Hej,

Jag har en ful mur på framsidan, uppmurad av betonghålsten eller liknande,

Funderar på om det skulle gå att snygga till denna genom att göra en pågjutning av betong?
Spika form av råspont/plyfa och fylla med betong som dras av mot ovankanten. Tänkte gjuta i kortare sektioner runt 1,5 m långa, lagom att blanda i tombola.

Vad är lämplig minsta tjocklek på betongen? och hur fäster man bäst fast armering i befintlig mur?

Muren är bara mellan 20-30 cm hög och 20 cm bred. Ingen puts eller annat på, utan bara rena murade block. Den är förmodligen närmare 50 år gammal som huset. Allt verkar stå fast, det är bara grus i marken under. Inga sprickor någonstans.
 
  • Schematisk illustration av en mur med form för pågjutning av betong och markeringar för befintlig mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får väl bumpa upp min egen fråga. Någon som gjort något liknande kanske?
 
Det enklaste kanske vore att putsa muren och lägga på en krönsten. Att gjuta på en tunn kaka betong kan riskera att inte bli speciellt fin efter några säsonger då den sannolikt börjar spricka och få frysskador.
 
Jag har funderat på putsa också, men känns i mina ögon som att det skulle kunna lossna och släppa ännu lättare.
 
Hej! Jag undrar bara om du gjutit på din gamla mur än? Har samma problem nämligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.