Hej!

Vårt växthus - ett Willab Euro-Serre Maxi 4 14,1 kvm - anländer preliminärt v14 och behöver då en grund att stå på. Huset är helt i glas och ska inte stå på en mur utan glaset går ända ner till marknivå:
3D-rendering av ett Willab Euro-Serre Maxi 4 växthus med måttangivelser, glaspaneler och svart stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att använda växthuset för att odla saker i (!), men även att få plats med ett litet bord och några stolar och kunna sitta och ta ett glas vin och lukta på blommorna när det är för kyligt att sitta ute. Kanske installerar vi någon typ av värme, så både el och vatten ska dras in. Och för att förlänga säsongen bör grunden isoleras.

Har läst ett antal trådar och hemsidor om hur man lämpligast bygger grunden till sitt växthus - men tror inte jag hittat två som rekommenderar exakt samma lösning...

Efter mycket funderande har jag kommit fram till ett huvudalternativ och två starka utmanare, där jag gärna vill höra synpunkter, förslag, för/nackdelar och slutligen vilket alternativ vi bör köra på när tjälen ger sig!
Om inget av alternativen är "rätt" vill jag gärna höra det också...

Först huvudspåret - med isolering ovanpå bärlagret:
Sektionsdiagram av växthusgrund, isolerad alternativ 1, med mått och materialskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan alternativ 2 - isolering under bärlager:
Illustration av isolerad växthusgrund, alternativ 2, med märkningar för dimensioner och materialskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och alternativ 3 - isolering under bärlager och på "väggarna":

Illustration av isolerad växthusgrund alternativ 3 med aluminiumsockel, bärlager, markduk, och isodrän.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För huvudalternativet har jag även listat i vilken ordning alla moment bör utföras:
  • 1 - Mät upp ytan som ska stenbeläggas, sätt pinnar och dra snören
  • 2 - Gräv bort all matjord innanför snörena
  • 3 - Gräv ränna för PEM-vattenrör (från utkastare på boningshusets fasad)
  • 4 - Gräv ränna för markrör (i vilken elkabel ska dras)
  • 5 - Fiberduk på gropens golv och väggar
  • 6 - Placera ut gjutrör, upp till i nivå med markstenens underkant
  • 7 - Naja dit armeringsjärn i gjutrören
  • 8 - Placera ut markrör för dragning av el (elektriker?)
  • 9 - Placera PEM-rör (vatten) i grävd ränna
  • 10 - Fyll på med bärlager i gropen, ovanpå markduk
  • 11 - Hyr en vibrator, kör på bärlagret
  • 12 - Isodrän på bärlagret
  • 13 - Eventuellt: Isodrän på gropens väggar?
  • 14 - Markduk på isoleringen
  • 15 - Stenmjöl på markduken
  • 16 - Marksten på stenmjöl
  • 17 - Fogsand mellan markstenen
  • 18 - Montera växthuset
  • 19 - Blanda grovbetong, fyll gjutrören
  • 20 - Härda gjutningen några dagar, vattna
  • 21 - Dölj gjutrören med marksten
  • 22 - Anslut vatten PEM-rör till kran
  • 23 - Anslut el, sätt upp eluttag - elektriker!
En bonus vore att se eleganta lösningar på hur man kan få el- och vattenanslutningarna snygga och funktionella i växthuset!
 
  • Gilla
Masked spanker och 1 till
  • Laddar…
Inget svar ännu, nu är gropen snart klar och jag måste välja hur jag går vidare
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Hej,

Planerar eget husbygge. Rekommenderar cellglasgrund:

https://koljernnordic.se/

Ganska dyrt, ca 2,600:-/kvm, men ett växthus är ju inte så stort. Överlägset betong etc. vatten-, skadedjurs-, radonsäkert. Jag har jämfört tekniker under lång tid och är insatt i tekniken - men har inte använt den själv ännu.

Cellglasblocken placeras på en plan, dränerad markbädd (som då man gjuter platta). Kan återvinnas!

Kolla hemsidan - referensobjekten är lyckade.

Fint växthus, lycka till, hoppas du kan njuta av det i sommar.

Mvh Erika
 
roinepe roinepe skrev:
Inget svar ännu, nu är gropen snart klar och jag måste välja hur jag går vidare
Jag har gjort ungefär som ditt alternativ 1, jag har beskrivit det i en annan tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vaexthus-hjaelp-rad-med-grundlaeggning.451193/#post-4732550
Jag gjöt en hel ram med skalblock, fördelen med dessa är att du bara placerar ut dem på gruset, du slipper bygga en form och dessutom går det inte åt så mycket betong (30 säckar för mig). Sen hade jag vanlig markisolering inte isodrän/podrän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.