Hej Bullen
Har googlat om mitt problem men inte riktigt funnit svar så testar här!

Nyligen köpt mig en bostadsrätt med renoveringsbehov. Inget gjort på 25 år skulle jag säga utöver badrummet.

Knarrar ordentligt i alla rum förutom just badrummet. Trodde det var golvreglar och skiva på som orsakade knarret, men nu fått reda på att det är gjuten betong och nån form av skiva på det då. Mattorna minst 25år och således stor sannolikhet asbest limmade.

Känns som jag skjutit mig i bägge knäna! Vet inte hur jag ska bli av eller åtminstone mildra detta oljud! Tanken nu är väl att lägga klickvinyl i varje rum, ovanpå befintliga för att inte behöva bekosta asbest sanering då det ändå inte är reglar som orsakar detta oljud.

Pratade med en golvläggare som säger det är sand som skjutit upp o skappat detta.

https://youtube.com/shorts/rQGtn3A2AY8?feature=share
https://youtube.com/shorts/72TgTrjycBE?feature=share

Vad är expertisens råd att göra?
Kommer klickgolvet dämpa detta eller vad finnes att göra?
 
BirgitS
Asbesthaltiga material slutade man med kring 1980, alltså betydligt mer än 25 år sen.

Det kan vara bra att prata med styrelsen om hur golvet är uppbyggt och om andra har haft samma problem (och vad de har gjort åt det).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Asbesthaltiga material slutade man med kring 1980, alltså betydligt mer än 25 år sen.

Det kan vara bra att prata med styrelsen om hur golvet är uppbyggt och om andra har haft samma problem (och vad de har gjort åt det).
Lite osäker hur gammalt golvet är, 25 var en killgissning! Men utseendet säger då minst 25år åtminstone, kan vara äldre

Pratade med vicevärden som inte hade något bra svar egentligen, fastighetsskötaren lika så. Men kan ju testa maila styrelsen och höra mig för
 
Hej, vill du få bort knarret så är det bara att riva skivorna och göra om (göra rätt) beroende på hur det ser ut under. Den bruna mattan ser ut att vara från sjuttiotalet med naturfärgat "ludd" som baksida, dvs inget asbest. Men för att vara säker så riv upp en bit och kolla! oftast är det då ett grönt skikt som baksida på mattan, den ligger säkert också under den vita mattan!
Det finns mig veterligen inget lim man använde i lägenheter som innehöll asbest utan det var det undre skiktet på mattan som gjorde det. Undantaget "svartlim" som man använde till bland annat pappen som underlag till linoleummattor, eller till plattor i framförallt källargolv, butiksgolv mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.