Hej,

Vi har nyligen köpt en BESTÅ TV-möbel som vi tänkt hänga upp på väggen. Det tog inte särskilt lång tid innan jag blev fundersam kring skruvstorleken, och här är jag nu för att konsultera proffs.

Genom snabb överslagsräkning räknade jag ut att TV-möbel och TV tillsammans väger kring 50 kg. Därtill vill vi kunna förvara lite saker i den, så jag vill nästan kunna räkna med att den håller för 100 kg. Väggen är av stenhård konstruktionsbetong och TV-möbeln har fyra fästpunkter.

Tror ni att det räcker med 4 st 5x60 mm skruvar för att få tillräckligt med bärighet?

Stort tack på förhand.
 
C
davidzet davidzet skrev:
Tror ni att det räcker med 4 st 5x60 mm skruvar för att få tillräckligt med bärighet?
I princip ja, men det är inte trivialt att teoretiskt bedöma den faktiska hållfastheten i ett sådant förband.
Men att kolla dimensioneringsunderlaget för skruven ger en bra fingervisning, t.ex.:

Produktblad för en träskruv med specifikationer och lastkapacitet, markerad värde för tillåten tvärriktning last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen hänger det ju i praktiken på många faktorer, som skruvens geometri, ingrepp, träkvalitet, val av plugg, osv. Skall du vara på säkra sidan skulle jag dra dit ytterligare ett par skruv på lämpligt ställe.
 
C cpalm skrev:
I princip ja, men det är inte trivialt att teoretiskt bedöma den faktiska hållfastheten i ett sådant förband.
Men att kolla dimensioneringsunderlaget för skruven ger en bra fingervisning, t.ex.:

[bild]
Sen hänger det ju i praktiken på många faktorer, som skruvens geometri, ingrepp, träkvalitet, val av plugg, osv. Skall du vara på säkra sidan skulle jag dra dit ytterligare ett par skruv på lämpligt ställe.
Undrar om den där skruven är relevant att jämföra med? Kärndiameter på 3 mm känns litet.
 
Expander eller betongskruv är nästa steg.
 
C cpalm skrev:
I princip ja, men det är inte trivialt att teoretiskt bedöma den faktiska hållfastheten i ett sådant förband.
Men att kolla dimensioneringsunderlaget för skruven ger en bra fingervisning, t.ex.:

[bild]
Sen hänger det ju i praktiken på många faktorer, som skruvens geometri, ingrepp, träkvalitet, val av plugg, osv. Skall du vara på säkra sidan skulle jag dra dit ytterligare ett par skruv på lämpligt ställe.
Tusen tack! Det gav en bra fingervisning. 34 kg per fästpunkt för en träskruv låter ju väldigt bra. Skruven jag tänkt dra har en kärndiameter på strax över 3 mm och kommer pluggas med betongplugg (se bild). Bärigheten torde därmed vara än bättre i vårt fall, eller tänker jag fel?
 
  • En träskruv med ungefär 3 mm kärndiameter på en mörkbrun träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Undrar om den där skruven är relevant att jämföra med? Kärndiameter på 3 mm känns litet.
Kärndiametern på min tilltänkta skruv är dock likvärdig. Skulle säga att den är typ 3,2 mm.
 
J Johan Lindell skrev:
Expander eller betongskruv är nästa steg.
Ja, eller att gå upp något i skruvdimension tänker jag?
 
C
K Kane skrev:
Undrar om den där skruven är relevant att jämföra med? Kärndiameter på 3 mm känns litet.
Det är nog ungefär standard för 5 mm träskruv, men absolut, det var ett exempel och en annan skruv har så klart lite annorlunda parametrar. Värt att notera är också att den tabellen jag klippte ut är "tumregeln" ("Avsedd för hantverkare"). I själva verket tål skruven betydligt mer innan den går av.

Största risken är nog att skallen tränger in i träet, så det kan vara vettigt att lägga dit en bricka.
 
Redigerat:
Varför inte gå upp till 6 eller 8 mm så du inte behöver oroa dig? Lägger du till en bricka så lär det hålla längre än möbeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.