löste det genom att jag körde automatiken på morgonen och sen körde jag genom allt manuellt genom att trycka på knappen på datorn, då kör den en viss inställd tid visst man fick trycka och sen när det stannat så fick man gå o trycka igen. Men det var enså relativt smidigt kontra att byta slangar och hålla på o strula.

Jag har kvar grejerna om det blir att renovera sista delen av gräsmattan.
Aha, kranknappen. Skitbra ju. Då är det ingen risk att den blir stående och vattnar för länge bara för att jag är glömsk eller fastnar i teams. Eftersom tomten lutar blir det snabbt rännilar och erosion om man inte bara kör korta intervaller.

Jag beställer och så får vi se om det är en pryl för nysådd, eller om jag snöar in helt på bevattningsnörderi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.