S Sir Duke skrev:
Nej men hålen i väggen ger ju en hint om proffesionaliteten...
Men det kanske finns en logisk anledning till att man tagit upp dom där hålen?
 
M Mortsken skrev:
Hej Ulf,

Nu måste vi få ett avslut på detta så att de andra hantverkarna kan slutföra sina jobb.
Som ni blivit informerade om flera gånger så håller ni tillbaka hela renoveringen vilket redan kostat och kommer att kosta oss ytterligare extra pengar.

Ert arbete skulle varit färdigt i februari och på måndag är det 2 maj.
Nu får ni en SISTA chans att göra rätt för er!
Ert arbete SKALL vara färdigt fredag 6/5-2022.
Är det klart då, så kommer jag att boka en besiktning för att säkerställa att arbetet är korrekt utfört.

Efter godkänd besiktning kommer jag betala fakturan omgående.
Under inga omständigheter kommer jag att betala någon faktura innan arbetet är avslutat.

Om ni inte är klara på fredag 6/5-2022 kommer jag ta in en annan firma som får gå igenom ert arbete och sen göra färdigt. Anser de att de kan arbeta vidare från där ni slutat, så kommer ni få betalt för vad ni gjort så här långt. Kan de inte fortsätta utan måste göra om allt, så kommer ni inte att få betalt överhuvudtaget.

Sköter ni det snyggt från och med nu så kommer vi inte att kräva er på de extra utgifter vi fått på grund av er. Vi kommer inte heller att anmäla er till ARN.
Anmälan till ARN kommer jag att börja skriva ihop nu, och den skickas iväg fredag 6/5-2022 klockan 20:00 om ni inte är färdiga.



Något i den stilen hade jag skickat till dem.
Mycket bra förslag.

Jag skulle dock inte lova någon betalning även om den första firman gjort något av värde - eftersom det kan bli dyrare för en annan firma att göra jobbet. TS ska i slutändan inte ha behövt betala mer än pristaket hen kommit överens om med första firman. Eventuell fördyring bör hamna på första firman.
 
  • Gilla
Hus-Fixarn och 1 till
  • Laddar…
P PatrikElektriker skrev:
Var i vårat avlånga land är detta?
Fairlane Fairlane skrev:
Låter extremt struligt det här, men jag funderar på varför elfirman ligger i Falun samtidigt som TS söker en elektriker i Stockholm.
Stockholm, dem har en filial där.

T TechChad skrev:
Är vi säkra på att elektrikern gjort dom? Kan bero på att TS ändrat sig och kompletterat, efter att väggarna är på plats. Kan ju också bero på att elektrikern varit sent på plats och då var redan väggarna på plats...
Men vore intressant att veta.
Jag lovar har inte ändrat mig, däremot har jag fått anpassa mig för elektriker varit lat. Jag gjorde en skiss på önskemål vart uttag, strömbrytare och lampor ska vara, denna gäller och är oförändrad. Sen vet jag typ att snickaren haft väggarna öppna aldelles för länge och elektriker inte dykt upp så till sist har han stängt dem och då blivit ytterligare nya hål. Eller att elektriker inte orkat dra om vissa kablar så det står massa dosor som ska ha "el lock" på sig och flera i badrum på kakel som känns så himla trist.

A Andy78 skrev:
Oj varför så många hål?
Har det varit konflikt med alla hantverkare?, du nämnner konflikter med köksmontören tidigare rörmokare och nu elektrikern.

Vad finns skriftligt hur ser offerterna ut?
Undvik att ha en chatkonversation om möjligt utan ta allting via mail, undvik meningar att du är nöjd och ska betala fokusera på det som ska göras.
Det verkar ju ha bytts hantverkare ett antal ggr, finns det dokumentation på renoveringen från start?
Hej Andy :D! Jag är faktiskt nöjd med alla andra hantverkare snickare, plattis, röris, målare och var nöjd med elektriker till att han bara försvann och sluta kommunicera. Men håller med dig och andra här om att det finns två sidor av ett mynt, så är det ju. Tror jag är en "jobbig kund" många står inte ut med mig speciellt inte hantverkare. Jag lägger mycket tid på detaljer och måste lära mig släppa taget det får vara "snett" eller inte "perfekt måttat". Exempelvis elektrikern repade min nymålade lucka eller lämnar ostädat och går jag vart så ledsen och tog det direkt med honom. Borde kanske inte gjort det.
Elektrisk installation med öppna vägguttag och utstickande kablar mot en svart vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och av samma anledning köksmontören fejka sin död stod väl inte ut med alla detaljer :p, han var dock inte montör/hantverkare det var en säljare som jag köpte köket ifrån typ som marbodal/hth/etc. Men hittade en annan som beställde allt perfecto vart så nöjd hihi.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Stockholm, dem har en filial där.



Jag lovar har inte ändrat mig, däremot har jag fått anpassa mig för elektriker varit lat. Jag gjorde en skiss på önskemål vart uttag, strömbrytare och lampor ska vara, denna gäller och är oförändrad. Sen vet jag typ att snickaren haft väggarna öppna aldelles för länge och elektriker inte dykt upp så till sist har han stängt dem och då blivit ytterligare nya hål. Eller att elektriker inte orkat dra om vissa kablar så det står massa dosor som ska ha "el lock" på sig och flera i badrum på kakel som känns så himla trist.



Hej Andy :D! Jag är faktiskt nöjd med alla andra hantverkare snickare, plattis, röris, målare och var nöjd med elektriker till att han bara försvann och sluta kommunicera. Men håller med dig och andra här om att det finns två sidor av ett mynt, så är det ju. Tror jag är en "jobbig kund" många står inte ut med mig speciellt inte hantverkare. Jag lägger mycket tid på detaljer och måste lära mig släppa taget det får vara "snett" eller inte "perfekt måttat". Exempelvis elektrikern repade min nymålade lucka eller lämnar ostädat och går jag vart så ledsen och tog det direkt med honom. Borde kanske inte gjort det.
[bild]

... och av samma anledning köksmontören fejka sin död stod väl inte ut med alla detaljer :p, han var dock inte montör/hantverkare det var en säljare som jag köpte köket ifrån typ som marbodal/hth/etc. Men hittade en annan som beställde allt perfecto vart så nöjd hihi.
Herregud........

Betala inte en krona........
 
S SueCia skrev:
Tråkig situation :(… du ska ju Max betala ett belopp motsvarande det du fått, inget förskott på kommande installationer alltså.

men varför ser väggarna ut som schweizerostar?

Så gör man när man fiskar fram elen i väggar som inte ska rivas.
 
Om du inte ännu fått hjälp med att besiktiga tidigare arbete/hitta en firma som snabbt kan ta över så hör av dig.
 
Det här faller under konsumentköpslagen



Säljarens dröjsmål
Vad som avses med dröjsmål
9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.

Påföljder vid dröjsmål
10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Rätt att hålla inne betalningen
11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet.

Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Rätt att häva köpet
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen eller om köparen före avtalets ingående har meddelat säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon ska ingå avtalet. Köparen får också häva köpet, om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att avlämna varan.

Om köparen har krävt att säljaren avlämnar varan inom en bestämd tillläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.

Om köparen har krävt fullgörelse av köpet utan att ange någon tilläggstid, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.
Lag (2014:11).

Rätt till skadestånd
14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket.
Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Meddelande om hävning och skadestånd
15 § Har varan avlämnats för sent, får köparen inte häva köpet eller kräva skadestånd på grund av dröjsmålet, om han inte inom skälig tid efter det att han fick kännedom om avlämnandet meddelar säljaren att han häver köpet eller vill kräva skadestånd. Om köparen häver köpet, behöver han dock inte lämna särskilt meddelande om att han dessutom vill kräva skadestånd.

Meddelande om hävning eller skadestånd kan, i fall som avses i 1 § andra stycket, i stället lämnas till näringsidkaren.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tror jag är en "jobbig kund" många står inte ut med mig speciellt inte hantverkare. Jag lägger mycket tid på detaljer och måste lära mig släppa taget det får vara "snett" eller inte "perfekt måttat". Exempelvis elektrikern repade min nymålade lucka eller lämnar ostädat och går jag vart så ledsen och tog det direkt med honom. Borde kanske inte gjort det.
Du behöver inte ändra dig, vill du ha perfektion så ska du såklart få det. Däremot bör du nog vara tydlig från början med att du kräver mer än de flesta. De sista procenten kan vara väldigt tidskrävande så var tydlig med att de är så du vill ha det och att du är beredd att betala för det.
 
  • Gilla
  • Älska
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
MariaBK MariaBK skrev:
Det här faller under konsumentköpslagen
Detta faller under konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Xaktly och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Stockholm, dem har en filial där.
"Gammal hederlig firma" som öppnat filial i Stockholm som man inte har kunnat hålla riktigt koll på?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
"Gammal hederlig firma" som öppnat filial i Stockholm som man inte har kunnat hålla riktigt koll på?
Är det konstigt att dom jobbar i Stockholm?
 
Nej ($).
 
I fall som detta skall man nog inte ens betala 90% av det arbete de gjort. Jag skulle Dra av det som det kostar mig extra om jag byter firma, dvs om de vägrar att färdigställa. Alla hål måste ju förmodligen lagas också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S
A Ahlinder skrev:
Så gör man när man fiskar fram elen i väggar som inte ska rivas.

Har faktiskt närmare 15 år i yrket men aldrig gjort sådär. Hur gör man om man ska förbi en vertikal regel i sidled? Eller drar man upp allt i i taket och kör bara vertikala slangar i väggarna?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Använd rekomenderat brev ,om de inte läser det så har du i alla fall bevis på att du sänt det till företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.