SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag vet inte har inte fått fakturan än, uppdaterar min mejl hela tiden för dem skrev betala snabbt så skickar vi ut någon!! Känner mig så hjälplös och svag :cry:.

Gör så här ist, skriv ett mail till elfirman att de ska göra klart imorgon, annars tar du in en annan firma för de inte håller sin del av avtalet ,

Skriv ut vad den luffar firman heter med så fler slipper bli lurade,
 
  • Gilla
Kvickig
  • Laddar…
Trist situation :(

Betalar gärna för utfört arbete och material till mina hantverkare om de så önskar. Men om de behandlade mig sådär hade de fått jaga mig för att få ett endaste öre!

Alla relationer har två sidor, behandlar de mig väl (med den respekt jag förtjänar).. behandlar jag dem väl (med den respekt de förtjänar). Sen att saker och ting händer, det är en annan sak (att någon blir sjuk, gör illa sig..blir fel osv) .. det är sånt som kan hända och kan varahelt ok. MEN det kräver kommunikation.. då ska de säga till, även om de vet att jag blir lite sur eller klagar.

Jag blir på betydligt sämre humör om de ljuger eller håller sig undan!

Hade inte släppt in en hantverkare igen som betedde sig sådär över tid.. (Dvs mer en 1-2 ggr på rad). Då hade jag avslutat arbetet och letat efter en annan lösning.

Det där företaget hade mist min respekt för dem och mitt förtroende över att de kan sköta ett företag korrekt. Sådana företag förtjänar inte några av mina pengar.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Låter extremt struligt det här, men jag funderar på varför elfirman ligger i Falun samtidigt som TS söker en elektriker i Stockholm.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Eftersom spänningsförande ledare har varit åtkomliga för beröring och fara för personskada finns så anmäl företaget till elsäkerhetsverket. Polisanmäl även elektrikern för allmänfarlig vårdslöshet och framkallande av fara. Elsäkerhetsverket behöver ett pilotfall för att driva ett fall så att vi får bort oseriösa företag. Sedan 1 juli 2017 behöver man inte ha någon ansvarig med auktorisation anställd i företaget utan det räcker med att företaget är anmält och registrerat hos elsäkerhetsverket. I den anmälan ska det uppges namn och auktorisationsnummer på en till företaget knuten "person för regelefterlevnad" som är den som ska ha tillsyn över företaget och se till att det företagsinterna egenkontrollprogrammet efterlevs. En polisanmälan resulterar förmodligen inte till någon åtgärd annat än att det kommer ett brev där det står "spaningsuppslag saknas, ärendet avslutas". Elektricitet är något som med stor sannolikhet inte ingår i polisutbildningen.

 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Låter extremt struligt det här, men jag funderar på varför elfirman ligger i Falun samtidigt som TS söker en elektriker i Stockholm.
Enligt deras sida har dom verksamhet i stockholm.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej,

Jag vill gråta, har haft en renovering där elektrikern skulle göra klart sitt jobb 1 vecka i februari nu 3 månader senare håller han sig inte till tidsplanen, kommer ut när han känner för det och kör någon timme sen sticker. Jag får inget svar på sms eller telefon. Arbetsledare svarar inte, får höra dom har massa jobb och hinner inte med mig. Kul att höra som kund. Sen är dom sjuka eller går in i väggen jämt.

Blir alltid lovad vi kommer imor, överimor, nästa vecka inget händer. Hela bygget försenas för vi inte kan stänga igen väggar och slarv som extremt många hål, skadade möbler. Min snickare fick en kyss här om dagen för dem hade lämnat kablar öppna - han kunde dö!!! Jag försökte i desparat försök kontakta dotterbolaget där VD sitter för ingen svarar. Jag förklara lider ekonomiskt av denna försening betalar alla hantverkare extra nu och målaren höjt sitt pris. Då sa han så ska det inte vara vi skickar en direkt idag - ingen kom istället fick jag nedan mejl - alltså va? Vad ska jag göra??


Hej.

Vi har skickat en faktura till dig. Den kommer i morgon.

När den är betald. Så kommer vi och gör resten.

[bild]
Om ni inte har något (tydligt) avtal om vad de ska göra och när det ska betalas så finns väl i teorin inget att betala... Så låt dem förbättra ditt hus innan det kan bli fråga om betalning - i nuvarande skick verkar de ju tvärtom ha förstört det...
 
Oj varför så många hål?
Har det varit konflikt med alla hantverkare?, du nämnner konflikter med köksmontören tidigare rörmokare och nu elektrikern.

Vad finns skriftligt hur ser offerterna ut?
Undvik att ha en chatkonversation om möjligt utan ta allting via mail, undvik meningar att du är nöjd och ska betala fokusera på det som ska göras.
Det verkar ju ha bytts hantverkare ett antal ggr, finns det dokumentation på renoveringen från start?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nu är dagen slut ingen faktura kom, har fått kramp i handen av att uppdatera hotmail. Målarna har kommit och vill börja spackla för badrummet. Jag är fortfarande osäker om eldragning är klar där. Vet inte vad jag ska göra nu... Ringde nog till halva företaget ingen svara.

Känner någon en elektriker i Stockholm? Det mesta är klart vi pratar om max 1-3h jobb som återstår :(
Varför uppdaterar du hotmail, det får du väl en notis i telefonen om när mail anländer?
Har du kollat spamkorgen om fakturan hamnat där?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
En varning. Jag tror inte att man har rätt att hellre avbryta arbetet och ta in någon annan firma bara sådär. Det finns förmodligen en process som nästa göras korrekt för att du inte ska bli skyldig den där skojarfirman.

Ta hjälp av en jurist eller advokat som kanske kan informera firman om deras skyldighet att slutföra jobbet alternativt betala skadestånd för den ekonomiska skada de orsakat.

Hade det varit jag, så hade jag mailat svar på fakturauppmaningen, kort och koncist, ”DRA ÅT HELVETE”
Sen hade jag anlitat annan firma.
Den där muppfirman kan ju hålla på och processa och fixa bäst dom vill sen.
Håll inne med pengarna och räkna av deras summa mot merkostnaden för de andra hantverkarna.
 
  • Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
Slidesen på deras sida ser mer ut so reklam / produktbilder från något annat företag.
Baserat på kablarna och texten på gruppcentralenså skulle jag säga att det inte är taget i Sverige.
Inte en enda isolerad mejsel på bilderna ser lite oseröst ut.


Men firman behöver ju inte vara dålig för det bara att reklam och exponering kanske inte är deras starka sida.
 
A Andy78 skrev:
Slidesen på deras sida ser mer ut so reklam / produktbilder från något annat företag.
Baserat på kablarna och texten på gruppcentralenså skulle jag säga att det inte är taget i Sverige.
Inte en enda isolerad mejsel på bilderna ser lite oseröst ut.


Men firman behöver ju inte vara dålig för det bara att reklam och exponering kanske inte är deras starka sida.
Nej men hålen i väggen ger ju en hint om proffesionaliteten...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vi har inte avtalat något om en förskottsbetalning, jag fick en offert på ett takpris och tackade muntligt ja frågade om jag behövde skriva på då sa arbetsledare skämtsamt "nejdå jag vet ändå var du bor".

Vi hade ett planeringsmöte med alla hantverkare och dem själva sa de blir klara 20 feb. Nu är vi i april? Är extremt förvånad också över VD svar jag har inte fått någon info från någon att detta skulle vara något problem. Idag börjar vi tätskitka och spackla jag har fortfarande frågetecken kring några hål i badrum och varför det är dubbla dosor.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag försöka hitta någon ny men då kanske får betala 2 firmor
Anlita en besiktningsman! De har mycket att säga till om! Jag använde mig utav DENSIA. Jag fick rätt mot företaget!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Var i vårat avlånga land är detta?
 
M Mortsken skrev:
Hej Ulf,

Nu måste vi få ett avslut på detta så att de andra hantverkarna kan slutföra sina jobb.
Som ni blivit informerade om flera gånger så håller ni tillbaka hela renoveringen vilket redan kostat och kommer att kosta oss ytterligare extra pengar.

Ert arbete skulle varit färdigt i februari och på måndag är det 2 maj.
Nu får ni en SISTA chans att göra rätt för er!
Ert arbete SKALL vara färdigt fredag 6/5-2022.
Är det klart då, så kommer jag att boka en besiktning för att säkerställa att arbetet är korrekt utfört.

Efter godkänd besiktning kommer jag betala fakturan omgående.
Under inga omständigheter kommer jag att betala någon faktura innan arbetet är avslutat.

Om ni inte är klara på fredag 6/5-2022 kommer jag ta in en annan firma som får gå igenom ert arbete och sen göra färdigt. Anser de att de kan arbeta vidare från där ni slutat, så kommer ni få betalt för vad ni gjort så här långt. Kan de inte fortsätta utan måste göra om allt, så kommer ni inte att få betalt överhuvudtaget.

Sköter ni det snyggt från och med nu så kommer vi inte att kräva er på de extra utgifter vi fått på grund av er. Vi kommer inte heller att anmäla er till ARN.
Anmälan till ARN kommer jag att börja skriva ihop nu, och den skickas iväg fredag 6/5-2022 klockan 20:00 om ni inte är färdiga.

Något i den stilen hade jag skickat till dem.
Tack så himla bra formulerat ska använda det :oops:! Jag ringde igår Elkedjan som @a.o.f rekommendera och då börja det hända grejer!!! Elektrikern ringde mig på sekunden och jag slängde mig över telefonen som låg i andra sidan hemmet för ta emot samtalet - äntligen någon kontakt tänkte jag.

Han var dock mest förbannad över att en anmälan kommit dit och ville inte diskutera mitt jobb så mycket, men med tiden öppnade han upp sig och sa att det finns flera förbannade kunder, företaget hinner inte dem har påbörjat stora renoveringsprojekt, egentligen håller han på med mindre servicejobb. Jag fick känslan att jag hamnat mellan stolarna, det här inlägget beskriver det hela så himla bra:

T TechChad skrev:
Det är ganska roligt att direkt när folk ser vilken firma det är så, slår man om till att det kanske kan vara fel på TS bara för att det är en "gammal hederlig firma".

Tror pga att det här är ett mindre jobb så har dom tänkt sig att man lyckas klämma in det här så att tex "serviceavdelningen" på firman ska hinna med det. Problemet med service är att alla jobb är panik, vilket det här inte ses som (inget är ju trasigt...) och därför inte prioriteras, men har till slut blivit pannkaka då det har runnit över till att bli panik för att alla andra yrkesgrupper väntar på att för göra färdigt. Då har den ansvariga elektrikern struntat i att ta sitt ansvar vilket gör att det drar ut på jobbet ännu mer.
Sen kan det också finnas en hel del fördomar med i det hela och eventuellt andra problem som beror på TS, vilket sen resultera i att man kommit med krav på att det ska betalas innan arbetet fortsätter. Betalas det så kan det dock troligen komma ett nytt mail där dom säger att dom inte har tid att utföra mer jobb hos TS. Kan också vara så att dom då kommer och fortsätter...

Dock när det kommer till firmor som vanligen inte har med privatpersoner att göra så brukar dom alltid (mig veterligen) prioritera privatpersoner och även att man är noga med tider och dylikt, bara för att man vet att det är högre risk för strul i slutänden...
Nu skulle han höra med sin arbetsledare om kanske någon annan elektriker kan komma ut nästa vecka, det är ytterst oklart jag hoppas få återkoppling kanske inte. Har också som ni rekommenderat kontakt elsäkerhetsverket om "kyssen" som mina hantverkare fick och dem vart konstigt nog possitivt glada över att man hörde av sig. Men vet inte har inte anmält dem än, känns så taskigt...
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Har också som ni rekommenderat kontakt elsäkerhetsverket om "kyssen" som mina hantverkare fick och dem vart konstigt nog possitivt glada över att man hörde av sig. Men vet inte har inte anmält dem än, känns så taskigt...
Jag tycker det känns taskigare för den stackare som får nästa stöt.
 
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.