Jag har lagat lite på en garagevägg nedtill där vissa brädor blivit lite murkna.
Kändes onödigt att kassera hela brädorna då det i princip bara är några centimeter längst ner på en del som var dåliga så jag sågade bort någon decimeter och passade in en bit och skruvade fast.
Min fundering gäller grundmålningen, jag grundade alla skarvar där jag hade sågat ur och även baksidan på den lilla biten innan jag satte fast den så den skulle stå emot fukt och röta bättre var tanken.
Däremot satte jag dit de där bitarna direkt utan att låta färgen torka.
Är det något problem att göra så eller torkar färgen ändå med tiden på baksidan så det fungerar lika bra?
Kändes IAF mer smidigt att såga till, grunda på, och skruva fast de direkt.
 
Har samma problem på en altanvägg.
Välbyggd, men målningen...*suck*
Plastfärg utan något underarbete överhuvudtaget.
Ingen "näsa" i nederkanten heller 90% av panelen (baspanel) helruttna i underkant..
Nu har jag bytt ut allt ruttet och allt har stått i olja under ett par dygn innan målning (alkyd...) och montering..
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Har samma problem på en altanvägg.
Välbyggd, men målningen...*suck*
Plastfärg utan något underarbete överhuvudtaget.
Ingen "näsa" i nederkanten heller 90% av panelen (baspanel) helruttna i underkant..
Nu har jag bytt ut allt ruttet och allt har stått i olja under ett par dygn innan målning (alkyd...) och montering..
Bytte du hela väggen eller bara sågade bort och skarvade i nertill?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Bytte du hela väggen eller bara sågade bort och skarvade i nertill?
Bytte allt som hade "avslut" i nederkant. Fanns några fönster på väggen.
Inga skarvar på väggen, nånstans.
Hade ju kunnat använda delar av långa bitar där "kort" passade, men då hade jag ju behållit all fuskmålning
.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Förr i tiden då folket spikade sina egna hus med hjälp av äldre släktingar , då visste man att trä inte skulle vara allt för nära marken av det enkla skälet att det ruttnar.
Jag har ett garage där snickarna uppenbarligen aldrig jobbat tillsammans med morfar och panelen slickar markytan. Jag kommer ersätta typ 15 cm av panelen nertill med fukttålig cementskiva och se till att det finns en fuktspärr bakom denna.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.