När vi flyttade in i vårt hus för ca ett år sedan, hade jag ingen tanke på att dammen var något vi ville behålla. Den är minst sagt förfallen och jag gissar att arbetsinsatsen för att renovera är på samma nivå som att bygga en ny damm.

Men, under året som har gått, har jag sett nyttan av den. Fåglarna gillar den, humlorna gillar den och den får trädgården att kännas mer levande. Det enda problemet är att den är ful och förfallen, så det är där vi behöver hjälp!

Just nu är det dammduk, och så är det gjuten betong på, men inget som går att använda som det är - dammduken är sönderskuren och betongen är i spillror.

Jag efterfrågar erfarenheter av liknande projekt, hänvisning till vart vi kan hitta mer information och helt enkelt ideer om vad vi kan göra!

En förfallen trädgårdsdamm med sönderskuren dammduk och kringspridda stenar omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Menar du att någon gjutit betong ovanpå en riktig dammduk? Märkligt…

Jag skulle gissa att det enklaste (om ni är nöjda med form, läge och djup, är att ta bort den gamla duken och betongen, och sedan lägga ny dammduk ovanpå.
Det förutsätter att det är sand eller markduk under befintlig dammduk. Om så inte är fallet skulle jag själv lägga sand och/eller markduk under för att skydda dammduken.
 
  • Gilla
kuwi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.