Hej. Vi ska bygga tak över källartrappen men har ingen riktigt bra ide då det sitter ett fönster precis över.
Bifogar bilder på våran källartrapp.

Har ni några tips och gärna bilder på ert egna källartak så skicka gärna :)

Hälsningar Jesper
 
  • Gul vägg med ett fönster ovanför en källartrappa utrustad med svarta räcken, med utmaning att konstruera tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källartrapp utomhus med husvägg och fönster ovanför, behöver taklösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källartrappa utomhus med skyddsräcke, fönster ovanför, mot hus med gul panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fick du byggt något tak? Jag har planer på att bygga tak och våran trappa ser mer eller mindre precis likadan ut som eran.
 
  • Gilla
Hampus H
  • Laddar…
Nej det har inte blivit av ännu. Det projektet ligger lite i viloläge just nu. Man håller lite utkik hur andra gjort när man är ute o kör bil :p
 
Tak byggt över källartrappa av tryckimpregnerat trä och glas, målat med ebenholz, bredvid en röd tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett källartrapptak byggt av tryckimpregnerat trä och utrustat med härdade glasskivor, sträcker sig över trappan vid en tegelhusfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassat källartrapptak med härdade glasskivor, tryckimpregnerade målade lister, döljer värmepump intill tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källartrappa med anpassat tak av härdade glasskivor och tryckimpregnerat trä, täcker halva trappan och en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källartrapptak som helt är anpassat till billiga härdade glasskivor från ikea. För att få ner ljus i trappan. byggt i tryckimpregnerat målat med Ädellasyr ebenholz. Taket sträcker sig förbi trappan och döljer värmepump också. Pga fönstren ovanför kunde taket bara sträcka sig en bit över trappan, så man inte slår i huvudet när man går ner. För avvattning används en tunnare tryckimpregnerad list som närmar sig kanten vid ena sidan, där regnvatten rinner ner på betongplattor ca 1,5 m från fasadliv. Taket är inte fäst i väggen, eftersom jag ev behöver byta fasad senare, utan står på ben. Funkar jättebra ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Hur har du fäst benen? Ska bygga något liknande nu i vår och är inte så sugen på att skruva in något i tegelfasaden…
 
  • Gilla
Simonfahlman
  • Laddar…
L Liett skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Källartrapptak som helt är anpassat till billiga härdade glasskivor från ikea. För att få ner ljus i trappan. byggt i tryckimpregnerat målat med Ädellasyr ebenholz. Taket sträcker sig förbi trappan och döljer värmepump också. Pga fönstren ovanför kunde taket bara sträcka sig en bit över trappan, så man inte slår i huvudet när man går ner. För avvattning används en tunnare tryckimpregnerad list som närmar sig kanten vid ena sidan, där regnvatten rinner ner på betongplattor ca 1,5 m från fasadliv. Taket är inte fäst i väggen, eftersom jag ev behöver byta fasad senare, utan står på ben. Funkar jättebra ändå.
Det där var kanonsmart gjort. Ser att du fick till en trevlig parkeringsplats för gräsklipparen också och den idéen kommer jag nog stjäla. Nu när det närmare sig så kommer jag nog bygga liknande ditt fast det blir ett papptak.
Hur tätar man enklast mellan taket och tegelväggen?
 
Ja det är en bra parkeringsplats för gräsklipparen också. Stolparna är fästa i U-formade stolpskor med pinne för ingjutning. Men jag har inte gjutit in dem utan bara borrat hål och tryckt ner dem så jag ev kan flytta dem vid fasadrenovering. Anslutning mot vägg är inte tätad. Det är mot norr så det är sällan slagregn. När stommen var på plats drog jag gummilister och lade på glasskivorna. Ovanpå glaset gummilist igen. Sen började jag med att lägga en bräda överst som jag tryckte så nära fasaden som jag kunde. Efter det monterade jag tryckimpregnerade lister, anpassade efter översta brädan, för att hålla fast glaset. Några droppar letar sig ner då och då, men förvånansvärt lite.
 
Så här gjorde jag. Förlängde bara de befintliga pinnarna i räcket med fyrkantrör.
På det en träram som stöd för tak i klar plast. Lätt och luftigt! :)
 
  • En tegelbyggnad med trappa, uteplats, gräsmatta och gatstenar. Molnigt väder. Metallstaket och hängränna syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E
Snygga förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.