Snart dags att gödsla gräsmattan, gödsel inhandlat. Körde på plantagens egna denna gången.
Men det ser dystert ut på regnfronten, så det blir att vattna efter verkar det som.

Men så kom jag på en grej.
Jag har en femlitersdunk med något antimossmedel (tripple m) som jag använde för ett par veckor sen. Den kopplade man sin vattenslang på och sen spred den ut det i jämna doser. .
Kan jag lösa ut gödslet i vatten och sen vattna ut det? Hur löser jag det och hur får jag det att bli såpass koncentrerat att det blir en bra blandning när man sedan vattnar ut det?
 
C
@holetaker Hur gick det?

Jag har själv funderat på det där med svårsmält gödsel. Många klagar på att gödslet jag köpte tar lång tid på sig att smälta samtidigt som det ger bra resultat men tanken slog mig att det kanske är meningen då det är långtidsverkande.
Jag gödslade precis och spred ut det som vanligt och vattnade rikligt efteråt. Nu är det mulet men inte mycket regn i dagarna så jag vattnar lite imorgon med.
 
C Chippe skrev:
@holetaker Hur gick det?

Jag har själv funderat på det där med svårsmält gödsel. Många klagar på att gödslet jag köpte tar lång tid på sig att smälta samtidigt som det ger bra resultat men tanken slog mig att det kanske är meningen då det är långtidsverkande.
Fick aldrig något svar på frågan så det rann ut i sanden.
 
Normalt sätter göder jag gräsmattan ett parti åt gången och låter vattenspridaren stå på ett par timmar. Gäller dock inte i år då vi förväntar bevattningsförbud redan i maj.
 
C
Trodde du hade testat.
Nä, jag såg det. Lite förundrad då jag tycker att det borde varit många som funderat på denna fråga..
Grannen har löst upp sitt på förhand och vattnade med blandningen, därefter vattnade han mer med vattenslangen. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera denna tråd.
 
Claes Sörmland
Typ Blåkorn går att lösa i vatten och vattna ut om man vill jobba lite. Andra gödsel som är långstidsverkande innehåller ju icke vattenlösliga komponenter som kräver bakteriell nedbrytning för att frigöra kväve, t ex gamla hederliga Super Gramino. De går inte att lösa upp så att vattna ut dem är knepigare.
 
C
yonna yonna skrev:
Normalt sätter göder jag gräsmattan ett parti åt gången och låter vattenspridaren stå på ett par timmar. Gäller dock inte i år då vi förväntar bevattningsförbud redan i maj.
Ok, jag funderar på om det är viktigt att lösa upp gödslet eller om det bara är viktigt att se till att jorden blir ordentligt bevattnad så gräset inte bränns. Här i Stockholm är det lugnt att vattna, tror inte jag tömmer Mälaren så lätt.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typ Blåkorn går att lösa i vatten och vattna ut om man vill jobba lite. Andra gödsel som är långstidsverkande innehåller ju icke vattenlösliga komponenter som kräver bakteriell nedbrytning för att frigöra kväve, t ex gamla hederliga Super Gramino. De går inte att lösa upp så att vattna ut dem är knepigare.
Aha, mina korn var vita. Tack, då vet jag att den bryts ned bakteriellt. Köpte Substral, den billigare varianten som är långtidsverkande och folk är ändå väldigt nöjda med den. Krattade lite lätt så de kom ned mot jorden bättre innan jag vattnade. Första gången jag gödslar så jag får se hur det går.
 
Claes Sörmland
C Chippe skrev:
Aha, mina korn var vita. Substral, den billigare varianten som är långtidsverkande. Folk är ändå väldigt nöjda med den. Krattade lite lätt så de kom ned mot jorden bättre innan jag vattnade. Första gången jag gödslar så jag får se hur det går.
Mineralgödsel är väl typ en produkt som det inte borde gå att misslyckas med bara man håller kvävehalten hög och är moderat med fosfor och kalium.
 
C
@Claes Sörmland Ok, det låter bra. Dock kan man sprida ut ojämnt som en bild visade i användarbetyg men då får man nästan anstränga sig för att få så pass dåligt resultat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.