Hejsan.
Vi håller på att fixa till gästtoan. Huset är från -37. Har hittat ett gammalt klinker på golvet, vi tänkte klinka på det. Tätskikta hela golvet (1 kvm). Nu till problemet. När vi tagit bort avloppsröret till handfatet. Ett rör som går rakt ner i golvet med en gummiring (går ca 5 cm ner i röret). Det gamla röret ser ganska risigt upp högst upp, som att gummiringen inte hållit tätt och att röret rostat lite, är lite poröst högst upp, känns hårt längre ner. Hur in i helskotta skall vi göra nu. Vi är INTE sugna på att bila upp golvet och byta allt! Hade de JÄRNrör på den tiden???? eller är det annat material?
Kan man bila som privatperson? Byta själv? Det här hade vi INTE räknat med. Bara en lättrenovering med klinker, byta handfat och måla och sätta en tapet.

Här kommer bilder. Jag hör redan hur alla skriker BYT RÖR åt mig. VILL INTE :(

Klicka på bilderna för att se dem större.
 
  • PICT1287p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1286p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT1285p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi börjar försona oss med tanken på att byta allt. Då byter vi röret för toan med när vi ändå är i farten. Och då behöver vi inte heller klinka på den gamla klinkern för den åker bort med. Vi borde kunna bila bort själva sen ta VVS:are till att koppla nya rören och sen får vi väl fylla upp själva med. Tätskiktar hela alltet innan vi klinkar så borde det väl bli välgjort. Blir inte så mkt att bila bort, arean på golvet är bara 1 kvm. Blir lite större renovering än tänkt (vi har precis renoverat kök och hall själva så vi är ganska trötta på det), men det kommer kännas skönt att ha gjort det bra och slippa tänka att fan ... de gamla äckliga rören sitter kvar där....

Men alla tips, bra att tänka på kring bila golv och byta rör är välkomna.
 
De hade rör av järn på den tiden, och de brukar vid det här laget bestå mest av slagg och oxiderat järn, dvs rost. De måste med andra ord bytas. (Risken är att hela ert hus har sådana ledningar, och då lär ni snart få börja projektera ett stambyte).
 
Hade huset och rören varit från -57 eller 67 så hade varit lugnt att stoppa ner ett modernt PVC-rör så långt ner som det går och täta med VVS-guck runt röret.

Men dina rör ser ärligt talat för svettiga ut för en sån övning.
Ju senare tillverkade gjutjärnsrör desto bättre kvalitet på rören.
Rören är 70 år gamla och tillverkade med den tidens kvalitet så det är nog bara att glömma såvida du inte gör en billig ful-lösning nu med avsikt att göra rätt om nåt år.

Man kan hyra bilmaskin för ca 250 kr/dag, ta inte en för klen men heller inte en tung fet bjässe. En 7 kilos maskin är nog lagom.

Detta kan lätt bli ett större projekt än ni tänkt er vill jag dock varna för.

När du bilat dig ner under betongen så hittar du förmodligen gamla cementrör eller keramikrör i grunden. Dessa kan också vara småkass så ni får jaga rören ut ur huset och sedan köra med grävmaskin fram till gatan där ni möter kommunens rör.

Bara ett tips på vad som kan hända.

Mvh

Mvh
 
Glömde skriva att gästtoan är på mittenplan. Vi har en källare under och där är alla rören bytta då förra ägarna renoverade om hela badrummet. På ovanvåningen har vi inget vatten. Så det är rör från toa och vask som vi i så fall kommer få byta till huvudledningen. Hur det är med det vet jag inte. Stort tjockt svart rör - gjutjärn säkert - går upp i en böj på taket med. Det ser iallafall helt och fint ut överallt där vi kan se det.
 
Är det på mittenplan så bila bort skiten.
Inget att be för.
De kan se jättefina ut men fläckvis vara tunna som aluminiumfolie.
Gjutningen var väldigt ojämt på så gamla rör.

Ska jag vara ärlig så låter märkligt att de bytt rör i grunden och ut men inte i huset ????
Jag hade nog kollat upp det en extra gång.

Mvh
 
somelvis skrev:
Är det på mittenplan så bila bort skiten.
Inget att be för.
De kan se jättefina ut men fläckvis vara tunna som aluminiumfolie.
Gjutningen var väldigt ojämt på så gamla rör.

Ska jag vara ärlig så låter märkligt att de bytt rör i grunden och ut men inte i huset ????
Jag hade nog kollat upp det en extra gång.

Mvh
Tror inte de bytte hela vägen ut, men rören som är i badrummet i källaren är nydragna, kopplade till det gamla nätet.
Byta huvudstammen (heter det så) får väl bli ett framtida projekt då. Får ta det här i gästtoan först. Eller måste man öppna upp allt igen för att byta huvudstammen?
För att byta allt just nu, det finns inte... För en som inte kan så mkt om stammar och så så låter det som att man får riva halva huset...
Får höra med förra ägarna som var de som fixade i källaren.

Det stora röret (måste väl vara huvudstammen eller vad det nu heter) är sånt riktigt tjockt rör. 15-20 cm i diameter eller så, som går genom hela huset, från taket (böjen på utsidan) till ner (antar jag) och sen ut...

När det gäller VVS så är man helt novis, bättre låta utbildade ta hand om sånt som kan läcka liksom elektriker får ta hand om strömmen. Annars reder vi det mesta själva, men det här låter himsket jobbigt...
 
Skickar över den här tråden till Vatten & Avlopp.
 
Gjutjärnsrör ser alltid ut på det sättet när man tittar på insidan av dom.

Anser du att det är för mkt jobb att byta ut dom, så sätt en gummi gummibussning och förläng röret med en stump 50 pp rör.

Om jag hade gjort det då hade jag bytt ut gjutjärnsrören och laggt nytt i PP-rör
ang gamla pvc avloppsrören så är det INTE längre tilllåtet att förlägga vid ny samt vid ombyggnader.


Ang glucket som vvs annvänder dwr sk avloppskittet så är det inte godkändt att annvända vid tätningar.
 
Pelle Persson skrev:
Gjutjärnsrör ser alltid ut på det sättet när man tittar på insidan av dom.

Anser du att det är för mkt jobb att byta ut dom, så sätt en gummi gummibussning och förläng röret med en stump 50 pp rör.

Om jag hade gjort det då hade jag bytt ut gjutjärnsrören och laggt nytt i PP-rör
ang gamla pvc avloppsrören så är det INTE längre tilllåtet att förlägga vid ny samt vid ombyggnader.


Ang glucket som vvs annvänder dwr sk avloppskittet så är det inte godkändt att annvända vid tätningar.
Problemet är att längst upp så smular sig röret, eller ja man kan hacka loss bitar, så det är nog inte helt friskt. Vi kommer byta, men jag fattade inte ett ord av vad du skrev "ang gamla pvc avloppsrören så är det INTE längre tilllåtet att förlägga vid ny samt vid ombyggnader". Får vi (vi och vi vi anlitar en VVS:are som hjälpt oss innan), inte koppla ihop nya rör med den gamla huvudstammen?
Sånt gucka tror jag inte vi kommer använda. Vi låter VVS:aren sköta hopkopplingen så sköter vi uppbräckandet av betongen plus gjutningen av nu, för det får vi väl göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.