Vi har tänkt att installera solceller inom kort på vårt tak, det blir på två olika ytor på taket, en del i syd-ost och en del i syd-väst. Funderingen vi har är om vi ska installera optimerare på hela/delar av/eller ingen andel av cellerna då vi har en stor ek nära huset som kommer sluta delar av cellerna under olika tider på dagen. Vi har fått väldigt olika rekommendationer från olika installatörer. Fördelar med optimerare är ju förstås individuell styrning av varje cell, men nackdelarna är att det verkar vara de känsligaste delarna av systemet och relativt ofta/tidigt få problem. Även om garantin täcker produkten då måste reparatör upp på taket och byta, och det kostar definitivt mer än produkten…
Vissa hävdar att optimerare inte är lika nödvändigt på nya typer av celler som själva kan reglera delvis skugga (via dioder och flera kretsar), samt att det som sagt ger ett robustare (och billigare) system.
Är det någon som har erfarenhet/mer kunskap om detta?
PS. Vi försöker minska ned eken något, men inte möjligt att undvika skuggan helt. DS
 

Bästa svaret

Jag är ingen expert men det existerar få, om några vettiga, oberoende tester på produkterna (Enphase, SolareEdge m fl) och marknadsföringsmaterialet är såklart vinklat. Jag håller på med liknande analys och i marknadsruset som rådit/råder verkar det finnas många popupfirmor som tar genvägar och inte kan visa på sitt underlag för en rekommendation utan pushar de bitar de har i lager/bäst marginaler på/förstår dig på...dåligt läge att vara konsument utan detaljkunskaper alltså.

Som jag förstår det kan en vanlig panels 3 likriktardioder+mppt'n klara en del av de vanligaste skuggsituationerna bra. Utan dessa skulle panelens output dra ner systemets samt riskera gå sönder i förtid (tillverkarna avskriver sig ofta garantiansvaret vid konstant skugga). Just kombination med moderna stringinverterares/mppt algoritmer så verkar det inte som om skillnaderna alltid blir stora, youtube har några tester men främst i AU. Men designen av era strängar (serie/parallellt och val av paneler) blir ju oavsett viktig att matcha med förhållandena.

Lite intressant om för och nackdelar, samt några tester (som inte behöver vara relevanta för era, svenska förhållanden)
https://www.mcelectrical.com.au/micro-inverters/
https://cleversolarpower.com/shading-solar-panels/
https://www.thesolarnerd.com/blog/which-solar-panels-work-best-in-shade/

Enphase/SE optimserare är ju helt avgörande för t ex att felsöka en enskild panel under de 25 år garantin sägs gälla, den förstnämnda tar ju bort en single point of failure och risken med högspänd likström på/i ditt tak (om nu det är en risk vid en professionell installation).. men de två verkar också komma med nackdelar, högre utsatthet och sämre tillförlitlighet, pris, ev marginell nytta beroende på situation, tveksam inställning till transparens/felrapporter (SE), kommunikation via kraftledningen (Enphase) mm.

Läs på och vikta för- och nackdelarna efter bästa förmåga. Det är kanske viktigare med den elektriker och installatörer ni väljer än exakt produkt.
 
  • Gilla
Hemmakluraren
  • Laddar…
H Hemmakluraren skrev:
Vi har tänkt att installera solceller inom kort på vårt tak, det blir på två olika ytor på taket, en del i syd-ost och en del i syd-väst. Funderingen vi har är om vi ska installera optimerare på hela/delar av/eller ingen andel av cellerna då vi har en stor ek nära huset som kommer sluta delar av cellerna under olika tider på dagen. Vi har fått väldigt olika rekommendationer från olika installatörer. Fördelar med optimerare är ju förstås individuell styrning av varje cell, men nackdelarna är att det verkar vara de känsligaste delarna av systemet och relativt ofta/tidigt få problem. Även om garantin täcker produkten då måste reparatör upp på taket och byta, och det kostar definitivt mer än produkten…
Vissa hävdar att optimerare inte är lika nödvändigt på nya typer av celler som själva kan reglera delvis skugga (via dioder och flera kretsar), samt att det som sagt ger ett robustare (och billigare) system.
Är det någon som har erfarenhet/mer kunskap om detta?
PS. Vi försöker minska ned eken något, men inte möjligt att undvika skuggan helt. DS
Ang arbetskostnaden. Man pratar internationellt om 3 garantiområden; för paneler (ofta 25 år), likriktare (ofta endast 10,12 med tillägg för 20-25) och arbetet att felsöka/byta så det vore väldigt trevligt att få höra om svenska installatörers avtals olika upplägg där. Och senare, ett systematiskt sammaställande av hur väl dessa motsvarar pappret och bläcket de är skriva med..
 
  • Gilla
Hemmakluraren
  • Laddar…
hemmakluraren,
Det finns forum för solcellsanläggningar,
Faktiskt ett genomfört projekt precis med dina funderingar om skuggning av jätteträd skulle orsaka produktionsbortfall om inga effektoptimerare. Det gör det inte, och går bra i det fallet utan effektoptimerare.

Där finns många andra genomförda projekt beskrivna i detalj med foto, med driftsdata för produktion för varje månad m.m.

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...Wp-foto-beskriv-klar-sept-2021-tp5019056.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakluraren
  • Laddar…
K
Det finns många tankar och teorier om optimerare. Så kan inte ge något generellt råd. Men olika fabrikat hanterar det olika. Med solaredge får du full koll på varje panel, men du kan inte kombinera med paneler utan optimerare. Till bland annat fronius är optimerarna fristående och pratar inte med växelriktaren, så där kan man blanda. Huawei kan blanda och deras optimerare pratar med växelriktaren, dock får man inte statistik per panel.

Sedan är ju frågan om det är lönt att fixa till ett fel eller om återbetalningstiden blir lång? Så länge arbetet inte går på garantin. Med optimerare hittar man lättare fel men de kan också själva vara boven i dramat. Utan optimerare är man blind och en dålig panel går obemärkt förbi.
 
  • Gilla
Hemmakluraren
  • Laddar…
Tackar för all bra information och olika aspekter på för och nackdelar, det gav mig definitivt en mer oberoende syn på det hela jämfört med de olika leverantörernas egenintresse.
Jag har nu beställt en anläggning med 28 paneler UTAN optimerare - det kändes i slutändan som ett robustare system, och då jag jobbat med produktutveckling i mer än 20 år i olika brancher, så vet jag mycket om värdet av pålitliga produkter...
Då det i mitt fall är ett stort träd som är boven i dramat, så har jag ju möjlighet att påverka (läsa kapa grenar/ta ner höjden drastiskt, får hoppas det går att få till det relativt snyggt...) förutsättningarna om jag upptäcker att det blir ett stort problem när systemet är up and running.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.