Bakgrund, som tyvärr är lång…
Vi har tvingats byta tak eftersom det var felbyggt och vatten läckte in. Vi letade takfirma länge och hittade till slut en som verkade vettig och kunnig. Vi var tydliga med att vi var ute efter kvalité och att vi förmodligen skulle vara med under hela bytet eftersom vi ville veta hur taket gjordes. Inga problem och i och med att de hade ”Tätt tak”-garanti via Monier accepterade vi offerten trots att de inte var billigast.
Under takbytet gör de dock en massa lustigheter som avviker från rekommendationer. De kapar takpannor på taket och inte på ställning/mark, river upp och flyttar läkt utan att täta hål etc. Vi påpekar och de blir alltmer irriterade, plåtslagaren hotar med att gå hem och svär etc. Efter att det är klart så går vi en inspektion och ser flera fel med plåtjobben som behöver fixas. Mejlar VDn som blir förbannad och säger att flera saker tänker han inte åtgärda. Sedan skickar han ut fakturan och säger att vi skall betala trots att vi inte är nöjda och inte fått Tätt Tak-garantibeviset som står i offerten.
Så nu har vi sagt att vi vill göra en slutbesiktning och att vi anser att förfallodatum flyttas till ev fel som hittas är åtgärdade och vi fått garantibevis.

De vill vara med på slutbesiktning men vi tycker inte det pga hur de betett sig och de kanske kommer argumentera med oss och besiktningsman. Samtidigt kanske det är bra att de är på plats och hör samma sak.

Så - vad är praxis? Brukar takfirman vara med eller kan vi säga nej? Vi har begärt ett protokoll från besiktningen.
 
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det brukar vara en fördel om företaget är med och kan prata direkt med den som besiktigar i stället för att det blir tjafs efteråt.

När det gäller fakturor så ska de betalas enligt avtal men man får innehålla det belopp som behövs för att åtgärda felen, så vitt jag minns.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Tack BirgitS!
Vi tycker ju inte att vi fått jobbet levererat iom att garantin står med i offerten och avtalet därmed inte är uppfyllt. Takfirman vill inte skicka det förrän fakturan är betald. Så dödläge…Vi är oroliga för att vi inte får det när vi betalat fakturan för då kan dom skita i oss.
 
BirgitS
Men något av värde har de väl levererat i alla fall. Eller anser du att allt måste göras om?
Vad står det om fakturor och betalning i avtalet?

Såna dödlägen har jag sett andra skriva om när det gäller badrum, betalning och våtrumsintyg.
 
E emjeysimone skrev:
Tack BirgitS!
Vi tycker ju inte att vi fått jobbet levererat iom att garantin står med i offerten och avtalet därmed inte är uppfyllt. Takfirman vill inte skicka det förrän fakturan är betald. Så dödläge…Vi är oroliga för att vi inte får det när vi betalat fakturan för då kan dom skita i oss.
Det dem kallar för "tätt tak garanti" är lika innehållslös och ihålig som den försäkringen du förväntas köpa på din nya kyl o frys hos Elgiganten. Du har iom. Konsumentköplagen ett fullgott skydd emot din entreprenör istället för att bli pålurad extra garantier. Gör din besiktning utan inblandning av takfirman. Det är upplagt för tjafs genom hela besiktningen. Ta frakten med dem efteråt istället. Glöm inte att alltid maila firman.
 
Du får lov att betala det dom har levererat, jag skulle sträcka mig till att betala för materialet som går att återanvända om taket måste göras om för att bli korrekt utfört.
Resterande belopp bestrider du tills besiktningen är utförd och anmärkningarna är åtgärdade.

Sen är det bra om firman är med, men om dom börjar käfta direkt med besiktningsmannen så ber du dom lugna ner sig eller åka därifrån.
 
  • Gilla
emjeysimone
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Du får lov att betala det dom har levererat, jag skulle sträcka mig till att betala för materialet som går att återanvända om taket måste göras om för att bli korrekt utfört.
Resterande belopp bestrider du tills besiktningen är utförd och anmärkningarna är åtgärdade.

Sen är det bra om firman är med, men om dom börjar käfta direkt med besiktningsmannen så ber du dom lugna ner sig eller åka därifrån.
Jag hoppas det är korrekt utom plåtdetaljerna. Men besiktningen är extra säkerhet så vi kommer vänta in den. Håller tummarna för att dom är vettiga under besiktningen annars tänker jag att vi gör som du föreslår - säger åt dom att avlägsna sig.
 
N Nickesågen skrev:
Det dem kallar för "tätt tak garanti" är lika innehållslös och ihålig som den försäkringen du förväntas köpa på din nya kyl o frys hos Elgiganten. Du har iom. Konsumentköplagen ett fullgott skydd emot din entreprenör istället för att bli pålurad extra garantier. Gör din besiktning utan inblandning av takfirman. Det är upplagt för tjafs genom hela besiktningen. Ta frakten med dem efteråt istället. Glöm inte att alltid maila firman.
Vi tar allt via mail nu för att få det skriftligt. Och vi är numera luttrade när det gäller garantier och försäkringar, det existerar ju knappt. Men det var detta som är från Monier eller max tre år hos övriga vi frågade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men något av värde har de väl levererat i alla fall. Eller anser du att allt måste göras om?
Vad står det om fakturor och betalning i avtalet?

Såna dödlägen har jag sett andra skriva om när det gäller badrum, betalning och våtrumsintyg.
Får kolla in det badrum etc. på forumet. Vi tror det överlag är ok utom plåtdetaljer och en del överlapp, men vi vill vara säkra. Får väl sikta på att betala den skäliga delen. Om de hade gått att resonera med hade det känts bättre men det är liksom stopp oavsett :-/
 
V
E emjeysimone skrev:
Tack BirgitS!
Vi tycker ju inte att vi fått jobbet levererat iom att garantin står med i offerten och avtalet därmed inte är uppfyllt. Takfirman vill inte skicka det förrän fakturan är betald. Så dödläge…Vi är oroliga för att vi inte får det när vi betalat fakturan för då kan dom skita i oss.
Oavsett lär du betala den del som levererats.
Tycker du överreagerar lite. Varför ska du lägga dig i o påpeka under arbetets gång på saker, du har med största sannolikhet varit på o kletat på helt korrekta saker också. Därmed dem kanske också är lite less.

Helt klart ska takfirman få chansen att vara med på besiktningen
 
V Villaägarenr1 skrev:
Oavsett lär du betala den del som levererats.
Tycker du överreagerar lite. Varför ska du lägga dig i o påpeka under arbetets gång på saker, du har med största sannolikhet varit på o kletat på helt korrekta saker också. Därmed dem kanske också är lite less.

Helt klart ska takfirman få chansen att vara med på besiktningen
Vi har inte lagt oss i annat än att de gör uppenbart fel. Som till exempel lämnar hål i takpappen. Så ”kletat” vet jag inte om vi gjort, och vi flaggade innan för att vi var en kund som skulle vara intresserad av vad dom gjorde.
Men vi har bestämt oss för att dom får vara med så går vi se hur det går. Målet är att få till ett bra tak, så vi kommer behålla öppen kommunikation så länge vi kan.
 
V
E emjeysimone skrev:
Vi har inte lagt oss i annat än att de gör uppenbart fel. Som till exempel lämnar hål i takpappen. Så ”kletat” vet jag inte om vi gjort, och vi flaggade innan för att vi var en kund som skulle vara intresserad av vad dom gjorde.
Men vi har bestämt oss för att dom får vara med så går vi se hur det går. Målet är att få till ett bra tak, så vi kommer behålla öppen kommunikation så länge vi kan.
Tråkigt sits iallafall. Lycka till (y)
 
  • Gilla
emjeysimone
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Bakgrund, som tyvärr är lång…
Vi har tvingats byta tak eftersom det var felbyggt och vatten läckte in. Vi letade takfirma länge och hittade till slut en som verkade vettig och kunnig. Vi var tydliga med att vi var ute efter kvalité och att vi förmodligen skulle vara med under hela bytet eftersom vi ville veta hur taket gjordes. Inga problem och i och med att de hade ”Tätt tak”-garanti via Monier accepterade vi offerten trots att de inte var billigast.
Under takbytet gör de dock en massa lustigheter som avviker från rekommendationer. De kapar takpannor på taket och inte på ställning/mark, river upp och flyttar läkt utan att täta hål etc. Vi påpekar och de blir alltmer irriterade, plåtslagaren hotar med att gå hem och svär etc. Efter att det är klart så går vi en inspektion och ser flera fel med plåtjobben som behöver fixas. Mejlar VDn som blir förbannad och säger att flera saker tänker han inte åtgärda. Sedan skickar han ut fakturan och säger att vi skall betala trots att vi inte är nöjda och inte fått Tätt Tak-garantibeviset som står i offerten.
Så nu har vi sagt att vi vill göra en slutbesiktning och att vi anser att förfallodatum flyttas till ev fel som hittas är åtgärdade och vi fått garantibevis.

De vill vara med på slutbesiktning men vi tycker inte det pga hur de betett sig och de kanske kommer argumentera med oss och besiktningsman. Samtidigt kanske det är bra att de är på plats och hör samma sak.

Så - vad är praxis? Brukar takfirman vara med eller kan vi säga nej? Vi har begärt ett protokoll från besiktningen.
Ta gärna bilder på vad ni verkar dåligt utförande.
Med vänlig hälsning, Masen
 
  • Gilla
emjeysimone
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Ta gärna bilder på vad ni verkar dåligt utförande.
Med vänlig hälsning, Masen
Jepp! Redan gjort :)
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.