Alpen köper jag slentrianmässigt på Hårnbash ibland. Betongborrarna har fungerat bra och har ok pris. Köpte nyligen en liten 3mm borr för att borra plåtreglar och den var också riktigt bra men av en lite dyrare sort i deras sortiment. Standardsortimentet tror jag är rätt "mellanmjölk" och jag skulle nog inte fylla borrlådan med dessa...

Innan man dömer ut tex Bosch som är rätt lättillgängligt för privatpersoner - på tex amazon finns många olika sorters/kvaliteter av borrset, är alla verkligen dåliga?

Vill man ha Wurth så fanns det en sats på amazon.

https://www.amazon.se/Wuerth-Hssdin...d=1650092419&sprefix=wurth+borr,aps,77&sr=8-2
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alpen köper jag slentrianmässigt på Hårnbash ibland. Betongborrarna har fungerat bra och har ok pris. Köpte nyligen en liten 3mm borr för att borra plåtreglar och den var också riktigt bra men av en lite dyrare sort i deras sortiment. Standardsortimentet tror jag är rätt "mellanmjölk" och jag skulle nog inte fylla borrlådan med dessa...

Innan man dömer ut tex Bosch som är rätt lättillgängligt för privatpersoner - på tex amazon finns många olika sorters/kvaliteter av borrset, är alla verkligen dåliga?

Vill man ha Wurth så fanns det en sats på amazon.

[länk]
Köpte ett billigt Bosch "bra å ha"-borrset på Amazon och det var renodlad skräp. Tror mina Dewalt Extreme är ungefär 8 ggr. snabbare än Bosch-borrarna i metall och t.om. mina gamla slitna borr (vet ej märke) var betydligt snabbare. Kändes slöa direkt ur lådan.
Bosch Professional Hss-G 2608587013
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B008L099OE
 
Jag kör det andra boschkittet du länkar till i ursprungsfrågan och måste ändå säga att i Alu, mjukare järn osv så funkar det riktigt bra. För de få kronorna man kan hitta det för riktigt prisvärt. Ska man köra rostfritt eller enstaka hål i gjutjärn så får man givetvis köpa de dimensionerna i något högre prisklass och kombinera med lämplig vätska samt kylning
 
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Köpte ett billigt Bosch "bra å ha"-borrset på Amazon och det var renodlad skräp. Tror mina Dewalt Extreme är ungefär 8 ggr. snabbare än Bosch-borrarna i metall och t.om. mina gamla slitna borr (vet ej märke) var betydligt snabbare. Kändes slöa direkt ur lådan.
Bosch Professional Hss-G 2608587013
Länk: [länk]
Ok. Men om du istället tar en HSS-CO sats, blir det inte ok då?

https://www.amazon.se/Bosch-2608587...50119088&sprefix=bosch+hss,aps,84&sr=8-5&th=1
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Billiga borrar går bort, det har jag lessnat på, har kompletterat upp min låda med Dormer TiN-borrar från jobbet, men har inte tillgång till det på samma sätt nu. Det som jag är inne på är TiN eller Cobolt, inbillat mig att Cobolt är bättre/finare än TiN, men på Bosch så kostar TiN mer, övriga märken är tvärsom...
 
På bilden, Gühring, Bosch, Dormer... Letade efter den minst använda storleken men det är bara den i mitten som fortfarande är oskuld :geek:
En hand håller tre borr av märkena Gühring, Bosch och Dormer, med fokus på spetsarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lilla jag hunnit använda Bosch PointTec satsen måste jag säga varit positivt, försöker inte påstå att de är de bästa borrarna jag har men 200:- imponerar https://www.amazon.se/dp/B0761K1KCY/ (Made in China, vilket inte kan vara någon överraskning med det priset).
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Inget fel på bosch hss co eller vanliga hss tycker jag. Borrat mycket med dem i rosttrögt stål. Bra pris på amazon
 
Beror helt på hur mycket du vill spendera. Är du villig och spendera så skulle jag absolut rekommendera dormer.
Lite billigare alternativ men ändå ok är väl wurth eller iron side.
 
Skulle montera 10 st vikportar på en mindre ort, uppgiften vi fått var 5mm stål i omfattningen, och då använder man självborrande skruv till gångjärnen.
Men det var 10 mm, och då måste man borra först, hade dock bara 1 beg borr i lämplig storlek med mig, så efter skruvat ett gångjärn åkte jag till den lokala järnaffären som hade Bosch i sortimentet, och 4 borrar i den storleken jag behövde.
Efter ha borrat ETT gångjärn/6 hål började borren att ge upp, jag skulle ha upp 98 gångjärn/ 588 hål till !!!
Åkte tillbaka och frågade om de hade nått annat, eller kunde beställa hem till dagen efter "Jo, vi har Dormer, men de ligger inte framme"
Med en förpackning, 10 borrar fick jag upp alla 100 gångjärn, en borr per port.
Med Bosch hade det gått åt 100 borrar.
 
Köpte den här billiga sortimentlådan för att testa, om inte så har man ju några att byta med iaf, men ska nog köpa en coboltsats också, lite sugen på Rukolådan för 950:-, men Boschlådan för 600:- på Amazon hade ju ett riktigt bra pris, frågan är ju om dom är något att ha efter kritiken i inläggen här om Bosch kvalite...

https://www.conrad.se/p/brueder-man...rset-99-delar-tin-cylinderskaft-1-set-1785250
 
Hej! Har själv köpt dyrare Bosch borrar med Ti-belägg. Otroligt bra borrar för bl.a. svartstål. Kan rekommenderas. Dock kostade de en bra slant …. Inte som det setet som någon länkade till för 258 riksdaler….. man får alltid nästan vad man betalar för.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.